Oudot puhelut

Hei.

Minulle on tullut viime aikoina muutamia soittoja ulkomaisista puhelinnumeroista. Puhelimessa lukee, että ne tulisivat Iso-Britanniasta. En ole vastannut niihin.

Mitähän puhelut ovat?

En ole uskaltanut kertoa niistä ohjaajille enkä kenellekään muulle.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Vastaus:

Hei

Hyvä että kysyit asiaa minulta.

Voit hyvin jutella puheluista myös ohjaajien ja muiden luotettavien ihmisten kanssa. Et ole tehnyt mitään väärää. Asiaa ei tarvitse hävetä, eikä pelätä.

Olet toiminut ihan oikein, kun et ole vastannut puheluihin. Kyseessä on todennäköisesti huijausyritys.

Suomalaiset ovat saaneet viime aikoina paljon huijauspuheluita. Puheluissa yritetään huijata rahaa tai varastaa henkilötietoja. Puhelut tulevat usein ulkomaisista numeroista.

Jos saat puhelun vieraasta numerosta ulkomailta, voit jättää vastaamatta. Voit myös vastata puheluun ja kuunnella, mitä soittaja sanoo.

Älä kuitenkaan soita takaisin ulkomaisiin numeroihin, silloin saatat menettää rahaa.

Älä myöskään kerro soittajalle mitään henkilötietoja, salasanoja, pankkitunnuksia tai pankkikortin tunnuksia.

Pankit, viranomaiset tai muut luotettavat tahot eivät koskaan pyydä sähköpostilla henkilökohtaisia tietoja.

Jos olet vastannut huijauspuheluun tai luovuttanut puhelussa tietojasi, kerro asiasta poliisille tai jollekin luotettavalle ihmiselle. Et ole tehnyt mitään väärää, eikä asiaa tarvitse hävetä.

Moni suomalainen on tullut huijatuksi. Se ei ole koskaan huijatuksi tulleen syy.