Ystävyys

Ystävyys on enemmän kuin kaveruus. Kavereita voi olla useita, mutta todellisia ystäviä saattaa olla vain muutamia tai ehkä vain yksi. Tärkeintä on, että jokaiseen ystävään voi luottaa.

Hyvä ystävyyssuhde voi kantaa läpi elämän.

Ystävän löytäminen vaatii aktiivisuutta

Kolme ystävääUusien ystävyyssuhteiden solmiminen on toisille helpompaa kuin toisille. Ihminen tarvitsee rohkeutta, että hän uskaltaa tutustua uusiin ihmisiin.

Uusiin ihmisiin voi tutustua esimerkiksi koulussa, töissä ja harrastuksissa. Internetissä ystäviä voi etsiä kirjeenvaihtopalstoilta tai yhteisöpalveluista, kuten Kaveripiiristä.

On tärkeää osallistua ja olla itse aktiivinen. Jos jää vain kotiin, ei tutustu muihin ihmisiin.

Tosiystävyys ei synny hetkessä

Ystävyys ei synny hetkessä. Siksi ystävyyssuhteissa kannattaa olla kärsivällinen. Uudelle tuttavuudelle ei kannata lastata liikaa odotuksia heti alussa. On parasta antaa tilanteen kehittyä rauhassa.

Kaikkien tuttavien kanssa tuttavuus ei muutu ystävyydeksi. Esimerkiksi koulu- tai työkavereita voi nähdä lähes joka päivä, mutta heistä ei välttämättä tule sydänystäviä. Myös kaveruudet ovat tärkeitä ihmissuhteita. Ne rikastuttavat elämää.

Ystävät tarvitsevat myös omaa aikaa

Kolme miestäYstävillä voi olla erilainen käsitys siitä, kuinka usein voi tavata tai vaikkapa soittaa toiselle. Älä siis pety, vaikka et voisikaan tavata ystävääsi niin usein kuin haluaisit. Yhteydenpito on ystävyyssuhteissa tärkeää, mutta anna ystävälle myös omaa aikaa. Kaikkea ei aina tarvitse tehdä yhdessä.

Joskus ystävä voi muuton takia asua toisella paikkakunnalla. Silloin yhteyttä voi pitää esimerkiksi soittamalla tai kirjoittamalla kirjeitä ja sähköpostia. Vaikka kaukana asuvaa ystävää ei tapaisikaan usein, ystävyyssuhde on silti tärkeä.

Ystävä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet

Usein ystävät ovat kiinnostuneet samoista asioista tai ovat muuten samanhenkisiä. Ystävä voi olla myös hyvin erilainen tai esimerkiksi eri-ikäinen kuin itse on. Myös mies ja nainen voivat olla ystäviä keskenään.

Tärkeintä on, että tulee hyvin toimeen ystävän kanssa ja molemmat viihtyvät yhdessä.  On antoisaa, jos ystäväporukkaan kuuluu erilaisia ihmisiä.

Ystävä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet.

Teksti: Henna Kara
Kuvat: Pixmac
Lähde: Nyyti ry