Miten saan finnit pois?

Hei Kerttu. Olen 16-vuotias poika. Minulla on molemmat posket ja otsa täynnä  finnejä ja mustia jälkiä, jotka ovat jääneet finneistä. Lääkärit käskevät käyttämään voidetta. Mutta ne eivät parannu. Minulla on ollut jo vuoden näitä ongelmia. Minua on alkanut harmittaa, koska koulukaverit haukkuvat minua. Miten saan mustat finnit ja arvet pois?

Vastaus: Murrosiän yksi kiusallisimmista muutoksista on juuri finnien ilmestyminen. Erityisesti kasvoissa ne ovat monelle harmillisia. Finnit ja näppylät aiheuttavat ihossa tulehduksen. Jos tulehdus leviää syvemmälle ihoon, voi syntyä arpia.

Tärkein hoitokeino on puhtaus. Pese kasvoja ja vaihda tyynyliina usein. Käytä hoitoaineita, kuten lääkärisi neuvoi. Joskus myös valohoito voi olla tarpeellinen. Sinuna melkein kävisin vielä erikseen keskustelemassa ihotautilääkärin luona, tulisiko ihoasi hoitaa myös  esimerkiksi antibiooteilla.

Finnien hoito vaatii sinulta ponnisteluja ja tuloksia ei tule kovin nopeasti. Onnea sinulle taistelussa finnejä vastaan.