Onko Snapchat turvallinen?

Onko snapchat turvallinen?

Vastaus:

Snapchat on sosiaalisen median palvelu. Siinä voi lähettää viestejä, kuvia ja lyhyitä videoita. Snapchatissa on sellainen erikoisuus, että viesti näkyy vastaanottajalle vain 10 sekunttia. Sen jälkeen se häviää.

Snapchat on turvallinen, jos sitä käyttää oikein. Sosiaalisessa mediassa pitää muistaa turvaohjeet.

  • Älä kerro sosiaalisessa mediassa liian henkilökohtaisia asioita itsestäsi tai ystävästäsi.
  • Älä lisää rohkeita kuvia tai videoita itsestäsi tai muista käyttäjistä. Ne voivat levitä ja päätyä vääriin käsiin.
  • Muista, että sinun ei tarvitse aina miellyttää muita eli tehdä niin kuin muut haluavat. On normaalia tehdä omia päätöksiä ja sanoa “Ei”.
  • Mieti aina tarkkaan, kenelle kerrot omat henkilötietosi. Monet sosiaalisen median palvelut keräävät tietoja sinusta ja välittävät antamasi tiedot mainostajille.
  • Jos jokin asia internetissä loukkaa tai ahdistaa sinua, kerro asiasta luotettavalle henkilölle.
  • Älä kiusaa tai hauku. Muista kertoa myös aina, jos sinua tai ystävääsi kiusataan internetissä.
  • Muista, että sosiaalisen median palvelu voi koukuttaa eli voit tulla riippuvaiseksi esimerkiksi keskustelemisesta. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että vietät liikaa aikaa sosiaalisessa mediassa.
  • Suomen lait koskettavat myös sosiaalista mediaa. Rikos on rangaistava teko myös internetissä. Ilmoita rohkeasti poliisille, jos epäilet rikosta.

Nämä turvaohjeet on lainattu oppaasta Turvallisesti internetissä Ohjeita ja vinkkejä selkokielellä.