Ajankohtaista

THL suosittelee yli 2 metrin turvaväliä

21.1.2021

Suomessa leviää kaksi uutta koronaviruksen muunnosta. Ne tarttuvat ihmisiin helposti. Siksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee yli 2 metrin turvaväliä muihin ihmisiin.

Muista myös nämä:

Mene koronatestiin, jos sinulla on koronavirukseen sopivia oireita.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • päänsärky
  • hajuaistin tai makuaistin häiriöt
  • nuha
  • yskä
  • hengenahdistus
  • voimattomuus tai väsymys
  • lihaskivut
  • kurkkukipu
  • kuume
  • pahoinvointi
  • oksentelu tai ripuli.

Käytä kasvomaskia julkisissa sisätiloissa ja julkisissa liikennevälineissä, kuten bussissa, junassa ja metrossa.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan tai hihaan.

Lataa puhelimeesi Koronavilkku-sovellus. Koronavilkku varoittaa koronatartunnasta.

Lue lisää koronaviruksesta selkokielellä

Neuvontaa monikulttuurisille vammaisille henkilöille

18.1.2021

Yhteistyöllä parempi yhteisö ohjaa ja neuvoo maahanmuuttajataustaisia vammaisia henkilöitä.

Saat tietoa palveluista ja apua palveluiden ja tuen saamiseen.

Puhelinneuvontaa saat numerosta 050 544 2577. Puhelin on auki maanantaista perjantaihin kello 10-15.

Voit myös varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen Espoossa, Vantaalla tai Helsingissä.

Lue lisää Yhteistyöllä parempi yhteisö -sivuilta

Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa

16.1.2021

Huhtikuussa järjestetään kuntavaalit.

Kuntavaaleissa kuntalaiset äänestävät siitä, ketkä päättävät jatkossa kunnan asioista.

Kuntavaalien ennakkoäänestys on 7.-13. huhtikuuta. Vaalipäivä on sunnuntai 18. huhtikuuta.

Me it ry:n korttikampanja jatkuu kuntavaaleissa.

Korteissa lukee

  • Työstä palkkaa
  • Älä kiusaa
  • Näytä, että välität.

Kortteja voi antaa tai lähettää vaalien ehdokkaille ja muille päättäjille.

Voit tilata kortteja Me itse ry:n toimistolta.

Yhdistyksen sähköpostiosoite on meitse(at)meitse.fi

Voit tilata kortteja myös soittamalla numerosta 0400 426 535. Puhelinajat ovat tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 9-13.

Lue lisää kuntavaaleista ja äänestämisestä

Osallistu Helmet-lukuhaasteeseen

8.1.2021

Helmet-kirjastot eli pääkaupunkiseudun kirjastot järjestävät joka vuosi lukuhaasteen.

Lukuhaaste auttaa sinua löytämään luettavaa.

Lukuhaasteessa on 50 kohtaa. Jokainen kohta liittyy erilaiseen kirjaan.

Tutustu haasteisiin Helmet-kirjastojen sivuilla ja valitse lukemista niiden avulla.

Helmetin sivuilla on myös tarkemmat ohjeet osallistumiseen.

Hyviä lukuhetkiä!

Pääset Helmet-kirjastojen selkokieliselle sivulle tästä linkistä (helmet.fi)

Neuvontaa ja juttuseuraa jouluna

22.12.2020

Verkko-Kerttu ja Seksuaalineuvoja ovat lomalla.

Voit lähettää kysymyksiä myös loman aikana. Kysymyksiin vastataan seuraavan kerran 7.1.2021.

Alla on lista palveluista, joissa voit jutella tai kysyä neuvoa myös joulun aikana.

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Me itse -ryhmä Facebookissa

Me Itse -ryhmässä Facebookissa voit jutella vanhojen ja uusien kavereiden kanssa.

Osallistuminen ei maksa mitään.

Löydät ryhmän Facebookista näin:

  1. Avaa Facebook.
  2. Ylhäällä on haku, kirjoita siihen “Me Itse -ryhmä”.
  3. Ryhmän nimi näkyy hakutuloksissa. Klikkaa nimeä ja näet ryhmän.
  4. Klikkaa kohtaa “Liity ryhmään”.

Seuraavaksi ryhmän ylläpitäjä hyväksyy pyyntösi ja olet mukana ryhmässä.

Valtakunnallinen puhelinneuvonta koronasta

Yleistä tietoa koronasta saat numerosta 0295 535 535.

Numerosta ei saa terveysneuvontaa.

Puhelin on auki arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi puhua puhelimessa.

Tekstiviestipalvelu: 050 902 0163

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki päivittäin kello 18-24.

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

  • Onko elämäntilanteesi vaikea?
  • Oletko kokenut jotain järkyttävää?
  • Onko elämäsi muuttunut ja tuntuuko se ylivoimaiselta?
  • Tuntuuko sinusta, että et jaksa yksin huolen tai murheen kanssa?

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Nollalinja

Nollalinja on puhelinpalvelu niille, jotka kokevat väkivaltaa.

Väkivaltaa on se, että joku esimerkiksi haukkuu, lyö tai pakottaa seksiin. Lähisuhdeväkivalta tarkoittaa, että joku sinulle läheinen ihminen satuttaa sinua tai kohtelee sinua huonosti. Läheinen voi olla esimerkiksi oma puoliso, kumppani, vanhempi tai lapsi.

Jos koet väkivaltaa, soita Nollalinjaan: 080 005 005

Nollalinja on aina auki. Nollalinja on ilmainen. Kun soitat Nollalinjaan, sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi. Vastaaja ei näe puhelinnumeroasi.

Puhelimessa sinua auttaa ihminen, joka on ammattilainen. Ammattilainen kuuntelee ja neuvoo sinua. Hän ei kerro sinun asioitasi kenellekään muulle.

Pääset Nollalinjan selkosivulle tästä linkistä (nollalinja.fi)

EHYT ry:n päihdeneuvonta

Päihdeneuvontaa saat joka päivä ympäri vuorokauden numerosta 0800 900 45.

Päihdeneuvonnassa voit kysyä ja jutella omasta tai läheisen päihteiden käytöstä.

Puhelut ovat maksuttomia.

Puheluihin vastaavat päihdetyön ammattilaiset. Soittaminen on luottamuksellista.

Tietoa Taksvärkistä selkokielellä

21.12.2020

Taksvärkki julkaisi selkokielisen sivun.

Taksvärkki on tapa antaa tukea nuorille, jotka ovat heikommassa asemassa kuin muut.

Suomalainen järjestö Taksvärkki ry järjestää joka vuosi Taksvärkkikeräyksen, jossa kerätään rahaa lasten ja nuorten tukemiseksi.

Taksvärkkikeräys on suunnattu suomalaisille kouluille. Voit osallistua Taksvärkkiin usealla tavalla.

Taksvärkin uuden kampanjan nimi on Oikeus olla minä. Se tarkoittaa, että jokainen nuori saa olla juuri sellainen kuin hän haluaa olla.

Tänä lukuvuonna Taksvärkin tavoite on saada syrjintä loppumaan. Jokaista nuorta pitää kohdella samalla tavalla. On tärkeää, että nuoret saavat itse päättää, mitä he tekevät tulevaisuudessa.

Pääset Taksvärkin selkosivulle tästä linkistä (taksvärkki.com)

Tietoa Nollalinjasta selkokielellä

21.12.2020

Nollalinja on puhelinpalvelu niille, jotka kokevat väkivaltaa.

Väkivaltaa on se, että joku esimerkiksi haukkuu, lyö tai pakottaa seksiin. Lähisuhdeväkivalta tarkoittaa, että joku sinulle läheinen ihminen satuttaa sinua tai kohtelee sinua huonosti. Läheinen voi olla esimerkiksi oma puoliso, kumppani, vanhempi tai lapsi.

Jos koet väkivaltaa, soita Nollalinjaan: 080 005 005

Nollalinja on aina auki. Nollalinja on ilmainen. Kun soitat Nollalinjaan, sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi. Vastaaja ei näe puhelinnumeroasi.

Puhelimessa sinua auttaa ihminen, joka on ammattilainen. Ammattilainen kuuntelee ja neuvoo sinua. Hän ei kerro sinun asioitasi kenellekään muulle.

Pääset Nollalinjan selkosivulle tästä linkistä (nollalinja.fi)

Uusia selkokielisiä reseptejä

21.12.2020

Martat ovat julkaisseet ruokareseptejä selkokielellä.

Hyvää arkiruokaa -reseptivihkossa on ohjeet esimerkiksi kalakeiton, broileripadan ja marjapirtelön valmistamiseen.

Lue Hyvää arkiruokaa -reseptit Issuu-palvelussa (issuu.com)

Tietoa koronasta kuvilla

19.12.2020

Papunetissa on tietoa koronaviruksesta kuvien tuella.

Pääset Papunetin aineistoihin näistä linkeistä:

Vastaa kyselyyn selkosivuista

18.12.2020

Mitä sinä olet tehnyt Verneri.netin selkosivuilla?

Vastaa lyhyeen kyselyyn!

Arvomme vastaajien kesken selkokirjat

  • Salainen ihailija
  • Avioliittotesti
  • Videoi ja kirjoita -iPadilla
  • Baskervillen koira.

Vastauksesi on meille tärkeä. Käytämme vastauksia selkosivujen kehittämiseen.

Vastaukset ovat nimettömiä. Voit siis vastata aivan rehellisesti.

Kiitos avusta!

Pääset kyselyyn tästä linkistä (webropol.com)

Uusi kuvallinen aineisto tunteista

17.12.2020

Papunetissa on uusi kuvallinen aineisto tunteista. Aineiston avulla voit opetella tunnistamaan ja nimeämään tunteita.

Aineisto sisältää 10 kuvataulua tunteista.

Kuvataulujen aiheet ovat:

  • Miltä sinusta tuntuu juuri nyt?
  • Missä kohdassa kehoa tunnet eri tunteet?
  • Mitä haluaisit tehdä, kun tunnet erilaisia tunteita?
  • Mikä väri kuvaa tunnettasi, millä värillä maalaisit sen?
  • Mikä ääni voisi kuvata tunnettasi, miltä se kuulostaa?
  • Mitä tuntemuksia tunne saa aikaan kehossasi?
  • Mitä tekisit mieluiten, kun tunnet eri tunteita?
  • Keinoja rauhoittaa oma mieli.

Voit käyttää kuvatauluja yksin tai yhdessä esimerkiksi ohjaajan tai läheisen ihmisen kanssa.

Pääset Tunnetaidot-aineistoon tästä linkistä (papunet.net, pdf-tiedosto)

Kohdataan-somessa jutellaan koronasta 10.12.

8.12.2020

Mietityttääkö korona?

Voit jutella ja kysellä koronasta Kohdataan-somessa torstaina 10.12. kello 16-18.

Keskustelua vetää Kehitysvammaliiton Outi.

Kohdataan-somen chatit ovat avoimia kaikille Kohdataan-somen käyttäjille.

Pääset Kohdataan-someen ja chatteihin tästä linkistä (kohdataan.fi)

Pähkän pikkujoululähetys Facebookissa 10.12.

7.12.2020

Eskoon Palvelukeskuksen ja Seinäjoen kaupungin Pähkä-bändi esiintyy Facebookissa.

Katso suora lähetys Pähkän Facebook-sivulla torstaina 10. joulukuuta kello 13-14.

Videon voi katsoa Pähkän-sivulla myös jälkikäteen.

Pääset Pähkän Facebook-sivulle tästä linkistä (www.facebook.com)

Hyvää kehitysvammaisten ihmisten viikkoa!

1.12.2020

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietetään 1.-7.12.

Tänä vuonna viikon aihe on toimeentulo.

Viikon aikana järjestetään erilaisia tapahtumia.

Seuraa suorana netissä esimerkiksi näitä tapahtumia:

Lue lisää teemaviikosta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.net)

Lue lisää palkkatyöstä Vernerin sivuilta

Tervetuloa Kohdataan-someen

30.11.2020

Kohdataan-some on meille kaikille.

Kohdataan-someen jokainen on tervetullut omana itsenään.

Kohdataan-some on helppo paikka tutustua uusiin, erilaisiin ihmisiin. Some on avoin kaikille yli 15-vuotiaille nuorille ja aikuisille.

Kohdataan-somen löydät osoitteesta: kohdataan.fi

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikon tapahtumia

27.11.2020

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko on 1.-7.12.

Tänä vuonna viikon aihe on toimeentulo.

Seuraa suorana netissä esimerkiksi näitä tapahtumia:

Lue lisää teemaviikosta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.net)

Lue lisää palkkatyöstä Vernerin sivuilta

Vinkkejä vaikuttajakahveihin Instagramissa 2.12.

23.11.2020

Nainen pitää kahvikuppia kädessään.Pitääkö työstä saada palkkaa? Haluatko lisää mahdollisuuksia harrastaa tai osallistua?

Nämä ovat asioita, joihin sinä voit vaikuttaa.

Kerro päättäjille, mikä sinulle on tärkeää. Kerro, minkä pitää muuttua.

Järjestä vaikuttajakahvit!

Tietoa vaikuttajakahveista saat Vernerin Instagramissa ke 2.12. kello 17.

Vaikuttajakahveista keskustelevat Vernerin blogisti Karoliina Olkkonen ja Porukoissa-hankkeen Laura Päiväpuro.

Näin pääset seuraamaan lähetystä:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-sivusi yläreunassa. Paina kuvaa.
  • Pyydä apua, jos sitä tarvitset.

Voit seurata lähetystä isommalla porukalla vaikkapa netin kautta.

Pääset Instagramin nettisivulle tästä linkistä

Lue selkokieliset ohjeet Instagramiin

Vastaa kyselyyn selkosivuista

20.11.2020

Mies käyttää kannettavalla tietokoneella Vernerin selkosivuja.Mitä sinä olet tehnyt Verneri.netin selkosivuilla?

Vastaa lyhyeen kyselyyn!

Arvomme vastaajien kesken selkokirjat

  • Salainen ihailija
  • Avioliittotesti
  • Videoi ja kirjoita -iPadilla
  • Baskervillen koira.

Vastauksesi on meille tärkeä. Käytämme vastauksia selkosivujen kehittämiseen.

Vastaukset ovat nimettömiä. Voit siis vastata aivan rehellisesti.

Kiitos avusta!

Pääset kyselyyn tästä linkistä (webropol.com)

Puhutaan rakkaudesta Instagramissa perjantaina!

16.11.2020

Osallistu Puhutaan rakkaudesta -lähetykseen Instagramissa perjantaina 20. marraskuuta kello 13.

Luemme lähetyksessä ajatuksia rakkaudesta ja vastaamme kysymyksiin. Laulamme yhdessä rakkauslauluja.

Kysymyksiin vastaa Jenni Sipilä Verneri.netistä. Mukana keskustelemassa ja laulattamassa Matleena Myllyrinne Rinnekodista.

Näin pääset seuraamaan lähetystä:

  • Lataa Instagram puhelimeesi.
  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Paina kuvaa.
  • Muista pyytää apua, jos sitä tarvitset.

Voit seurata lähetystä isommalla porukalla vaikkapa netin kautta.

Pääset Instagramin nettisivulle tästä linkistä (www.instagram.com)

Lue selkokieliset ohjeet Instagramiin

Tutustu ihmisiin Villiklubilla

3.11.2020

Yleisö tanssii bändin soittaessa taustalla.

Kuva: Mikko Apell

Villiklubi on yli 18-vuotiaiden nuorten ja aikuisten klubi.

Villiklubeja järjestetään eri puolilla Suomea.

Villiklubille mennään viihtymään ja pitämään hauskaa. Moni on saanut Villiklubilla uusia ystäviä.

Villiklubilla on paikalla myös ohjaajia, joiden kanssa voi jutella vaikkapa yksinäisyydestä, kaverisuhteista tai seurustelusta.

Katso Villiklubien tiedot Kehitysvammaisten Palvelusäätiön sivuilta (www.kvps.fi)

Lue juttu Villiklubeista