Mikä ihme minua vaivaa?

Kuuntelen melkein joka päivä YouTubesta kauhutarinoita, vaikka minua alkaa pelottamaan ja olen nähnyt sitten painajaisiakin.

Mutta silti aina vain alan taas kuuntelemaan niitä sieltä.

Mikä minussa on vikana?

Muutenkin kuuntelen paljon YouTube-videoita. Joskus melkein 3 tuntia päivässä.

Vastaus:

Hei

Ei sinussa ole mikään vikana.

Kauhutarinat kiinnostavat meitä juuri siksi, että ne ovat pelottavia.

Minuakin pelottaa joskus sen jälkeen, kun olen katsonut kauhuelokuvan.

Siksi en katsele kauhuelokuvia illalla juuri ennen nukkumaanmenoa.

Jos minua pelottaa, kerron asiasta jollekin. Pelottavasta asiasta puhuminen helpottaa oloani.

Illalla yritän saada pelottavat asiat pois mielestäni ajattelemalla tai tekemällä jotain muuta. Luen esimerkiksi kirjaa, joka ei ole pelottava. Tai selailen lehteä, joka ei ole pelottava.

YouTube herättää helposti riippuvuutta. YouTuben katseluun jää siis helposti koukkuun. Silloin katselua on vaikea lopettaa.

Mitä voisit keksiä YouTuben katselun tilalle? Mitä muuta mukavaa voisit tehdä silloin, kun sinun tekee mieli katsella YouTubea? Mitä muuta tykkäät tehdä?

Voisitko tavata kaverin? Tai soittaa kaverille? Tykkäätkö käydä kävelyllä? Tai katsoa telkkarista sarjoja tai elokuvia?