Miten sanon kohteliaasti?

Minä käyn puhumassa säännöllisesti erään henkilön kanssa. Minun on vaikea saada selvää, mitä hän sanoo, koska minulla on kuulonalenema ja hän puhuu hirveän hiljaa. Miten sanoisin hänelle, että toivoisin hänen puhuvan kuuluvammin? En halua loukata häntä. Toivon, että hän puhuisi kovempaa, koska en  kuule puoliakaan, mitä hän sanoo. Monen ihmisen puhetta ymmärrän paremmin, kun luen puhetta huulilta. Tämän ihmisen puhetta en jostain syystä osaa loikein hyvin lukea huulilta.

Vastaus:

Kerro rohkeasti, että sinun on vaikea kuulla puhetta. Kerro, että sinulla on kuulonalenema. Hän ei varmasti loukkaannu, kun kerrot syyn.