Ajankohtaista

Kysy ystävyydestä!

7.2.2023

Kaksi nuorta miestä katsoo toisiinsa ja nauraa.Vernerin seuraava Instalive on ystävänpäivänä 14. helmikuuta kello 17.

Vastaamme livessä kysymyksiin ystävyydestä.

Lähetä kysymyksiä etukäteen Verkko-Kertulle.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Paina kotisivun yläreunassa punaisena hehkuvaa Vernerin profiilikuvaa.

Pääset Verkko-Kertun sivulle tästä linkistä

Eduskuntavaalit keväällä 2023

7.2.2023

Tänä keväänä järjestetään eduskuntavaalit.

Kun äänestät vaaleissa, vaikutat siihen, ketkä päättävät meidän yhteisistä asioista.

Ennakkoäänestys on 22.-28.3.2023.

Vaalipäivän äänestys on sunnuntaina 2.4.2023.

Ylen selkouutiset järjestää ennen vaaleja keskustelun, jossa puhutaan vaaleista ja demokratiasta. Keskustelu näkyy TV1:ssä ja Yle Areenassa.

Vernerissä ja Selkokeskuksen sivuilla on tietoa vaaleista selkokielellä.

Lue eduskuntavaaleista Vernerin sivuilta

Tietoa vaaleista Selkokeskuksen sivuilla

Hae mukaan saavutettavuuden iskuryhmään

3.2.2023

Haluatko testata ja kertoa mielipiteitä sähköisistä palveluista?

Hae mukaan Selkeästi meille -hankkeen saavutettavuuden iskuryhmään.

Iskuryhmissä tutkitaan ja annetaan palautetta sähköisistä palveluista. Sähköisiä palveluja ovat esimerkiksi puhelimissa olevat sovellukset ja erilaiset itsepalveluautomaatit.

Itsepalveluautomaatteja ovat esimerkiksi

  • pikaravintolan tilauslaitteet
  • kirjaston lainausautomaatit
  • joukkoliikenteen lippuautomaatit.

Toivomme sinulta halua vaikuttaa erilaisiin sähköisiin palveluihin. Lisäksi on hyvä, että osaat käyttää älypuhelinta tai tietokonetta ja käytät nettiä.

Iskuryhmiä järjestetään Helsingissä keväällä ja syksyllä 2023. Kokoontumiskertoja on neljä. Ensimmäinen iskuryhmä alkaa 27. helmikuuta.

Voit hakea iskuryhmiin 19. helmikuuta asti.

Lue lisää ja hae mukaan Selkeästi meille -hankkeen sivuilla (selkeastimeille.fi)

Kysy meiltä somepalveluista!

18.1.2023

Poika ottaa itsestään kuvaa kännykällä.Lähetä meille kysymyksiä somepalveluista. Somepalveluita ovat esimerkiksi Instagram, Facebook, TikTok ja Snapchat.

Vastaamme kysymyksiin Instalivessä tiistaina 24.1. kello 17.

Livessä mukana Arki digittää -hankkeen Digihautomo!

Lähetä kysymyksiä Verkko-Kertulle tai sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Klikkaa yläreunassa punaisena hehkuvaa Vernerin profiilikuvaa.

Pääset Verkko-Kertun sivulle tästä linkistä

Nähdään livessä!

Tietoa eduskuntavaaleista selkokielellä

18.1.2023

Eduskuntavaalit järjestetään keväällä 2023.

Eduskuntavaaleissa suomalaiset valitsevat 200 kansanedustajaa eduskuntaan. Eduskunta päättää yhteisistä asioistamme. Se esimerkiksi säätää lait, joiden mukaan yhteiskunta toimii.

Vernerissä ja Selkokeskuksen sivuilla on tietoa vaaleista selkokielellä.

Lue eduskuntavaaleista Vernerin sivuilta

Tietoa vaaleista Selkokeskuksen sivuilla

Voimistelusta selkokielellä

13.1.2023

Nuori nainen keinuu köydessä. Toinen nainen antaa vauhtia. Molemmat nauravat.Voimistelu on monipuolinen laji. Voimistelu voi olla mukava harrastus tai siinä voi kilpailla.

Voimistelu parantaa kuntoa ja piristää mieltä. Voimistelusta on hyötyä myös muiden urheilulajien harrastamisessa.

Voimistelu sopii kaikille!

Voimisteluliitto julkaisi nettisivuillaan selkokielistä tietoa voimistelusta. Sivuilla vastataan yleisiin kysymyksiin voimistelusta.

Pääset Voimisteluliiton sivuille tästä linkistä (voimisteluliitto.fi)

Kuva: Suomen Voimisteluliitto, Milla Vahtila

Kiitos kyselyn vastaajille!

11.1.2023

Mies käyttää tietokoneella Vernerin selkosivuja.Kiitos selkosivujen kävijäkyselyn vastaajille!

Saimme ennätysmäärän vastauksia ja paljon tärkeää palautetta. Käytämme vastauksia toimintamme kehittämiseen.

Vastauksienne perusteella osallistuminen selkosivujen toimintaan vähentää yksinäisyyttä. Selkosivuilta saa myös tietoa ja tukea vertaisilta. Suurin osa vastaajista kertoi myös saaneensa neuvonnasta apua.

Olemme arponeet vastaajien kesken kaksi S-ryhmän lahjakorttia. Lahjakortit voitti tällä kertaa Mikaela ja Niina.

Olemme ottaneet voittajiin yhteyttä.

Kiitos osallistumisesta!

Älä vastaa huijarille

10.1.2023

Netissä ja somessa on huijareita.

Huijari voi lähettää viestin, jossa hän

  • sanoo ihailevansa tai rakastavansa sinua
  • lupaa sinulle rahaa
  • pyytää sinulta rahaa.

Jos saat viestin, jota epäilet huijaukseksi, toimi näin:

  • Älä vastaa viestiin.
  • Älä avaa viestin mukana tulleita linkkejä tai liitetiedostoja.
  • Älä soita viestissä olevaan puhelinnumeroon.
  • Kerro viestistä luotettavalle ihmiselle.

Älä koskaan lähetä sähköpostilla

  • henkilötunnusta
  • salasanoja
  • pankki- tai luottokortin tietoja
  • pankkitunnuksia.

Älä koskaan lähetä rahaa henkilölle, jota et tunne.

Luotettavat ihmiset eivät pyydä sähköpostilla henkilökohtaisia tietoja tai rahaa.

Jos epäilet huijausta, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle tai poliisille.

    Lue lisää netin turvallisesta käytöstä

    Lue ohjeet rikosilmoitukseen Poliisin sivuilta (poliisi.fi)

    Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta!

    22.12.2022

    Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.Vernerin selkosivujen toimitus on lomalla 8.1. asti.

    Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja Kirjeenvaihtoon ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

    Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella myös jouluna.

    Hyvää joulua ja uutta vuotta!

    Kohdataan-some

    Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

    Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

    Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

    Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

    Keskusteluapua netissä

    Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

    Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

    Kirkon Palveleva puhelin

    Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

    Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

    Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

    Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

    MIELI ry:n Kriisipuhelin

    Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

    Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

    Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

    Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

    Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

    Uudet hyvinvointialueet aloittavat

    18.12.2022

    Sote-uudistus tarkoittaa sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistamista.

    Sosiaalihuoltoon kuuluvat esimerkiksi vammaispalvelut.

    Sote-uudistuksen tavoite on, että kaikki ihmiset saavat yhtä hyvää hoitoa eri puolilla Suomea.

    Vuoden 2023 alussa sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestäminen siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueiden vastuulle.

    Lue hyvinvointialueista selkokielellä (hyvintointialueet.fi)

    Mitä Kehitysvammaliitto odottaa uudelta Suomen hallitukselta?

    15.12.2022

    Älä unohda minua!

    Huhtikuussa 2023 pidetään eduskuntavaalit. Sen jälkeen valitaan ministerit eli tehdään Suomelle uusi hallitus. Hallitus tekee hallitusohjelman eli suunnitelman, miten se aikoo hoitaa Suomen asioita ja korjata epäkohtia.

    Kehitysvammaliitto toivoo, että tuleva hallitus laittaisi kuntoon seuraavat asiat:

    1. Vammaisten lasten ja nuorten opetus

    Päiväkodin ja koulun opettajien ja muiden aikuisten pitää saada lisää tietoa kehitysvammaisuudesta ja puhevammaisuudesta.

    Kun aikuisilla on enemmän tietoa, he pystyvät paremmin tukemaan ja auttamaan vammaisia lapsia.

    Suomessa oppivelvollisuus jatkuu 18-vuotiaaksi asti. Kaikilla pitää siis olla mahdollisuus opiskella siihen asti, kun täyttää 18 vuotta. Ketään ei saa painostaa lopettamaan opiskelua heti peruskoulun jälkeen.

    Opiskelupaikkoja on kuitenkin liian vähän. TELMA-opiskelupaikkoja tarvitaan lisää. TELMAssa opiskellaan taitoja, joita tarvitaan töissä ja itsenäisessä elämässä. Oppilaille pitää olla selkokielisiä oppikirjoja.

    2. Vammaisten ihmisten saaman tuen ja palveluiden laatu

    Vammaisille ihmisille tarvitaan monenlaisia asuntoja, jotta jokaiselle löytyy itselle sopiva koti. Pitää varata lisää rahaa tukiasuntoihin, jotka ovat tavallisilla asuinalueilla ja tavallisissa taloissa. Hallituksen pitää varmistaa, että rakennetaan koteja, ei laitoksia.

    Tarvitaan lisää työntekijöitä, joiden työ on tukea ja auttaa kehitysvammaisia ihmisiä. Tällä hetkellä työntekijöistä on pulaa.
    Tarvitaan siis lisää ihmisiä, jotka opiskelevat kehitysvamma-alan työntekijöiksi. Tarvitaan uusi koulutus, joka houkuttelee nuoria opiskelemaan vammaisten ihmisten avustajaksi.

    Vammaiset ihmiset tarvitsevat monenlaisia palveluja, esimerkiksi kuljetuspalvelua työtoimintaan. Näiden palveluiden pitää olla ilmaisia vammaisille ihmisille.

    Hyvinvointialueista ja niiden palveluista pitää kertoa selkokielellä ja kuvin tuettuna.

    3. Köyhyyden vähentäminen

    Monilla kehitysvammaisilla ihmisillä ei ole paljon rahaa. Suurin osa saa vain työkyvyttömyyseläkettä, hoitotukea ja asumistukea.

    Vain hyvin harva kehitysvammainen ihminen on palkkatyössä. Heistä moni saa palkan lisäksi myös eläkettä.

    Jos ihminen on palkkatyössä ja saa eläkettä, hän voi tehdä töitä vain vähän viikossa.

    Jos tekee paljon töitä, palkka vaikuttaa eläkkeeseen ja eläke otetaan pois. Silloin saa pelkän palkan, ja se voi olla vähemmän rahaa kuin palkka ja eläke ovat yhteensä.

    Kehitysvammaliiton mielestä eläkettä ei saisi ottaa kokonaan pois. Eläkettä voitaisiin maksaa vähitellen vähemmän, jos henkilö saa paljon palkkaa. Silloin työnteko kannattaisi aina rahallisesti.

    Palkkatyötä voi olla vaikea saada. Siksi tarvitaan lisää työhönvalmentajia, jotka auttavat työpaikan saamisessa.

    Eri palvelujen ja hoidon maksut eivät saa nousta. Jos maksut nousevat, moni voi jättää hoidon tai palvelun kokonaan käyttämättä.

    Perusturvan eli esimerkiksi eläkkeiden määrää pitää korottaa.

    Jutellaan Joulusta Instassa

    7.12.2022

    Joulu Instalive ke 14.12. klo 17.Tule Vernerin Instagramin liveen juttelemaan joulusta!

    Live on keskiviikkona 14.12. kello 17.

    Näin osallistut liveen:

    • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
    • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
    • Klikkaa yläreunassa punaisena hehkuvaa Vernerin profiilikuvaa.

    Nähdään livessä!

    Mitä tehdä, jos sähkökatko yllättää?

    6.12.2022

    Sähköpistoke.Joskus kotiin voi tulla sähkökatko.

    Sähkökatkon aikana sähkölaitteet eivät toimi. Esimerkiksi valot, liesi ja jääkaappi eivät toimi. Vettä ei tule hanasta tai suihkusta. Puhelin- ja nettiyhteydet menevät poikki, jos sähkökatko jatkuu noin kaksi tuntia.

    Sähkökatko kestää yleensä vain hetken, eikä siitä tarvitse huolestua. Joskus sähkökatko voi kestää kauemmin.

    Uusissa selkokielisissä ohjeissa kerrotaan, mitä sähkökatkon aikana tapahtuu ja miten voit varautua sähkökatkoon.

    Lataa tästä ohjeet sähkökatkon varalle:

    Mitä tehdä, jos sähkökatko yllättää (pdf)

    Jos olet huolissasi sähkökatkoista, voit kysyä neuvoa esimerkiksi läheiseltäsi tai tutulta naapurilta.

    Selkokeskus sai Demokratiapalkinnon

    3.12.2022

    Oikeusministeriö myönsi Selkokeskukselle Demokratiapalkinnon. Palkinnon arvo on 10 000 euroa.

    Selkokeskus sai palkinnon, koska se on tukenut demokratiaa kriisien aikana. Kriisien aikana on tärkeää, että kaikki ihmiset saavat ymmärrettävää ja luotettavaa tietoa. Silloin ihmiset tietävät, miten kriisin aikana pitää toimia.

    Selkokeskus on kertonut selkokielellä esimerkiksi koronaviruksesta ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

    Lue uutinen Demokratiapalkinnosta Selkosanomista (selkosanomat.fi)

    Hyvää Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa!

    1.12.2022

    Sun asenne - mun elämäNyt on Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko!

    Tänä vuonna viikolla puhutaan asenteista.

    Me Itse ry on tehnyt viikon julkilausuman:

    Asenteet kuntoon vammaisuutta kohtaan!

    Asenne tarkoittaa tässä julkilausumassa sitä, miten ihmiset suhtautuvat meihin, joilla on erityisen tuen tarve, kehitysvamma
    tai jokin muu vamma.

    Ihmisten erilaiset asenteet näkyvät heidän teoissaan ja siinä, miten he kohtaavat meidät. Asenteet näkyvät ihmissuhteissa, töissä, koulussa ja muussa elämässä.

    Asenteet näkyvät myös silloin, kun olemme muiden joukossa.

    Huonot asenteet erottavat ihmiset toisistaan.

    Miksi vammaisia ihmisiä ei oteta tosissaan? Miksi meidät otetaan tosissaan vain joissakin asioissa, mutta ei kokonaan?

    Kun ei oteta tosissaan, voidaan vedota kehitysvammaan missä tahansa asiassa. Vammaan vetoava henkilö pitää meitä huonompina kuin muita.

    Syrjivä asenne näkyy myös työelämässä ja koulussa.

    Muiden huono asenne voi näkyä esimerkiksi kiusaamisena.
    Huonoa asennetta on, jos muut eivät edes tervehdi. Töissä kukaan ei pyydä kahville, vaikka kaikki muut juovat kahvia yhdessä.

    Syrjivää on sellainen, jos toinen sanoo: “En ala olla kanssasi, koska olet vammainen.”

    Huonot asenteet johtavat siihen, että meitä ei kuunnella eikä oteta huomioon. Jäämme ulkopuolelle.

    Hyvät asenteet ottavat kaikki mukaan.

    Onneksi vammaiset ihmiset kohtaavat myös hyviä asenteita. Pääsemme vaikuttamaan asioihin erilaisissa luottamustehtävissä. Muut luottavat siihen, että osaamme kehittää asioita yhdessä muiden kanssa.

    Hyvä asenne näkyy siinä, kun muut kohtelevat meitä tasavertaisina tekijöinä ja kumppaneina.

    Kun asenteet ovat kohdillaan töissä ja opiskelussa, meidät otetaan yhteisöön avoimin mielin ilman ennakkoluuloja.

    Meille annetaan vastuuta ja itsenäisiä tehtäviä, ja saamme palautetta työstämme. Meitä arvostetaan ja kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin.

    Tavallisilla työpaikoilla asiakkaat luottavat siihen, että osaamme tehdä työmme. He kysyvät meiltä apua ja neuvoa yhtä herkästi kuin muiltakin työntekijöitä. He tervehtivät ja ovat ystävällisiä.

    Huonot asenteet voivat muuttua paremmiksi, jos niihin puututaan ja niistä keskustellaan.

    Me uskomme, että huonoja asenteita voi muuttaa paremmiksi. Siihen tarvitaan oikeaa tietoa kehitysvammaisuudesta kaikenikäisille, taaperoista vanhuksiin.

    Oikea tieto auttaa pääsemään eroon vanhanaikaisista asenteista.
    Meidän mielestämme parhaita keinoja asenteiden muuttamiseen on kolme: keskustelu, keskustelu ja keskustelu.

    Keskustelu ja tieto lisäävät ihmisten luottamusta toisiinsa.
    Luottamus vahvistaa myönteistä suhtautumista toiseen ihmiseen.

    Kohdataan toisemme ihmisinä!

    Me Itse -yhdistys
    2022

    Ohjeita rikoksen uhreille selkeällä kielellä

    1.12.2022

    Rikosuhripäivystys on julkaissut ohjeita rikoksen uhreille selkeällä kielellä.

    Rikosuhripäivystyksen sivuilla kerrotaan esimerkiksi Rikosuhripäivystyksen palveluista, rikosprosessista ja oikeudenkäynnistä.

    Pääset Rikosuhripäivystyksen sivuille tästä linkistä (riku.fi)

    Kohtaa mut -podcast

    1.12.2022

    Kohtaa mut -podcastissa kehitysvammaiset ihmiset keskustelevat kokemuksistaan liittyen työhön, asumiseen, kohtaamiseen, kokemustoimijuuteen, kiusaamiseen ja vammaisalan vetovoimaan.

    Puheohjelmat julkaistaan Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikolla 1.-7.12.

    Kuuntele ohjelmat Tukiliiton sivuilla (tukiliitto.fi)

    Kysy digipalveluista!

    28.11.2022

    Digipalvelut Instalive ti 29.11. klo 17Lähetä meille kysymyksiä digipalveluista. Digipalveluita ovat esimerkiksi netin ja somen palvelut.

    Kysymyksiin vastaavat Arki Digittää -hankkeen Digihautomon jäsenet Instalivessä tiistaina 29.11. kello 17.

    Voit lähettää kysymyksiä Verkko-Kertulle tai sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

    Kirjoita kysymyksen otsikoksi digipalvelut.

    Pääset Kertun sivulle tästä linkistä

    Tutustu myös Digihautomon blogiin

    Nähdään livessä!

    Voiko selkokieltä puhua?

    27.11.2022

    Leealaura Leskelä tutki väitöskirjassaan puhuttua selkokieltä. Leskelä tutki kehitysvammaisten henkilöiden ja kehitysvamma-alan ammattilaisten keskusteluja.

    Keskustelijoiden kielitaidoissa on eroja: kehitysvammaisella henkilöllä on heikompi kielitaito kuin ammattilaisella.

    Tutkimuksessa huomattiin, että kielitaitojen ero näkyy keskusteluissa usein. Keskustelijat eivät aina ymmärrä toisiaan.

    Joskus kehitysvammaisen henkilön on vaikea kertoa omista asioistaan niin, että ammattilainen ymmärtää, että kehitysvammainen henkilö tietää omista asioistaan parhaiten.

    Kehitysvammainen henkilö voi myös sanoa jotakin sellaista,
    mitä ammattilainen ei usko todeksi.

    Joskus kehitysvammainen henkilö sanoo, että hän on samaa mieltä ammattilaisen kanssa, vaikka hän oikeasti on eri mieltä.
    Tällaisissa tilanteissa ammattilaisen on vaikea tietää, miten hän voi toimia reilusti.

    Keskustelijat eivät kuitenkaan aina ole vaikeuksissa. Usein keskustelut etenevät sujuvasti. Usein keskustelijat ymmärtävät toisiaan hyvin, vaikka heidän kielitaidoissaan on eroja.

    Monissa tilanteissa kehitysvammaiset henkilöt ottavat taitavasti huomioon, miten eri keskusteluissa on hyvä toimia.

    Monissa tilanteissa ammattilaiset tukevat taitavasti kehitysvammaisen henkilön osallistumista keskusteluun.

    Tutkimuksen yksi tavoite oli kehittää ammattilaisille ohjeita
    selkokielen puhumiseen. Ohjeet auttavat ammattilaisia toimimaan keskustelussa tavalla, joka tukee kehitysvammaista keskustelijaa.

    Sörkän säkenöivä sirkus esittää: Toiveiden joulu

    16.11.2022

    Sörkän säkenöivä sirkus on kehitysvammaisten ja autismikirjon nuorten aikuisten sirkus- ja teatteriryhmä.

    Esityksessä on mukana myös Resonaarin bändi!

    Esitykset ovat Narrin näyttämöllä

    • torstaina 8.12. kello 13
    • lauantaina 10.12. kello 18.30.

    Lisäksi voit mennä seuraamaan kenraaliharjoitusta lauantaina 3.12. klo 18.30.

    Torstain 8.12. näytöksen yhteydessä tarjotaan kahvit alakerran Aula-työkodissa!

    Esitykset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

    Esityksiin pitää ilmoittautua etukäteen.

    Pääset ilmoittautumaan lomakkeella tästä linkistä (forms.fi)

    Sörkän säkenöivää sirkusta ohjaavat Sirkus Magenta ja Helsingin kaupungin nuorisopalvelut.

    Narrin näyttämö
    Sörnäisten rantatie 31 A
    3. kerros

    Helsinki