Vapaaehtoistyö

Hei

Miksi minusta tuntuu, että minun asuntolani ei tiedä, mikä on vapaaehtoistyö, vaikka väittää tietävänsä. Ja minä olen yrittänyt päästä vapaaehtoistyöhön. Mutta minua aina kielletään, aina pitää olla joku syy?

Vastaus:

Vapaaehtoistyö on ilman palkkaa tehtävää auttamistyötä. Vapaaehtoistyö voi olla vaikkapa yhdessäoloa tai tapahtumissa auttamista.

Tuetussa vapaaehtoistyössä saat tukea tukihenkilöltä tai vaikkapa toiselta vapaaehtoiselta. Mukana vapaaehtoistyössä voi olla myös henkilökohtainen avustaja.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä monissa järjestöissä ja esimerkiksi seurakunnissa.

Jos haluat aloittaa vapaaehtoistyön, pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä sinulle on tärkeää?
  • Missä olet hyvä?
  • Miten sinä haluat auttaa?
  • Millaiset tehtävät sinua kiinnostavat?
  • Mihin tarvitset tukea?

Voit pohtia omia toiveitasi yhdessä vaikkapa läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa.

Kun olet pohtinut, millainen vapaaehtoistyö sinua kiinnostaa, ota yhteyttä oman paikkakuntasi vapaaehtoistyön järjestäjään. Pyydä tarvittaessa apua vaikkapa ohjaajalta tai läheiseltä ihmiseltä.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä esimerkiksi monissa järjestöissä ja seurakunnissa.

Vapaaehtoistyö.fi-sivustolla on tietoa eri paikkakuntien vapaaehtoistyöstä (www.vapaaehtoistyo.fi)

Kerro vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle toiveistasi. Kerro, mitä haluaisit tehdä. Kerro myös, missä tarvitset tukea.

Voit myös mennä tutustumaan järjestöjen ja seurakuntien vapaaehtoistoimintaan.

Esimerkiksi Kehitysvammatuki 57 järjestää vapaaehtoistyötä pääkaupunkiseudulla. Vapaaehtoistyö on auttamista erilaisissa tapahtumissa ja sitä kutsutaan vekkaritoiminnaksi.

Tutustu Vekkaritoimintaan Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (www.kvtuki57.fi)