Miksi minulla on toimintakeskuksessa usein maha kipeä ja sekaisin?

Melkein joka päivä joudun käymään siellä vessassa, koska maha on kipeä ja sekaisin. En ymmärrä, mistä se johtuu koska en syö, juo tai tee mitään sellaista, mitä en muutenkin tekisi. Mutta vatsakipuja on juuri siellä toimintakeskuksessa.

En uskalla kertoa tästä kenellekään, koska minulle suututaan. Koska olen lihava, minulle sanotaan, että vatsa toimii huonosti sen vuoksi. Mutta ei se muuten juuri koskaan toimi huonosti. Muuten on aika usein ummetus.

Lääkärille en uskalla mennä, koska minulla voi olla vaikka suolistosyöpä tai vaikka joku ärtyneen suolen oireyhtymä. Ihmiset saavat taas moittimisen aihetta, koska minua haukutaan usein.

Vastaus:

Minusta tuntuu, että sinun vatsasi reagoi toimintakeskuksessa olemiseen. Monet ihmiset reagoivat vatsallaan, kun heitä jännittää tai ahdistaa. Minullakin menee vatsa sekaisin, jos minua jännittää kovasti.

On todella ikävää, että et voi kertoa huolistasi toimintakeskuksessa. Pelkäät, että sinulle suututaan ja sinua moititaan. Tämä aiheuttaa sinulle vatsavaivoja.

Mutta voisi olla ihan hyvä käydä juttelemassa lääkärin kanssa.

Tiesitkö, että sinun ei ole pakko käydä toimintakeskuksessa. Siellä käyminen on vapaaehtoista, eikä ketään voida sinne pakottaa.