Mistä tietää mikä on totta?

Mihin voi luottaa netissä ja mihin ei? Esimerkiksi lääkäritkin voivat olla eri mieltä samasta asiasta.

Vastaus:

Tämä on hyvin tärkeä kysymys. Kysymykseen löytyy hyvä vastaus Turvallisesti internetissä -oppaasta. Lainaan siitä tähän vastauksen.

Luotettavan tiedon erottaminen väärästä tiedosta voi internetissä olla vaikeaa. Älä siis luota kaikkeen, mitä luet tai näet.

Muista, että kuka tahansa voi laittaa tekstiä tai kuvia internettiin. Se on internetin heikkous, mutta myös vahvuus.

Näin tarkastat, voiko tietoon luotaa:

  1. Mieti, voiko tieto olla totta. Voit myös keskustella asiasta toisen ihmisen kanssa.
  2. Tarkista, mistä löysit tiedon. Yritysten ja yhdistysten internetsivuilla on yleensä tarkistettua tietoa.
  3. Mieti, kuka on tehnyt internetsivun. Luotettavilla sivuilla on yleensä tekijän yhteystiedot.
  4. Tarkista, kuinka vanhaa tieto on. Tieto saattaa muuttua vuosien kuluessa.
  5. Etsi tietoa monelta eri sivulta. Vertaile eri sivuilla olevaa tietoa.
  6. Erota tieto, mainos ja mielipide. Yksityisen ihmisen kirjoittama teksti on usein hänen oma mielipiteensä asiasta. Tällaisia kirjoituksia löydät esimerkiksi keskustelupalstoilta tai sosiaalisen median palveluista.
  7. Keskustelupalstat ja sosiaalinen media eivät aina ole luotettavia tiedonlähteitä.

Totesit, että lääkäritkin voivat olla samasta asiasta eri mieltä. Se on totta. Joissakin asioissa tutkimustieto voi olla ristiriitaista. Sillion lääkärit muodostavat oman käsityksen siitä, mitä pitävät oikeana tietona. Jos sinulla on asia, joka mietityttää, kannattaa kysyä omalta lääkäriltä. Internetistä voit helposti saada väärää tietoa, jolloin voit huolestua turhaan.