Mielipiteitä omasta kodista
Millaisessa kodissa sinä haluat asua? Entä millaisia palveluita sinä käytät?
Tältä sivulta voit lukea mielipiteitä kodista, asumisesta ja palveluista.
- Ihmiskohtaamisia pitää olla
- Saa olla omassa rauhassa
- Alepa on lähellä
- Haluaisin muuttaa yhteiseen kotiin
- Saa halvalla kahvia
- Katson Selkouutiset joka päivä
- Palvelu on ystävällistä
Ihmiskohtaamisia pitää olla
Asun yksin omassa kodissa.
Minulla on tukitiimi. Miesohjaajan kanssa ollaan miehet keskenään. Se on tärkeää.
Ohjaaja käy katsomassa, miten pärjään. Hän soittelee, mitä kuuluu. Ollaan myös WhatsAppissa yhdessä. Se helpottaa yhteydenpitoa.
Käytän julkista liikennettä. Kuljen metrolla töihin ja takaisin. On tärkeää, että metro tuli lähelle kotia.
Palveluissa tärkeitä on ihmiskohtaamiset. Se on se, mitä pitää olla!
Hannu Koskinen
Saa olla omassa rauhassa
Asun tukiasunnossa.
Kotona on tärkeintä, että saa olla ja tehdä asioita omassa rauhassa.
Tykkään tehdä käsitöitä.
Ennen soitin pianoa. Tykkään käydä konserteissa.
Käyn työtoiminnassa toimintakeskuksessa.
Kuljen bussilla ja ratikalla. On helppo kulkea.
Mia Puttonen
Alepa on lähellä
Asun tukikodissa, uudessa, hienossa talossa. Talossa on saunakin.
Kun asuu tukikodissa, pitää käydä itse kaupassa.
Alepa on lähellä. Ja palvelu on hyvää. Auttavat tavaroiden kanssa.
Kehitysvammatuki 57 on hyvä palvelu. Olen käynyt siellä kauan.
Siellä on tutut!
Jari Nordström
Haluaisin muuttaa yhteiseen kotiin
Asun tuetusti. Viihdyn hyvin, tykkään kodistani. Tykkään ihmisistä.
Ohjaajat ovat hyviä. He kuuntelevat ja antavat hyviä neuvoja ja vinkkejä.
Ohjaajat auttavat raha-asioissa ja jos on joku ongelma.
Olen kihloissa. Haluaisimme muuttaa yhteiseen kotiin asumaan.
Puhun asiasta omalle ohjaajalle ja vanhemmille.
Sanna Sepponen
Saa halvalla kahvia
Asun kaksiossa.
Kauppoja ei ole lähellä. Alkavat pitää kioskia. Kioskilla myydään kahvia, pipareita, karkkia ja sipsejä.
Halvalla saa!
Kotonani on useita tietokoneita, tabletti ja kännyköitä. Ne ovat tärkeitä.
Kirjastossa on kiva käydä. Useamminkin voisi käydä. Lainaan kirjastosta tietokonepelejä.
Tomi Kohomäki
Katson Selkouutiset joka päivä
Olen muuttanut uuteen seniorien ryhmäkotiin. Saan tukea ryhmäkodin ohjaajilta.
Kodissa kaverit ovat tärkeitä. Ovat rauhallisia. Katsotaan yhdessä telkkaria.
Katson televisiosta Selkouutiset joka päivä. Kuuntelen Selkouutiset myös radiosta.
Selkouutisissa on parempaa tekstiä, ymmärtää hyvin.
Kaarina Särkiluoto
Palvelu on ystävällistä
Asun tuetusti. Kyllä olen tyytyväinen. Ohjaajat auttavat kaikessa ja perusteellisesti.
Palvelu on ystävällistä. Se on tärkeää.
Oiva Karjalainen
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä, 2019