Ruisleipää vai vaaleaa leipää

Kumpi leipä on hyväksyttävää syödä: ruisleipää vai vaaleeta leipää?

Vastaus:

Tarkoitatko siis, kumpi leipä on terveellisempää? Terveyden kannalta ruisleipä on parempi. Ruisleivässä on enemmän kuituja kuin vaaleassa leivässä. Kuidut esimerkiksi auttavat ruoansulatusta toimimaan hyvin.

Jos välillä tekee mieli vaaleaa leipää, sitäkin voi toki syödä.

Kannattaa miettiä myös sitä, mitä laittaa leivän päälle. Esimerkiksi juustossa tai leikkeleissä voi olla paljon suolaa ja rasvaa. Kannattaa siis valita leivän päälle tomaattia, kurkkua ja muita kasviksia.

Terveellisestä ruokavaliosta voit lukea lisää Vernerin Terveys-osiosta.