Ajankohtaista

Puhutaan nuuskasta -live

9.9.2021

Tervetuloa juttelemaan nuuskasta Instagramiin tiistaina 21.9. kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä nuuskasta etukäteen Verkko-Kertun neuvontaan tai sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi.

Voit kysyä myös livessä.

Kysymyksiin vastaavat Jenni Verneri.netistä ja Milla Selvis-hankkeesta.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Voit seurata liveä myös netissä (instagram.com/verneri_net)

Lue ohjeet Instagramiin

Kysy Verkko-Kertulta

Lue nuuskasta

Selkokirjamessut 2021 – Löytöretki selkokirjoihin

9.9.2021

Osallistu Selkokirjamessuille keskiviikkona 22. syyskuuta kello 10–17.

Voit osallistua messuille ilmaiseksi netissä.

Messuilla esitellään selkokirjoja, haastatellaan kirjailijoita sekä järjestetään arvontoja ja tietokilpailuja.

Lue lisää Selkokeskuksen sivuilta (selkokeskus.fi)

Kehitysvammaisten valtakunnallinen kirkkopyhä

25.8.2021

Kehitysvammaisten valtakunnalliseen kirkkopyhään voi tänä vuonna osallistua netissä.

Voit katsoa suoran lähetyksen YouTubesta 12. syyskuuta kello 13-16.

Ohjelma:

  • Kello 13-13.45 Juhlakirkko
  • Kello 13.45 Kirkkokahvit omissa kirkkopyhäkatsomoissa
  • Kello 14.30-16.00 Juhla

Juhlassa esiintyy muun muassa Pekka Laukkarinen duo ja Lauri Havu. Luvassa myös videotervehdyksiä.

Pääset lähetykseen tästä linkistä (youtube.com)

Mun juttu -instalive ti 24.8. kello 13

12.8.2021

Mikä on sun juttu? Mistä pidät tai nautit? Mikä on sulle tärkeää?

Tule juttelemaan Verneri.netin instaliveen tiistaina 24.8. kello 13.

Osallistu myös Mun juttu -kuvakisaan! Katselemme kilpailuun lähetettyjä kuvia livessä.

Lue ohjeet Mun juttu -kisaan

Näin osallistut instaliveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue ohjeet Instagramiin

Tutustu Vekkarin vapaaehtoistoimintaan

11.8.2021

Tutustu Vekkarin vapaaehtoistoimintaan ja Mereon ryhmäkotiin Espoo-päivänä 28. elokuuta.

Espoo-päivänä voit tutustua erilaisiin yhdistyksiin ja nauttia kulttuurielämyksistä Espoossa.

Vekkarin tuettu vapaaehtoistoiminta ja Mereon ryhmäkoti Omenatarha järjestävät Espoo-päivänä yhdessä siivoustalkoot.

Voit osallistua puiston siivoamiseen ja pelata vapaaehtoisten kanssa ulkopelejä. Saat roskapihdit lainaksi Vekkarilta.

Voit grillata makkaraa ja tutustua samalla ryhmäkoti Omenatarhaan. Grilliherkkuja ja kahvia tarjotaan kaikille osallistujille.

Tapahtuma ei maksa mitään.

Aika: Lauantai 28.8. kello 13-16

Paikka:

MEREO Matinkylä
Omenatarhan Palvelutalo, sisäpiha
Piispansilta 16 A:n ja Nelikkokuja 3:n risteys
Matinkylä, Espoo

Saapumisohje:

MEREO sijaitsee aivan Iso Omenaa vastapäätä, vanhan puolen pääovien läheisyydessä.

Järjestäjät:

MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry
Kehitysvammatuki 57 ry:n Vekkari-toiminta

Lisätiedot:

johanna.kivisto(at)mereo.fi
050 349 3140

venni.turtiainen(at)kvtuki57.fi
044 792 2752

Osallistu Instaliveen kuntavaaleista

7.6.2021

Keskiviikkona 9.6. kello 17.30 Verneri.netin Instalivessä jutellaan kuntavaaleista.

Livessä on haastateltavana Suvi Ontto-Panula. Suvi on Me itse -yhdistyksen aktiivi ja ehdolla kuntavaaleissa.

Voit lähettää Suville etukäteen kysymyksiä sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Voit kysyä Suvilta kuntavaaleista myös liven aikana.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue lisää kuntavaaleista

Jutellaan kehitysvammaisuudesta ke 16.6.

4.6.2021

Onko sinulla kysymyksiä kehitysvammaisuudesta?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin keskiviikkona 16. kesäkuuta kello 17–19.

Chattia ohjaa Outi Kehitysvammaliitosta.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Verkko-Kertun neuvontaan. Kirjoita otsikoksi Jutellaan kehitysvammaisuudesta.

Pääset Verkko-Kertun neuvontaan tästä linkistä

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Kela julkaisi uudet selkoesitteet

27.5.2021

Kela julkaisi uudet selkoesitteet vuodelle 2021.

Esitteissä kerrotaan Kelan tuista ja palveluista selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.

Esitteet on jaettu eri elämäntilanteiden mukaan.

Esitteitä on kahdeksan:

  • Eläkkeet ja muut eläkkeensaajan tuet
  • Lapsiperheet
  • Muutto Suomeen tai Suomesta ulkomaille
  • Opiskelu ja asevelvollisuus
  • Sairastaminen ja kuntoutus
  • Toimeentulotuki
  • Työttömyys
  • Yleinen asumistuki.

Saat esitteitä Kelan palvelupisteistä.

Kaikki esitteet ovat myös pdf-muodossa Kelan sivuilla.

Pääset Kelan sivuille tästä linkistä (www.kela.fi)

Vaalijalan kesäjuhlat Facebookissa

27.5.2021

Vaalijalan kuntayhtymä järjestää kesäjuhlat Facebookissa. Juhlat pidetään 29. toukokuuta kello 12-13.15.

Vaalijala järjestää juhlat yhdessä Teatterikoneen kanssa.

Juhlat vievät pois koronan aiheuttamaa alakuloa ja tuovat hyvää mieltä.

Huoli pois, kesä tulee sittenkin!

Tapahtuma on ilmainen ja avoin kaikille.

Pääset tapahtumaan tästä linkistä (www.facebook.com)

Huijausviestejä Verneri.netin nimissä

25.5.2021

Verneri.netin nimissä on lähetetty huijausviestejä sähköpostitse. Viesteissä on pyydetty rahaa.

Verneri.net ei ikinä pyydä keneltäkään rahaa sähköpostilla.

Jos saat Verneri.netin nimissä lähetetyn viestin, jossa pyydetään rahaa, se on huijausta.

Jos saat huijausviestin, toimi näin:

  • Älä vastaa viestiin.
  • Jos viestissä on linkkejä, älä avaa niitä.
  • Kerro viestistä luotettavalle ihmiselle.

Huijausviestit on lähetetty Verneri.netin nimissä, mutta niitä ei ole lähetetty Verneri.netin sähköpostiosoitteesta.

Verneri.netin sähköpostiosoite on verneri(at)kvl.fi.

Verneri.netin toimittajat lähettävät sähköpostit aina Verneri.netin sähköpostiosoitteesta.

Lue myös: Näin käytät nettiä turvallisesti

Jutellaan seksuaalisuudesta -chat

25.5.2021

Onko sinulla kysymyksiä seksuaalisuudesta tai seksistä?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 25.5. kello 17–19.

Chattia ohjaa Pia Tukiliitosta.

Kohdataan on turvallinen ja helppokäyttöinen somepalvelu. Kohdataan-somen ikäraja on 15 vuotta.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Vammaisneuvonta

25.5.2021

Vammaisneuvonnasta saat neuvontaa ja ohjausta vammaisten palveluihin sekä niiden hakemiseen.

Vammaisneuvonnan numero on 09 310 32889.

Neuvonnan ajat:

Maanantai-torstai kello 9–11
Torstai kello 12–14

Muina aikoina voit jättää neuvontaan soittopyynnön.

Voit lähettää Vammaisneuvontaan myös sähköpostia.

Vammaisneuvonnan sähköposti: sote.vammaisneuvonta(at)hel.fi

Tietoa tupakasta -live ti 18.5.

6.5.2021

Tervetuloa Tietoa tupakasta -liveen Instagramissa tiistaina 18.5. kello 13.

Vastaamme lähetyksessä kysymyksiin tupakasta ja tupakoinnin lopettamisesta.

Kysymyksiin vastaavat Jenni Verneri.netistä ja Milla Selvis-hankkeesta.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue ohjeet Instagramiin

Ylen selkokielinen vaalitentti

6.5.2021

Yleisradion selkokielinen vaalitentti on TV1-kanavalla perjantaina 4.6. kello 15.40.

Tentin voi katsoa jälkikäteen Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi on julkaissut myös kuntavaaleihin liittyviä videoita:

Kuntavaalit 2021: Demokratia
Kuntavaalit 2021: Kunnan tehtävät
Kuntavaalit 2021: Kunnan päättäjät

Selkosanomien kysymykset puolueille

6.5.2021

Kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021.

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät monista tärkeistä asioista ja palveluista. Kuntavaaleissa valitaan päättäjät kunnanvaltuustoihin.

Selkosanomat kysyi puolueilta 3 kysymystä, jotka liittyvät kuntavaaleihin:

  1. Miten edistätte selkokielen käyttöä kunnissa?
  2. Miten aiotte edistää sitä, että kehitysvammaiset ihmiset saavat työhönvalmennusta ja pääsevät palkkatöihin?
  3. Miten lisäätte kuntalaisten mahdollisuuksia osallistua kuntien päätöksentekoon?

Lue vastaukset Selkosanomista

Lue lisää kuntavaaleista

Jutellaan seksuaalisuudesta -chat

3.5.2021

Onko sinulla kysymyksiä seksuaalisuudesta tai seksistä?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 25.5. kello 17–19.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Vernerin seksuaalineuvojalle. Kirjoita otsikoksi Jutellaan seksuaalisuudesta.

Voit kysyä ja ehdottaa aiheita myös chatin aikana.

Chattia ohjaa Pia Tukiliitosta.

Kohdataan on turvallinen ja helppokäyttöinen somepalvelu. Kohdataan-somen ikäraja on 15 vuotta.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Pääset Seksuaalineuvontaan tästä linkistä (verneri.net)

Kohdataan-chat vihapuheesta 4.5.

26.4.2021

Kohdataan-somen seuraavassa chatissa tiistaina 4.5. kello 17-19 jutellaan vihapuheesta.

  • Tiedätkö, mitä vihapuhe on?
  • Oletko kohdannut verkkovihaa?
  • Haluatko tietää, mitä silloin voit tehdä?

Chatin järjestää Oikeusministeriön Tiedolla vihaa vastaan -hanke ja sitä ohjaavat Milla ja Emilia.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Sinustako vapaaehtoinen?

23.4.2021

Vapaaehtoistoiminta on sitä, että tehdään asioita yhteiseksi hyväksi.

Vaparina tutustut uusiin ihmisiin ja pääset osallistumaan tapahtumiin.

Vapaaehtoisena voit myös opettaa omia taitoja toisille tai perustaa oman harrastusryhmän aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Kehitysvammatuki 57 ry:n Vekkari-toiminta on tuettua vapaaehtoistoimintaa.

Vekkarissa työntekijät auttavat vapaaehtoisia yksilöllisesti.

Vekkari tarjoaa vapaaehtoisille myös koulutusta ja virkistyksiä.

Järjestämme uusille vapaaehtoisille koulutuksen lauantaina 15. toukokuuta 2021.

Koulutukseen osallistuminen ei sido sinua mihinkään.

Koulutus on ilmainen.

Koulutus kestää 2 tuntia (kello 10-12).

Koulutus järjestetään videopuhelulla. Tarvitset osallistumiseen älypuhelimen tai tietokoneen sekä nettiyhteyden.

Voit kysyä lisää vertais- ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Venniltä:

  • puhelin 044 792 27 52
  • sähköposti venni.turtiainen(at)kvtuki57.fi

Lue lisää ja ilmoittaudu Kehitysvammatuki 57:n sivuilla

Kohdataan-somen chateissa jutellaan koronasta

21.4.2021

Tule kertomaan, miten korona on vaikuttanut sinun elämääsi!

Kohdataan-somessa järjestetään kaksi chattia, joissa jutellaan koronasta:

  • Mikä korona-ajassa on ollut sinulle vaikeinta?
  • Mikä on auttanut pärjäämään?
  • Mikä auttaisi pärjäämään paremmin?

Chatit järjestetään

  • keskiviikkona 21.4. klo 17-18
  • torstaina 22.4. klo 17-18

Voit valita jomman kumman päivän, molemmissa chateissa jutellaan samoista asioista.

Keskustelua vetää Kehitysvammaliiton tutkija Sonja Miettinen. Hän kerää keskusteluissa tietoa korona-ajan kokemuksia käsittelevään tutkimukseen.

Lue lisää tutkimuksesta

Kohdataan-some on osoitteessa kohdataan.fi

Kohdataan-chat vihapuheesta 4.5.

19.4.2021

  • Tiedätkö, mitä vihapuhe on?
  • Oletko kohdannut verkkovihaa?
  • Mitä voit tehdä, jos kohtaat vihapuhetta?

Osallistu Kohdataan-somen chattiin vihapuheesta. Chatissa voit keskustella ja kysyä vihapuheesta

Chatti pidetään tiistaina 4. toukokuuta kello 17-19.

Chatin järjestää oikeusministeriö.

Kohdataan-some ja chatti ovat osoitteessa kohdataan.fi