Värisokeus

Olen kuullut, että jotkut ihmiset ovat värisokeita. Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa ja mistä se johtuu? Näkevätkö värisokeat kaiken mustavalkoisena? Olisi kiva tietää.

Vastaus:

Värisokeus tarkoittaa sitä, että ei näe mitään muita värejä kuin harmaan eri sävyjä. Tällainen värisokeus on kuitenkin hyvin harvinaista.

Yleisempää on se, että ei näe tai erota kunnolla joitain värejä. Tällöin puhutaan puutteellisesta värinäöstä. Yleisintä on, että henkilö ei erota punaista ja vihreää väriä toisistaan.

Puutteellinen värinäkö johtuu siitä, että silmässä on vähemmän erilaisia soluja. Normaalisti värejä näkevien silmissä on erilaisia soluja enemmän.

Jostain syystä puutteellinen värinäkö on yleisempää miehillä. Sitä esiintyy noin kahdeksalla prosentilla miehistä. Naisilla noin puolella prosentilla.