Olen surullinen, kun tulee pimeää

Mitä pitää tehdä, kun olen aina syksyn ja talven lähestyessä sitä surullisempi ja masentuneempi mitä pimeämpää on. En ymmärrä, että kuinka minä taas jaksan tämän asian kanssa siihen asti kunnes valon määrä alkaa lisääntyä ja masennus helpottaa. En viitsi puhua tästä kenenkään kanssa, koska olen tehnyt niin ennen ja se ei vaikuta. Enkä halua aina vaivata muita tällä asialla.

Vastaus:

Moni kokee lähestyvän syksyn ja talven samalla tavalla kuin sinä. Voisiko se auttaa, että sovit itsellesi muutaman mukavan tapahtuman syksylle, joita on kiva odottaa? Jos on jotain kivaa odotettavaa, voi se auttaa jaksamaan.

Voisit myös miettiä, mitä kivaa pimeydessä on. Itse tykkään siitä, että voin käpertyä sohvan kulmaan lukemaan kirjaa. Juoda höyryävää teetä ja polttaa kynttilöitä. Kun ulkona on pimeä ja kylmä, ei tarvitse lähteä ulos. Voi hyvällä omalla tunnolla jäädä sisälle. Tietysti arkiaamut ovat hankalia, koska silloin on mentävä, vaikka on pimeää.

Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia. Niistä saat hyvää energiaa. Enkä jättäisi kuitenkaan asiasta puhumista. Moni ihminen tuntee samoin ja ajatusten jakaminen tekee hyvää. Tsemppiä sinulle!