Tervetuloa oppimaan!

Joko sinä tunnet YK:n vammaissopimuksen? Tiedätkö omat oikeutesi?

Kokoa porukka ja perusta opintopiiri. Tutustukaa vammaissopimukseen yhdessä.

Tältä sivulta voitte lukea, miten opintopiiri perustetaan ja miten opintopiirissä opiskellaan.

Tämän sivun ohjeet ovat vain esimerkkejä. Jokainen opintopiiri on omanlaisensa. Jokainen opintopiiri päättää itse, miten työskentelee.

Opintopiirissä opiskellaan yhdessä

Opintopiiri on opiskelua yhdessä muiden kanssa.

Opintopiiriin voi osallistua kuka vain. Yleensä opintopiirissä on 4-12 henkilöä.

Opintopiirin voi järjestää monella tavalla. Opintopiirissä voi tehdä tehtäviä tai vaikkapa vain jutella.

Tärkeintä on, että opintopiiri lisää tietoa vammaisten ihmisten oikeuksista.

Opintopiirin voi järjestää esimerkiksi

  • kavereiden kanssa
  • asumisyksikössä
  • työ- ja toimintakeskuksessa
  • koulussa ja oppilaitoksessa
  • perheen kanssa.

Opintopiiriin voi pyytää apua vaikkapa

  • kaverilta
  • ohjaajalta
  • opettajalta
  • henkilökohtaiselta avustajalta.

    Pitäkää aloitustapaaminen

    Aloittakaa opiskelu järjestämällä opintopiirin aloitustapaaminen.

    Päättäkää tapaamisessa ainakin

    • opintopiirin aikataulu
    • opintopiirin opiskelutavat
    • opiskeltavat aiheet
    • opintopiirin tavoitteet.

      Kokoontukaa kerran tai useita kertoja

      Opintopiiri voi kokoontua kerran tai useita kertoja.

      Yleensä opintopiirissä tavataan kerran viikossa. Jos tapaamisten välillä on pidempi aika, asiat voivat unohtua.

      Sopikaa yhdessä

      • kuinka monta kertaa opintopiiri kokoontuu
      • kuinka kauan yksi kokoontuminen kestää.

      Valitkaa teille sopivat opiskelutavat

      Opintopiirissä voi opiskella monin eri tavoin. Valitkaa teille parhaiten sopivat opiskelutavat.

      Erilaisia opiskelutapoja ovat esimerkiksi

      • juttelu
      • piirtäminen
      • valokuvaaminen
      • videoiden teko
      • näytteleminen.

      Voitte opiskella myös ulkona. Voitte vaikkapa kierrellä kotikaupungissanne ja havainnoida, miten esimerkiksi esteettömyys siellä toteutuu.

      Voitte haastaa myös paikallisia viranomaisia pohtimaan YK:n vammaissopimusta.

      Voitte käydä kirjastossa ja pyytää kirjaston hoitajaa etsimään teille tietoa YK:n vammaissopimuksesta.

      Mahdollisuuksia on niin paljon kuin vain keksitte.

      Valitkaa teitä kiinnostavat aiheet

      Voitte valita opintopiiriin aiheet, jotka kiinnostavat juuri teitä.

      Tällä hetkelle Verneri.netissä on opintopiiriaineistoa seuraavista aiheista:

      Sopikaa tavoitteet

      Sopikaa yhdessä, millaisia tavoitteita opintopiirillänne on.

      Esimerkkejä tavoitteista:

      • Opimme lisää YK:n vammaissopimuksesta.
      • Opimme lisää oikeuksistamme.
      • Opimme, miten oikeudet toteutuvat omassa elämässämme.
      • Opimme, miten voimme puolustaa oikeuksiamme.
      • Lisäämme muiden ihmisten tietoa vammaisten oikeuksista.

      Lähettäkää tuotoksia julkaistavaksi

      Voitte tehdä opintopiirissä monenlaisia tehtäviä. Voitte vaikkapa piirtää, ottaa valokuvia tai tehdä videoita.

      Julkaisemme mielellämme opintopiiriläisten tuotoksia esimerkiksi Verneri.netissä, Leija-lehdessä ja Kehitysvammaliiton Ketju-lehdessä.

      Voitte lähettää tuotoksia meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

      Osallistukaa kehittämiseen

      Osallistukaa opintopiiriaineistojen kehittämiseen ja antakaa meille palautetta.

      Kertokaa esimerkiksi:

      • Onko opintopiirien aineistoista ollut teille hyötyä?
      • Oletteko oppineet lisää vammaisten oikeuksista?
      • Mikä opintopiirien aineistoissa on hyvää?
      • Miten aineistoja voisi kehittää?

      Voitte antaa palautetta kyselylomakkeella: Pääsette lomakkeeseen tästä linkistä (www.webropolsurveys.com) Vastaaminen vie vain muutaman minuutin.

      Voitte antaa palautetta myös sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi

      Kiitos avusta! Mielipiteenne on meille tärkeä.