Minä en jaksa joka päivä minun elämän arvostelua

Minä en jaksa sitä, että toiset arvostelevat joka päivä minua ja minun tapaani elää. Minä tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi sen takia. Eivät usko, kun yritän selittää, että välillä olisi mukavaa, että huomattaisiin minusta hyvätkin asiat.

Haluaisin elää enemmän omanlaistani elämää, mutta en voi. Joudun koko ajan elämään muiden tekemien sääntöjen mukaan. En minäkään mene toisten koteihin ja määrää, että minkälaista heidän elämän tulee olla.

Vastaus:

Eihän tuollaista kukaan jaksa. Kukaan ei halua kuulla itsestään pelkästään negatiivisia asioita. Oletko sanonut arvostelijoille, että arvostelu loukkaa sinua? Kysy heiltä, miltä tuntuisi, jos heitä koko ajan arvosteltaisiin.

Sinulla on itsemääräämsoikeus omaan elämääsi. Se tarkoittaa sitä, että sinulla on oikeus elää sellaista elämää kuin haluat. Kerro tästä sinun ohjaajillesi. Sano, että et halua, että sinun elämääsi puututaan koko ajan.

Voit myös miettiä, haluaisitko asua jossain muualla. Sinulla on oikeus valita asuinpaikkasi. Ehkä oma asunto, johon saisit vain sen verran tukea kuin tarvitset.