Saavutettavuusseloste
Tämä on Vernerin selkosivujen saavutettavuusseloste.
Seloste on tehty 30.11.2020.
Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Laki edellyttää, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.
Ei-saavutettava sisältö
Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen. Verkkopalveluun tehdään laaja uudistus vuosina 2021-2022. Saavutettavuuspuutteet korjataan silloin.
Havaittava
Puutteelliset tekstivastineet
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Verneri.net/selko-sivun Facebook-kuvalinkin tekstivastine on epäselvä.
Verneri.net – Selkosivut -linkin tekstivastine ei kuvaa linkin kohdetta.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
Tekstin ja taustan kontrastiongelmat
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Verneri.net-sivun logossa ja teksteissä ei ole riittävästi tummuuskontrastia.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
1.4.3 Kontrasti (minimi)
Hallittava
Kuvituskuvien turhat alt-tekstit, linkit ja titlet
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Kuvituskuvissa on turhia alt-tekstejä, linkkejä ja titlejä. Etusivun linkit joudutaan navigoimaan kaksi kertaa näppäimistöselauksessa.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Linkkien turhat titlet- ja alt-tekstit
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Esimerkiksi Asuminen- ja Työ-sivujen linkeissä on turhia titlejä ja alt-tekstejä.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Kyselyn valintapainikkeet
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Kyselyn valintapainikkeita ei ole yhdistetty painikkeen otsikkoon.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
2.5.3 Nimilappu nimessä
Toimintavarma
Hakupalkin nimi
Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
Hakupalkin nimeä sekä roolia ei voida selvittää ohjelmallisesti.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Verkkokirjat
Erillisillä työkaluilla tehdyissä verkkokirjoissa on saavutettavuusongelmia.
Niistä esimerkiksi puuttuu kuvien tekstivastineet eikä otsikoita ole merkitty otsikoiksi. Kaikkia toiminnallisuuksia ei ole mahdollista käyttää näppäimistöllä, ja verkkokirjojen painikkeista puuttuvat kuvaavat nimilaput.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
1.3.1 Informaatio ja suhteet
2.1.1 Näppäimistö
2.4.6 Otsikot ja nimilaput
PDF-tiedostot
Palvelussa on PDF-tiedostoja, joissa on saavutettavuuspuutteita.
PDF-tiedostoissa on esimerkiksi puutteellisesti merkittyjä tekstivastineita ja otsikkotasoja, kontrastiongelmia sekä virheellisiä lukemisjärjestyksiä.
Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:
1.1.1 Ei-visuaalinen sisältö
1.3.1 Informaatio ja suhteet
1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
1.4.3 Kontrasti (minimi)
1.4.10 Responsiivisuus
Ei kuulu lainsäädännön piiriin
- toimisto-ohjelmien tiedostoja (esim. doc, pdf, odt), jotka on julkaistu ennen 23.9.2018
- video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020
Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivuillamme?
Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi: verneri(at)kvl.fi
Valvontaviranomainen
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000