Nimet, joiden lopussa on -kki

Miksi suomalaisessa nimipäiväkalenterissa on joitain nimiä, jotka päättyvät -kki? Mistä nuo nimet ovat saaneet alkunsa?
Minä en ainakaan muista tavanneeni ketään, jonka nimi olisi Nyyrikki, Talvikki tai Terhikki.

Vastaus:

Nimet Terhikki, Talvikki ja Nyyrikki ovat nykyään melko harvinaisia. Nykyisin nämä nimet ovat usein toisena tai kolmantena nimenä.

Nyyrikki on vanha miehen nimi. Sitä esiintyy esimerkiksi Kalevalasssa. Talvikki on myös vanha naisen nimi. Se tarkoittaa talvena syntynyttä lasta. Talvikki on myös kukka. Terhikki on muunnos nimestä Terhi. Nämä nimet ovat olleet nimipäiväkalenterissa vuodesta 1929 alkaen.