Ajankohtaista

Palkkatöihin Instagram Live

23.9.2022

Mies seisoo kärryn takana ja hymyilee.Instagram Livessä tiistaina 11.10. kello 17 vastaamme kysymyksiin palkkatyöstä ja työllistymisestä.

Kysymyksiin vastaavat kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen ja Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem.

Lähetä kysymyksesi etukäteen Verkko-Kertulle tai kysy livessä.

Pääset Verkko-Kertun neuvontaan tästä linkistä

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
  • Klikkaa kotisivun yläreunassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.

Lue lisää palkkatyöstä

Ilo-live Instagramissa to 22.9.

19.9.2022

Tervetuloa Ilo-liveen Instagramiin torstaina 22. syyskuuta kello 17.

Livessä jutellaan ilosta ja julkistetaan Ilo-kuvakilpailun voittajat.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
  • Klikkaa kotisivun yläreunassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.

Katso Ilo-kuvakilpailun upeat kuvat ja äänestä suosikkejasi:

Ilo-kuvakilpailu

Aspa-säätiön Digiloikkarit lisää digiosallisuutta

12.8.2022

Digiloikkarit-toiminnassa saa tietoa ja kokemuksia, jotka lisäävät osallisuutta digitaalisissa ympäristöissä.

Digiklubeilla voi esimerkiksi kokeilla erilaisia laitteita ja sovelluksia.

Joensuun digiklubi aloitti kesäkuussa. Toimintaa on myös Tampereella. Myöhemmin toimintaa tulee uusille paikkakunnille.

Lue lisää Digiloikkarit-toiminnasta Aspan sivuilta (aspa.fi)

Hae osallistujaksi Vekkarin harrastusryhmiin

9.8.2022

Nyt voit hakea osallistujaksi Vekkarin ryhmiin!

Hakuaika on 3.-28. elokuuta 2022.

Vekkarin ryhmissä tapaat muita, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista.

Osallistuminen on yleensä ilmaista.

Ryhmät kokoontuvat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Vekkarin ryhmiä ohjaavat vapaaehtoiset. Ryhmissä ei ole palkattuja ohjaajia.

Lue lisää ryhmistä ja täytä hakulomake Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Voit tehdä hakemuksen myös soittamalla numeroon 044 792 2752.

Haluatko perustaa harrastusryhmän?

9.8.2022

Mies ja nainen halaavat ja nauravat.Vekkarin vapaaehtoisena voit perustaa oman harrastusryhmän, jossa tapaat muita samoista asioista kiinnostuneita.

Saat itse päättää, kuinka usein ryhmä tapaa.

Vekkarista saat avuksi taustatukihenkilön ja koordinaattori auttaa sinua suunnittelemaan ryhmän toimintaa.

Hae mukaan Vekkari-ryhmän vetäjän koulutukseen.

Koulutuksessa opit taitoja, jotka auttavat sinua oman ryhmän perustamisessa.

Lue lisää ja ilmoittaudu Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Voit kysyä lisää myös soittamalla numeroon 044 792 2752.

Tule mukaan vapaaehtoistoimintaan!

9.8.2022

Nainen pitää kädessään pelejä.Vekkari kouluttaa syksyllä uusia vapaaehtoisia.

Vapaaehtoistoiminnassa saat uusia kokemuksia ja pääset tekemään hyviä tekoja yhteiseksi iloksi.

Samalla tutustut uusiin ihmisiin. Vekkarista saat tukea ja apua vapaaehtoisena toimimiseen.

Vekkari järjestää koulutuksen uusille vapaaehtoisille tiistaina 13. syyskuuta kello 17-19.30 Helsingissä.

Voit ilmoittautua koulutukseen Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Voit ilmoittautua koulutukseen myös soittamalla numeroon 040 8376 273.

Hae digikaveriksi

6.7.2022

Digikaveruudessa kaksi vapaaehtoista tutustuu ja pitää toisiinsa yhteyttä digilaitteiden avulla.

Toisella vapaaehtoisella on kehitysvamma tai muu vastaava tuen tarve ja toisella ei.

Kaverukset voivat olla eri paikkakunnilta, sillä digikaveruudessa kohdataan vain diginä.

Lue lisää digikaveruudesta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Yle kertoo tärkeimmät uutiset selkokielellä

4.7.2022

Ylen Selkouutiset kertovat päivän tärkeimmät uutiset helpolla kielellä.

Voit katsoa Selkouutiset TV1:ssä kello 16.40 maanantaista perjantaihin. Viikonloppuisin lähetyksiä ei ole.

Voit kuunnella uutiset myös radiosta. Selkouutiset lähetetään joka päivä Radio Suomessa kello 21.12.

Voit myös lukea uutiset tekstinä uutisten kotisivulla, jonka nimi on Yle uutiset selkosuomeksi.

**

Juttu on julkaistu alun perin pidempänä selkolehti Leijan numerossa 2/2022.

Voimaa vertaisuudesta – Vertaistukiloma omatoimisille aikuisille

21.6.2022

Tukiliitto järjestää kehitysvammaisten aikuisten tuettuja lomia yhdessä lomajärjestöjen kanssa.

10.–15. lokakuuta järjestetään kehitysvammaisten aikuisten tuettu loma Liikuntakeskus Pajulahdessa, Nastolassa.

Lomalle pääsyn perusteet ovat taloudelliset, sosiaaliset tai terveydelliset.

Loman omavastuuhinta on 100 euroa.

Haku lomalle päättyy 10. heinäkuuta 2022.

Tietoa lomille hakemisesta löydät Tukiliiton sivuilta.

Pääset Tukiliiton sivulle tästä linkistä (tukiliitto.fi)

Joensuun Parafest 16.-20.8.

16.6.2022

Kymmenes Joensuun Parafest järjestetään 16.-20. elokuuta.

Parafestissa voit nauttia vammaisten tekijöiden kulttuurista ja taiteesta keskellä Joensuuta.

Luvassa on

  • kuvataidetta
  • teatteria
  • musiikkia
  • runoja
  • kirjallisuutta
  • elokuvia
  • seminaareja.

Lue lisää Joensuun Parafestista (parafest.org)

Ylisfestarit järjestetään 13.8.

16.6.2022

Ylisfestarit on mukava ja päihteetön musiikkitapahtuma.

Tänä vuonna Ylisfestareilla esiintyy

  • Chisu
  • Herra Ylppö
  • Nelli Matula
  • Mikko Harju.

Luvassa on myös

  • myyntikojuja
  • kaverikoiria
  • poniratsastusta
  • festariruokaa.

Ylisfestarit järjestetään 13. elokuuta kello 12-18 Nokian Pitkäniemessä.

Lue lisää Ylisfestareista (tays.fi)

Jutellaan bloggaamisesta

1.6.2022

Mies ja nainen katsovat kännykkää yhdessä.Haluaisitko blogata eli kirjoittaa blogia Vernerissä?

Tule kysymään ja juttelemaan bloggaamisesta Instaliveen torstaina 9.6. kello 17.

Kysymyksiin vastaa Vernerin selkosivujen blogisti Karoliina Olkkonen.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
  • Klikkaa kotisivun yläreunassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.

Katso vinkit bloggaamiseen

Tutustu myös Blogataan yhdessä -blogiin

Osallistu Kemuihin

1.6.2022

Kemut on kulttuuritapahtuma, jossa esiintyy taiteilijoita eri puolilta Suomea.

Kehitysvammatuki 57 -yhdistys järjestää Kemut lauantaina 18. kesäkuuta kello 15–17.30 Messukeskuksessa.

Kemuissa esiintyy

  • Hassut tassut
  • Herkkuräbäri
  • Harmooni likat
  • LSV
  • Resonaarigroup
  • Pikku Kipinä
  • Tunneteatteri.

Voit ostaa lippuja tapahtumaan Kehitysvammatuki 57:n toimistolta

  • maanantaina 6.6. kello 11-16
  • torstaina 16.6. kello 9-16.

Lue lisää Kehitysvammatuki 57:n sivuilta (kvtuki57.fi)

Mieli ry:n vertaisryhmät

25.5.2022

Mieli ry järjestää vertaistukiryhmiä

  • tukea tarvitseville nuorille
  • itsemurhan tai muun äkillisen kuoleman takia läheisensä menettäneille
  • vaikeita elämäntilanteita ja kriisejä kohdanneille.

Vertaisryhmässä samankaltaisessa elämäntilanteessa olevat osallistujat saavat tukea toisiltaan. Ryhmissä on mukana myös ohjaaja.

Vertaisryhmät kokoontuvat eri puolilla Suomea. Ryhmiä järjestetään myös netissä.

Voit hakea ryhmään hakulomakkeella tai lähettää sähköpostin osoitteeseen ryhmatoiminnat(at)mieli.fi.

Ryhmän ohjaaja on yhteydessä jokaiseen hakijaan. Keskustelussa arvioidaan yhdessä, sopiiko ryhmä hakijan elämäntilanteeseen.

Lue lisää ryhmistä Mieli ry:n sivuilta (mieli.fi)

Osallistu kuvakilpailuun!

4.5.2022

Miltä ilo tuntuu? Mikä sinua ilahduttaa?

Ota tai tee kuva asiasta, joka tekee sinut iloiseksi.

Lähetä kuva meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi

Voit lähettää kuvan myös postitse osoitteeseen

Kehitysvammaliitto/Verneri
Linnoitustie 2 B
02600 Espoo

Jos valokuvassa on ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan julkaisemiseen. Julkaisemme kuvia Vernerin sivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Lähetä kuvan mukana nimesi tai nimimerkkisi. Julkaisemme sen kuvan yhteydessä.

Jos lähetät kuvan postitse, lähetä myös puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.

Lähetä kuva 15. elokuuta 2022 mennessä.

Vernerin käyttäjät äänestävät suosikkikuviaan. Kolme eniten ääniä saanutta kuvaajaa voittaa kuvastaan taulun.

Kilpailu on tarkoitettu nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Onnea kisaan!

Katso kilpailun kuvia

Jutellaan ilosta Instagramissa

26.4.2022

Miltä ilo tuntuu? Mikä sinut tekee iloiseksi?

Jutellaan ilosta Vernerin Instagramissa keskiviikkona 4. toukokuuta kello 17.

Livessä mukana Suvi-Päivikki Me itse -yhdistyksestä ja Jenni Verneristä.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
  • Klikkaa kotisivun yläreunassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.

Jos sinulla on tili Instagramissa, voit seurata liveä myös netissä.

Pääset Instagramin sivuille tästä linkistä

Kotus nostaa esille kiinnostavia sanoja

25.4.2022

Kotus eli Kotimaisten kielten keskus nostaa esille kiinnostavia sanoja.

Kotus esittelee nyt sanan boomeri.

Sana boomeri on lähtöisin englannin kielestä. Yhdysvalloissa sana viittasi “baby boomereihin” eli toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin suuriin ikäluokkiin

Nykyisin boomeri-sanan merkitys on laajentunut. Se tarkoittaa henkilöä, joka on vähän ajastaan jäljessä. Nuorikin ihminen voi olla boomeri.

Myös elämänasenne voi tehdä ihmisestä boomerin. Jokainen meistä voi käyttäytyä kuin boomeri.

Suomen kielessä sana kirjoitetaan boomer, boomeri tai buumeri.

Lähde: Kotimaisten kielten keskus (Kotus)

Puhutaan palkkatöistä Instagramissa

31.3.2022

Tule juttelemaan ja kysymään palkkatöistä Vernerin Instagramiin tiistaina 5.4. kello 17.

Kysymyksiin vastaa kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
  • Klikkaa kotisivun ylälaidassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.

Lue palkkatöistä

Osallistu Hengaamoon Zoomissa

31.3.2022

Onko tylsää? Haluatko tavata muita?

Osallistu Hengaamoon Zoomissa. Hengaamon järjestää Yhdenvertainen kaveritoiminta.

Hengaamossa jutellaan siitä, mitä haluaisimme tehdä yhdessä tai ihmetellään vaikka arjen asioita eli hengataan yhdessä!

Hengaamoon ovat tervetulleita ihan kaikki. Voit tulla vaikka kysymään meiltä vapaaehtoistoiminnasta.

Paikalla on kaveritoiminnan työntekijä.

Hengaamon aukioloajat:

  • Keskiviikko 13.4.2022 kello 17–18
  • Keskiviikko 20.4.2022 kello 17–18
  • Keskiviikko 27.4.2022 kello 17–18
  • Keskiviikko 4.5.2022 kello 17–18

Osallistumiseesi tarvitset:

  • älylaitteen, esimerkiksi tietokoneen tai tabletin
  • nettiyhteyden
  • Zoom-sovelluksen älylaitteelle

Jos tulet Zoomiin puhelimella tai tabletilla, voit tarvita liittymiseen myös tämän Meeting ID -tunnusluvun: 840 5743 4043

Pyydä liittymiseen tarvittaessa apua.

Hengaamoon ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Osallistumislinkki on aina sama.

Osallistumislinkki Zoomiin on tässä: https://us06web.zoom.us/j/84057434043

Verkkokeskustelu harvinaisista sairauksista tai vammoista

30.3.2022

Onko sinulla harvinainen sairaus tai vamma, johon liittyy oppimisvaikeuksia tai kehitysvamma?

Tule mukaan verkkokeskusteluun huomenna 31.3. kello 17.30-19.00. Saat kuulla muiden tarinoita ja pääset kertomaan oman tarinasi.

Jos osallistuminen jännittää, ota mukaan kaveri tai läheinen ihminen.

Ilmoittaudu mukaan Tukiliiton sivuilla (tukiliiitto.fi)