Miten saan luottamuksen takaisin?

Minä tein tyhmästi ja suututin kaksi ihmistä. Nyt vaistoan, että he ovat minulle vihaisia, eivätkä enää luota minuun, vaikka he sanovat, että eivät ole vihaisia. Tiedän heidän hautovan kostoa. Miten saisin heidän taas luottamaan minuun ja antamaan anteeksi? He ovat minulle tärkeitä, koska heidän kuuluu pitää minusta huolta ja auttaa minua selviämään arjessa. He eivät ole minun vanhemmat tai muutenkaan minulle sukua, mutta ovat silti minulle melkein kuin vanhemmat. Olen pahoillani, että he ovat nyt minulle niin vihaisia.

He määräävät minun tekemään koko ajan asioita, joista en pidä. He tietävät sen, joten ehkä he rankaisevat minua niin? Kuinka saada anteeksi, kun olen pyytänyt sitä, eikä asiasta kuitenkaan saisi puhua?

Vastaus:

Kertomasi ihmiset ovat ilmeisesti aikuisia ihmisiä. En usko, että he hautovat sinulle kostoa. Aikuiset ihmiset eivät käyttäydy niin.

Sanoit, että et saisi puhua tekemästäsi asiasta. Rohkaisen sinua kuitenkin kertomaan heille, miltä sinusta tuntuu. Asioista pitää voida puhua. Asioista pitää sopia ja antaa anteeksi.

Onko sinulla ketään muuta turvallista ihmistä, kenen kanssa voisit puhua? Voisiko hän auttaa sinua asian selvittämisessä näiden kahden ihmisen kanssa?