Alkoholi

Alkoholia saavat juoda täysi-ikäiset

Olutpulloja.Alkoholia voivat käyttää Suomessa yli 18-vuotiaat ihmiset. Alkoholia juodaan yleensä vapaa-aikana. Alkoholia ei saa käyttää, jos ajaa autolla, on raskaana tai on koulussa tai töissä.

Suomessa alkoholia juodaan usein liikaa kerralla. Kun juo paljon alkoholia, tulee humalaan ja esimerkiksi käveleminen ja puhuminen voivat olla hankalaa. Jos on humalassa, voi loukata itsensä.

Alkoholia voi juoda myös kohtuullisesti. Esimerkiksi saunaoluen tai boolin nauttiminen vappuna oman perheen tai asuntolan kaverien kanssa voi rentouttaa tai lisätä juhlatunnelmaa. On tärkeää, että tietää itse kuinka paljon alkoholia voi käyttää.

Kaikki eivät halua juoda alkoholia. Et ole mitenkään poikkeava ihminen, jos et halua juoda alkoholia ollenkaan.

Pelisäännöt helpottavat

Drinkkilasi ja mansikka.Alkoholia käytetään useimmiten kotona. Jos asut opiskelija-asunnossa tai asuntolassa, alkoholin käyttö on myös yhteinen asia. Päihteiden käytöstä ei saa olla haittaa muille asukkaille. Parasta onkin, jos päihteiden käytöstä voidaan sopia yhdessä asuntolassa asuvien ja henkilökunnan kanssa. Kun kaikki tietävät säännöt, vältytään turhilta riidoilta.

Asuinkavereiden ja työntekijöiden kanssa onkin hyvä keskustella siitä, missä tilanteissa alkoholia voi käyttää. Kuinka monta olutta voi juoda saunapäivänä?

Jos asut lapsuudenkodissa, perheen toiveet on hyvä ottaa huomioon. Myös yksin asuvat joutuvat ottamaan ainakin naapurit huomioon. Päihtyneenä voi tulla joskus juhlittua niin, että naapurit häiriintyvät.

Lääkkeet ja alkoholi

Alkoholiannos ja lääkkeitä.Lääkkeiden ja alkoholin yhtäaikainen käyttö voi aiheuttaa yllättäviä seurauksia. Lääkkeitä ja alkoholia käyttäneen henkilön humala voi olla poikkeuksellisen voimakas. Hän voi esimerkiksi menettää muistinsa tai tulla hyvin väsyneeksi. Saman lääkkeen ja alkoholin yhdistelmä voi aiheuttaa toisille ihmisille voimakkaampia vaikutuksia kuin toisille.

Koska lääkkeiden väärästä käytöstä seuraa haittoja, lääkärit valvovat niiden käyttöä. Lääkkeitä tulee aina käyttää lääkärin ohjeen ja reseptin mukaisesti. Toiselle henkilölle määrättyä lääkettä ei saa käyttää.

Joidenkin lääkkeiden kanssa käytettynä alkoholi vaikuttaa poikkeuksellisesti. Mikäli käytät lääkkeitä, keskustele lähityöntekijäsi, apteekin työntekijän tai lääkärin kanssa siitä, miten alkoholi ja käyttämäsi lääkkeet sopivat yhteen. Monien lääkkeiden yhteydessä ei tarvitse kieltäytyä alkoholista. Tärkeintä on selvittää lääkkeen ja alkoholin mahdolliset yhteisvaikutukset, ennenkuin käyttää alkoholia.

Tekstit: Koordinaattori Tero Hintsa, Sininauhaliitto

Mistä saa apua?

Alkoholipulloja.

Kuva: www.pixmac.com.

Yksin ei tarvitse selvitä, jos sinulla on alkoholin käytöstä johtuvia ongelmia.

Oireita voivat olla esimerkiksi:

  • Juot usein ja isoja määriä
  • Juot enemmän kuin olet aikonut
  • Juot myös seuraavana aamuna
  • Et muista illan tapahtumia
  • Olet loukannut itseäsi humalassa
  • Läheiset ihmiset ovat huolissaan juomisestasi.

Jos huomaat, että sinulla on ongelmia alkoholinkäytössä, hae tukea itsellesi.

Hoitajan tai tukihenkilön kanssa voit miettiä keinoja, miten voit vähentää alkoholin käyttöäsi.

Näistä paikoista saat apua:

  • Hätänumero 112: Kiireellisiä sairastapauksia varten
  • Terveysneuvontapuhelin (09) 10023: Tietoa terveydenhuoltopalveluista ja sairauksien hoito-ohjeita ympäri vuorokauden.
  • A-klinikka (09) 10023: Täältä saat apua kun alkoholinkäyttö on sinulle ongelma tai kun sinulle läheinen ihminen juo.
  • AA:n puhelinpäivystys (09) 750 200: AA-kerhot ovat alkoholistien itsensä perustamia toveriseuroja. Kokouksissa saat muilta apua ja neuvoja kuinka toipua alkoholiongelmasta.
  • Vammaisten päihdetyön tukipalvelu

Teksti: Tea Huuhka, Satu Sillanpää ja Jatta Ulmala

Kysymyksiä ja vastauksia alkoholista

Juo kohtuudella!

Kalle, 24 vuotta kysyy:

– Juonko liikaa?

Vastaus: Kun juo kohtuudella alkoholia, se ei ole haitaksi terveydelle. Jos juo usein ja aina humaltuu, alkavat terveyshaitat lisääntyä.

Humalassa myös onnettomuusriski kasvaa.

Aikuinen mies voi juoda viikossa enintään  24 annosta alkoholia.

Aikuinen nainen voi juoda viikossa enintään 16 annosta alkoholia.

Nuoret ja vanhukset eivät voi juoda näin paljon!

Yksi annos alkoholia tarkoittaa

  • yhtä pulloa kaupan siideriä, lonkeroa tai olutta (33 senttilitraa eli cl)
  • yhtä lasia viiniä (12 senttilitraa eli cl)
  • yhtä ryyppylasia viinaa (4 senttilitraa eli cl)

Papunetin sivuilla on testi, jolla voit selvittää, juotko liikaa. Tiedä rajasi!

Tunne rajasi!

Matti, 20 vuotta, kysyy:

– Juotiin kaverin kanssa puoliksi pullo viinaa. Kaveri horjui ihan kamalasti eikä pysynyt kunnolla pystyssä. Loppuillasta hän oksensi. Miksi en itse ollut niin humalassa?

Vastaus: Alkoholi vaikuttaa ihmiseen monella eri tavalla. Alkoholi vaikeuttaa tasapainoa.

Humalatilaan vaikuttaa esimerkiksi

  • se kuinka painava olet
  • kuinka paljon olet juonut
  • miten tottunut olet alkoholiin, eli kuinka paljon käytät alkoholia yleensä.

Naiset humaltuvat miehiä helpommin.

Alkoholi lihottaa

Kirsi, 31 vuotta, kysyy:

– Voinko juoda alkoholia, jos laihdutan?

Vastaus: Alkoholijuomat sisältävät runsaasti energiaa ja niiden runsas juominen lihottaa.

Alkoholijuomien kalorimäärät voivat yllättää. Nyrkkisääntö on, että mitä enemmän prosentteja, sitä enemmän kaloreita.

Alkoholi lisää myös ruokahalua.

Alkoholi nostaa verenpainetta

Seppo, 53 vuotta, kysyy:

– Työpaikan terveystarkastuksessa hoitaja sanoi, että verenpaineeni on korkea 170/90 ja sitä pitäisi alkaa tarkkailla.

Nyt jäi vaivaamaan, kun hoitaja sanoi, että alkoholi vaikuttaa verenpaineeseen. Muuten olen ihan terve.

Vastaus: Alkoholi nostaa verenpainetta, jos juot päivittäin. Korkea verenpaine laskee, kun juot vähemmän. Silloin ei aina tarvitse aloittaa lääkitystä, jolla verenpainetautia hoidetaan.

Hoitamaton verenpainetauti vahingoittaa sydäntä, verisuonia ja munuaisia. Siksi verenpainetauti pitää aina hoitaa.

Ihanteellinen verenpaine on alle 120/80.

Alkoholi huonontaa muistia

Leena, 28 vuotta, kysyy:

– Moi, onko totta, että liika alkoholin käyttö aiheuttaa muistihäiriöitä?

Vastaus: Tutkimuksen mukaan alkoholia käyttävistä ihmisistä joka toisella on muistihäiriöitä.

Muisti ja uuden oppiminen voivat heikentyä alkoholin käytön takia. Kun lopetat alkoholin juomisen, voi muistisi parantua.

Aivoissa on hermosoluja, joiden tuhoutumista alkoholi nopeuttaa. Siksi uuden oppiminen ja myös ajattelu vaikeutuvat.

Alkoholi vaikuttaa liikkumiseen

Antero, 42 vuotta, kysyy:

– Kaverin kävely on mennyt huonoksi. Olen yrittänyt sanoa, että se johtuu liiasta alkoholista. Johtuuko se siitä?

Vastaus: Tietenkin on hyvä tutkia, ettei kaverisi huono kävely johdu jostain sairaudesta.

Alkoholi voi aiheuttaa häiriöitä liikkumisessa. Esimerkiksi niin, että on hankala kävellä. Kävely voi olla myös horjuvaa.

Noin joka kolmannella alkoholistilla on vaurioita aivoissa.

Suojele aivojasi alkoholilta!

Jasu, 28 vuotta, kysyy:

– Olen kuullut, että voi nähdä pikku-ukkoja, kun on juonut alkoholia paljon ja pitkään. Miksi ihminen näkee asioita, jotka eivät oikeasti ole totta?

Vastaus: Jos juo paljon ja pitkään, on alkoholin käytön lopettaminen vaarallista. Ihminen voi saada juoppohulluuskohtauksen. Hän kuulee, näkee ja tuntee asioita, jotka eivät ole totta.

Ihminen on silloin hyvin pelokas tai vihainen. Hän saattaa vahingoittaa itseään tai muita. Jos häntä ei hoideta sairaalassa, voi hän kuolla.

Ihminen paranee täysin juoppohulluudesta. Kohtaus voi tulla uudestaan, kun juo taas paljon ja pitkään.

Liika alkoholi on myrkylllistä

Sari, 15 vuotta, kysyy:

– Olin äitini kanssa puistossa kävelyllä. Siellä oli humalaisia, ja yksi mies makasi maassa ja kouristeli. Mieheltä tuli vaahtoa suusta. Mitä siinä olisi pitänyt tehdä?

Vastaus: Miehellä oli todennäköisesti alkoholimyrkytys eli hän oli juonut liikaa alkoholia.

Jos  näet ihmisen, joka kouristelee, soita hätänumeroon 112.

Laita kouristeleva ihminen kyljelleen ja varmista, että hän voi hengittää.

Auta aina apua tarvitsevaa!

Alkoholi voi vaurioittaa maksaa

Virve, 34 vuotta, kysyy:

– Mikä on maksakirroosi?

Vastaus: Maksakirroosi on parantumaton maksavaurio. Se johtuu yleensä liiasta alkoholin käytöstä. Alkuksi sairaus on oireeton.

Sairauden loppuvaiheessa

  • iho ja silmän valkuaiset muuttuvat keltaisiksi
  • jalat turpoavat ja niihin tulee mustelmia
  • vatsa turpoaa ja iho kutisee.

Maksasoluvaurion laajuuden voi todeta verikokeista.

Maksa on elimistösi puhdistaja.

Alkoholi voi aiheuttaa haimatulehduksen

Matti, 62 vuotta, kysyy:

– Minulla on ollut pari haimatulehdusta. Ne olivat todella kipeitä. Lääkäri on kertonut, että minun pitäisi ottaa vähemmän alkoholia.

Olen vähentänyt alkoholin käyttöä, koska en halua sairastua uudestaan. Kuulin naapurilta, että alkoholin käytöstä voi saada ihan pysyvän haimatulehduksen.

Voiko siihen kuolla?

Vastaus: Haimatulehdus on kivulias. Se tuntuu ylävatsakipuna ja voi tuntua selässä asti.

Haimatulehdus voi aiheuttaa myös pahoinvointia ja oksentelua. Jos haimatulehdusta ei hoideta, siihen voi kuolla.

Diabeetikko voi juoda vain vähän

Pasi, 18 vuotta, kysyy:

– Sairastan diabetestä eli sokeritautia. En ole ikinä käyttänyt alkoholia. Nyt tekisi mieli lähteä kavereiden kanssa juhlimaan. Voiko juoda alkoholia jos sairastaa sokeritautia?

Vastaus: Jos olet hoitanut hyvin sokeritautisi, voit käyttää vähän alkoholia.

Muista syödä säännöllisesti, jos aiot nauttia alkoholia, muuten verensokeri laskee liian alas.

Jos kutsuilla ei tarjota ruokaa, ota mukaan omat eväät. Sokeritautia sairastavan miehen päivittäinen alkoholinkäyttö ei saisi ylittää kahta annosta eikä naisen yhtä ravintola-annosta.

Mittaa verensokeriasi säännöllisesti, jos sinulla on sokeritauti!

Lääkkeet ja alkoholi eivät sovi yhteen

Aino, 78 vuotta, kysyy:

–  Minä ihmettelen, miksi lääkäri ei anna minun ottaa konjakkia rintakipuun. Olen sitä käyttänyt, kun rintaan sattuu ja se on aina auttanut.

Vastaus: Alkoholia ei saa käyttää lääkkeenä rintakipuihin. Rintakipujen täytyy aina selvittää. Kyse voi olla vakavasta vaivasta. Alkoholi voi humalluttaa ja ehkä siksi helpottaa kipua.

Alkoholi ei kuitenkaan paranna sydäntä. Jos Teille on määrätty sydänvaivoihin lääkettä, on parasta käyttää vain sitä ja ohjeen mukaan.

Humalassa ehkäisy voi unohtua

Pave, 45 vuotta, kysyy:

– Minkälaisia vaikutuksia alkoholilla on seksuaaliseen kyvykkyyteen?

Vastaus: Pitkäaikainen alkoholinkäyttö vaikuttaa miehen ja naisen elimistön hormonitasapainoon. Alkoholi voi lisätä haluja, mutta se myös vähentää suorituskykyä.

Alkoholin vaikutuksen alaisena myös ehkäisy ja suojautuminen usein unohtuvat. Silloin vaarana voi olla sukupuolitauti.

Käytä kondomia!

Liiasta juomisesta tulee krapula

Hannu, 18 vuotta, kysyy:

– Mitä krapula on?

Vastaus: Krapula on vieroitustila, joka johtuu alkoholinkäytöstä. Vieroitusoireita ovat vapina, levottomuus, hikoilu, unettomuus ja ärtyisyys.

Krapula saattaa aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia myös sydämessä. Lisäksi krapula lisää sydänkohtauksen ja aivohalvauksen vaaraa.

Liikunnan harrastaminen krapulassa on vaarallista.

Krapulaan ei ole lääkettä!

Vastaukset: Tea Huuhka, Satu Sillanpää ja Jatta Ulmala