Ajankohtaista

Villiklubi-illat syksylle 2019

13.9.2019

Villiklubitoiminta jatkuu taas eri paikkakunnilla elo-syyskuussa. Uutena aloittanut toimintansa Villiklubi Jyväskylä.

Villiklubi Jyväskylä

Aika:
Torstaisin kello 17:00-20:00

Paikka:
Ravintola Revolution, Kauppakatu 30, 40100 Jyväskylä

  • syyskuu 12.9.2019
  • lokakuu 24.10.2019
  • marraskuu 21.11.2019
  • joulukuukuu 12.12.2019

Villiklubi Joensuu

Aika:
torstaisin kello 17:00-20:00

Paikka:
Ravintola Kerubi, Siltakatu 1, 80100 Joensuu,

  • syyskuu 26.9.2019
  • lokakuu 17.10.2019
  • marraskuu 21.11.2019
  • joulukuu 12.12.2019

Villiklubi Järvenpää

Aika:
Keskiviikkoisin kello 17.30-20.30

Paikka:
Ravintola Korona bar, Rantakatu 5, 00440 Järvenpää

  • elokuu 21.8.2019
  • syyskuu 25.9.2019
  • lokakuu 23.10.2019
  • marraskuu 13.11.2019
  • joulukuu 11.12.2019

Villiklubi Oulu

Aika:
torstaisin ello 17.30-20.00

Paikka:
Tuba Food & Lounge, Mannenkatu 2, 90130 Oulu,

  • syyskuu 12.9.2019
  • lokakuu 24.10.2019
  • marraskuu 21.11.2019

Villiklubi Seinäjoki

Aika:
torstaisin kello 17.30-20.00

Paikka:
Amarillo Seinäjoki, Kauppatori 3, 60100 Seinäjoki, kello 17:30-20:00 Karaoke Karmassa*

  • elokuu 29.8.2019
  • syyskuu 26.9.2019*
  • lokakuu 24.10.2019
  • marraskuu 21.11.2019
  • joulukuu 12.12.2019*

Villiklubi Tampere

Aika:
torstaisin kello 17.00-20.30

Paikka:
Ravintola Kivenheitto, Teiskontie 1, 33500 Tampere,

  • elokuu 8.8.2019
  • syyskuu 26.9.2019
  • lokakuu 24.10.2019
  • marraskuu 21.11.2019
  • joulukuu 12.12.2019

Villiklubi Turku

Aika:
torstaisin kello 17.30-20.00

Paikka:
Ravintola Pubelina, Kirsikkatie 44, 20720 Turku

  • elokuu 22.8.2019
  • syyskuu 19.9.2019
  • lokakuu 17.10.2019
  • marraskuu 14.11.2019
  • joulukuu 12.12.2019

Villiklubi Ylivieska

Aika:
maanantaisin kello 18.00-20.30

Paikka:
Ravintola Jokeri, Asemakatu 2, 84100 Ylivieska

  • syyskuu 23.9.2019
  • lokakuu 21.10.2019

Villiklubi Helsinki

Aika:
torstaisin kello 19.00-22.00

Paikka:
Ravintola Sture 21, Sturenkatu 21, 00510 Helsinki

  • 8.8.2019
  • 12.9.2019
  • 10.10.2019
  • 14.11.2019
  • 12.12.2019

Live-chatti opiskelusta ja työllistymisestä 11.9.

10.9.2019

Invalidiliitto järjestää keskiviikkona 11.9. live-chatin. Live-chatin teemana on opiskelu, työllistyminen ja yrittäjyys.

Live-chat on keskustelua netissä. Voit lähettä chatti-palvelun kautta kysymyksen, johon saat vastauksen. Vastauksia antaa Invalidiliiton työntekijät Anne Mäki ja Sinikka Winqvist.

Live-chat toimii niin, että menet Invalidiliiton sivulle, kun chatti alkaa. Sivulla on chatti-laatikko, johon voit kirjoittaa kysymyksesi. Vastaus tulee samaan laatikkoon.

Live-chatti on 11.9. kello 14-18. Pääset live-chat -sivulle tästä linkistä (www.invalidiliitto.fi). Chatti-laatikko on näkvissä vain kello 14-18 välisen ajan.

Teatteriryhmä Sanakareissa on vielä kaksi paikkaa Helsingissä

9.9.2019

Eri tavoin vammaisten teatteriryhmässä Sankarit (16-28-vuotiaat) on vielä kaksi vapaata paikkaa.

Sankarit kokoontuu keskiviikkoisin kello 16-17.30
Narrin näyttämöllä, Toimintakeskus Hapen 3. kerroksessa, Sörnäisten rantatie 31.

Teatteriryhmä Sankarit on toiminut vuodesta 2012. Sankarit teatteriryhmässä tehdään teatteri-ilmaisun harjoitteita ja valmistetaan esitys keväälle 2020.
Pienimuotoinen esitys on jo loppuvuodesta 2019. Ryhmäläiset valitsevat yhdessä näytelmän tai sen aiheen.

Ryhmään sitoudutaan vuodeksi kerrallaan.Jos aloitat teatterissa, sinun pitää käydä siellä ensi kevääseen saakka.

Teatteriryhmän vuosimaksu on 50 euroa.

Ryhmää ohjaa Laura Mboup ja apuohjaajana toimi Ouna Korolainen.

Teatteriryhmän syyskausi alkoi viikolla 36, mutta vielä ehtii mukaan.

Ilmoittautumiset mieluiten sunnuntaihin 15.9. mennessä.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset:
Laura Mboup

  • Sähköposti laura.mboup(at)hel.fi
  • puhelin 050 5591 758

Laita ilmoittautumisviestiin on hyvä laittaa: Nimi, ikä ja yhteystiedot.

Villiklubi Jyväskylä

9.9.2019

Jyväskylässä aloittaa myös Villiklubi tänä syksynä. Ensimmäinen klubi on jo tällä viikolla 12.9.

Klubilla esiintyy Niko Rimbacher. Esitys alkaa kello 19.

Klubin ikäraja on 18 vuotta.

Yhdessä oloa hyvän musiikin, ruoan ja seuran kera.

Aika:
torstai 12.9.
kello 17-20.30

Paikka:
Ravintola Revolution
Kauppakatu 30
40100 Jyväskylä

Galleria Art Kaarisilta: Oona Peltola – Vapaa

2.9.2019

Mitä on olla vapaa?

Se on sitä, että voi olla oma itsensä. Että voi tehdä sitä, mihin kenetkin on tarkoitettu, luotu. Eivät esimerkiksi hevoset tai koirat ole oikeasti vapaita, kun ne tekevät sen mitä ihminen niiltä pyytää. Ne yrittävät miellyttää meitä, vaikka hevoset haluaisivat laukata ryhmässä villisti ja syödä ruohoa. Siihen ne ovat alun perin luotu. Eläimet ovat minulle tärkeitä, etenkin kissat ja hevoset. Yksisarvinen merkitsee minulle vapautta ja unelmia. Unelmia, jotka eivät kaikki toteudu, mutta niistä voi silti haaveilla. Minä rakastan taidetta ja tykkään ilmaista itseäni teoksillani. Ja vaikka yhteiskunta yrittäisi laittaa tiettyyn muottiin muiden mukaan, niin mä oikeasti haluan tehdä vain sitä, mistä tykkään ja joka tuottaa iloa ja onnistumisia.

Oona Peltola on valmistunut kuvataiteilijaksi vuonna 2018. Hän työskentelee Kaarisillan Taidestudiossa. Näyttely on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä. Oona Peltolan taiteessa luonnon kuvaaminen ja erityisesti eläinaiheet ovat tärkeitä. Pohtiva aiheen käsittely ja herkkä värinkäyttö luovat teoksiin vahvan tunnelman.

Näyttelyn avajaisia vietetään tiistaina 10.9.2019 kello 16-18.

Tervetuloa!

Aika:
11.9.-22.9.2019
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Seuraava Sinkkukahvila Helsingissä 17.9.

2.9.2019

Sinkkukahvila toiminta jatkuu taas. Sinkkukahvila on suunnattu autismikirjon henkilölle, mutta on avoin kaikille. Ikäraja tapahtumaan K-18.

HUOM!! Ensimmäiselle viidelletoista (15) naisoletetulle kävijälle luvassa kosmetiikkayllätys!

Illan aikana seksuaalikasvattajaopiskelijat ohjaavat kohtaamis- ja tutustumisharjoituksia. Paikalla on myös seksuaalineuvojaopiskelijoita, joiden kanssa voit halutessasi keskustella luottamuksellisesti seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.

Lisätietoja Sinkkukahvila- tapahtumasta saat Nina Kalliomäeltä sähköpostilla hankkeet(at)sexpo.fi.

Sinkkukahvilalla on pysyvä Facebook-ryhmä. Pääset Facebook-sivulle tästä linkistä (www.facebook.com).

Tervetuloa Sinkkukahvilaan!

Aika:
Tiistai 17.9. kello 18-20

Paikka:
Sture Cafe Club
Sturenkatu 21
00510 Helsinki

Syksyn 2019 seuraavat Sinkkukahvilat järjestetään:

Tiistai 15.10. kello 18-20
Tiistai 19.11. kello 18-20
Tiistai 17.12. kello 18-20

Vastaa kyselyyn somen kätyöstä

13.8.2019

Raakel Saarinen tekee Pro Gradu -tutkielmaa kehitysvammaisten ihmisten somen käytöstä.

Raakel Saarinen tutkii kehitysvammaisten ihmisten somen käyttöä. Hän tekee Pro Gradu -tutkielmaa Lapin Yliopistossa.

Raakel Saarinen haluaa saada selville, kuinka paljon kehitysvammaiset käyttävät sosiaalista mediaa. Hän haluaa myös tietää, ovatko he löytäneet ystäviä sosiaalisen median kautta tai kokeneet kiusaamista. Voit vastata kyselyyn, vaikka et käytä. Häntä kiinnostaa tietää, miksi et käytä sosiaalista mediaa.

Kyselyyn vastaaminen kestää noin 5-15 minuuttia. Kyselyyn vastataan nimettömänä. Tietojasi ei levitetä minnekään. Tietojasi käytetään vain Saarisen Pro Gradussa. Tutkimuksen jälkeen vastauksesi hävitetään.

Voit vastata kyselyyn yhdessä avustajan, vanhemman tai jonkun muun apulaisen kanssa. Kyselyssä on paljon kuvia, joten siihen on helppo vastata. Jos et ymmärrä kysymystä, pyydä apua. Tarvitset vastaamiseen tietokoneen, kännykän tai tabletin. Kysymyksiä on noin 14. Jos käytät sosiaalista mediaa, vastaa kaikkiin kysymyksiin. Jos et käytä sosiaalista mediaa, vastaa vain ensimmäiseen sivuun. Muista lopuksi painaa LÄHETÄ näppäintä.

Raportoin tutkimuksen tulokset Lapin Yliopistolle Pro Gradu -tutkielmana. Tutkimuksen ohjaajana toimii professori Heli Ruokamo Lapin Yliopistolta. Vastaan mieluusti kysymyksiin.

Otan vastauksia vastaan lokakuun alkuun asti.

Pääset kyselyyb tästä linkistä (docs.google.com).

Raakel Saarisen sähköpostiosoite on raakel.saarinen(at)kolumbus.fi

Koulutusta verkkotaidoista

12.8.2019

Tukiliitto järjestää koulutuksen netin mahdollisuuksista vuorovaikutuksen välineenä. Koulutus on selkokielinen ja maksutoon. Ne ovat osa Tukiliiton Aluetreffiit-koulutuksia. Aluetreffit on tarkoitettu kaikille Tukiliitoon jäsenyhdistysten vapaaehtoistoimijoille.

Koulutuksessa mietitään muun muassa

  • Mitä netissä voi tehdä?
  • Mitä ei kannata tehdä?
  • Mitä digitaitoja tarvitaan?

Päivän aikana tutustutaan verko mahdollisuuksiin ja Tukiliiton hankkeeseen, jonka nimi on Verkko voittaa välimatkat.

Kuhunkin koulutukseen voidaan ottaa enintään 12 osallistujaa. Koulutuspäivä on aina lauantai. Päivä alkaa kello 8.45 aamukahvilla. Osallistujille tarjotaan myös lounas. Koulutus alkaa kello 9 ja päättyy noin kello 15 kahveihin.

Lisätietoa: Veijo Nikkanen, sähköposti veiho.nikkanen(at)tukiliitto.fi ja puhelinnumero 0504646006

Ilmoittautuminen Veijolle tai netissä Tukiliiton sivulla tästä linkistä

Koulutukset järjestetään kuudella paikkakunnalla.

Polvijärvi
5.10.2019
Lomakeskus Huhmari,
Huhmarisentie 43

Imatra
12.10.2019
Imatran kylpylä,
Purjekuja 2

Jyväskylä
26.10.2019
Tilausravintola Lutakon Leidi
Shaumanin puistotie 2 A

Tampere
9.11.2019
Tulppaanitalo
Pinninkatu 51

Juva
16.11.2019
Juvan kunnanviraston valtuustosali
Juvantie 13

Iisalmi
23.11.2019
Hotelli Golden Dome
Kirkkopuistonkatu 28

Galleria Art Kaarisilta täyttää 10 vuotta

12.8.2019

Gallaria Art Kaarisilta kutsuu juhlanäyttelyn avajaisiin 20.8. kello 15-18.

Näyttelyssä esillä merkkiteoksia vuosien varrelta. Mukana myös uusia teoksia Kaarisillan taitelijoilta.

Tilaisuuden ja näyttelyn avaa puheenjohtaja Erkki Liikanen.

Aika:
21.8.-8.9.2019
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Räppii ja ihmisoikeuksii -festarit

6.8.2019

Syyskuussa tapahtuu! Verneri.net yhteistyökumppaneineen järjestää kaikille nuorille suunnatut ihmisoikeus-bileet.

Aika:
lauantaina 14.9.2019 kello 15 – 20.

Paikka:
Nuorten toimintakeskus Happi, Sörnäisten rantatie 31, Helsinki.

Vapaa pääsy!

Tapahtumassa esiintyvät MC KOO, Bomstikidi, Herkkuräbäri ja The Voice Band. Lisäksi bileissä on DJ, karaokea ja workshoppeja, herkkuja ja muuta kivaa tekemistä!

Osallistu workshoppeihin!

Räppii ja ihmisoikeuksii -bileissä on workshoppeja, työpajoja, joissa voit harjoitella uusia taitoja!

Voit osallistua yhteen tai kahteen workshoppiin. Yksi workshop kestää tunnin.

Jos haluat osallistua workshoppeihin, sinun pitää ilmoittaa siitä etukäteen.

Ilmoittaudu täyttämällä lomake tästä linkistä! Ilmoittaudu työpajaan 30.8. mennessä.

Workshoppeihin osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä!

Workshopit eli työpajat ovat

Teatteripaja ihmisoikeuksista kello 15 – 16
Teatteripaja ihmisoikeuksista kello 16 –17

Pajoissa on sama ohjelma. Ilmoittaudu vain toiseen!

Tule rohkeasti tutustumaan teatteriharjoituksiin.
Tunnin aikana pääset kokeilemaan yhdessä muiden kanssa
vuorovaikutusharjoituksia teatterin keinoin.
Ennakko-osaamista ei tarvita.

Kokeilutunnin ohjaavat teatteriopettaja Petri Mäkipää Teatteri Telakasta ja suunnittelija Anne Vuorenpää Tukiliitosta.

Seksuaalisuuden ensiaskeleet kello 15 – 16
Seksuaalisuuden ensiaskeleet kello 16 – 17

Pajoissa on sama ohjelma. Ilmoittaudu vain toiseen!
Seksuaalisuuden ensiaskeleet -teemapajoissa saat tietoa oikeuksistasi, seksuaalisesta kehityksestä, minäkuvan rakentumisesta sekä seksuaalisuuden iloista ja riskeistä.

Teemapajassa käsitellään seksuaalioikeuksien vaikutusta omaan elämään sekä puretaan seksiin liittyvää epätietoisuutta ja salamyhkäisyyttä, jotta kukaan ei jäisi yksin näiden tärkeiden asioiden kanssa.

Herkkuräbärin räppityöpaja kello 15 – 16
Herkkuräbärin räppityöpaja kello 16 – 17

Pajoissa on sama ohjelma. Ilmoittaudu vain toiseen!
Tule mukaan Herkkuräbärin ohjaamaan räppi-työpajaan,
jossa pääset kokeilemaan räppäämistä ja miksaamista.
Tartu mikrofoniin ja kerro tarinasi riimien avulla. Työpajassa opit helpot räppiliikkeet ja salat riimien kirjoittamiseen.

Järjestelyissä mukana mm Kehitysvammaisten Tukiliitto, Kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Seksuaalisuuden teemapajat järjestää Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke. Tutustu hankkeeseen täällä:
instagram.com/jottakukaan
facebook.com/jottakukaan

Galleria Art Kaarisilta: Vääriä odotuksia

2.8.2019

Näyttely käsittelee vääriä odotuksia sukupuolen kannalta, mutta myös yleisemmin. Kohdistamme itseämme, toisiamme ja elämää kohtaan usein vääriä odotuksia. Odotukset saavat meidät tekemään niin, kuin luulemme että pitäisi tehdä. Väärät odotukset tuntuvat epämukavilta ja vaikeuttavat itse elämistä.

Näyttely on koottu Kaarisillan kokoelmista. Teokset ovat kuvataideopiskelijoiden, kuva-artesaaneiksi valmistuneiden ja kuvataidetoiminnassa mukana olevien taiteilijoiden tekemiä. Mukana on maalauksia, piirroksia, valokuvia ja taidegrafiikkaa.

Aika:
7.-18.8.2019
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Joensuun Parafest 2019

1.8.2019

Joensuun Parafest on jälleen elokuussa. Taidetapahtuma järjestetään 15.-17.8.2019.

Nauti kuvataiteesta, teatterista, musiikista, runoista, kirjallisuudesta, seminaareista ja elokuvista.

Voit lukea lisätietoa

Vernerin postiosoite muuttuu

1.8.2019

Vernerin postiosoite muuttuu elokuun alussa, kun Kehitysvammaliitto muuttaa Helsingistä Espooseen.

Jos olet ehtinyt lähettää postia vanhaan osoitteeseen, ne tulevat perille uuteen osoitteeseen. Mutta jos nyt lähetät kirjeen Verneriin, älä enää käytä vanhaa osoitetta.

Vernerin uusi osoite on
Kehitysvammaliitto/Verneri
Linnoitustie 2 B
02600 Espoo

Hyvää kesää!

25.6.2019

Verneri.netin toimitus jää kesälomalle. Verneri.net on lomalla koko heinäkuun. Toiminta jatkuu taas elokuussa.

Kesällä voit edelleen esimerkiksi

  • lähettää kysymyksiä Verkko-Kertulle
  • lähettää kysymyksiä seksuaalineuvojalle
  • lähettää kirjeenvaihtoilmoituksia.

Joudut odottamaan vastauksia elokuuhun asti.

Olethan huomannut, että Verneri.netillä on kesän ajan Minun lomani -valokuvakilpailu. Ota kuvia ja osallistu kilpailuun. Voit lukea tarkemmat ohjeet tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Verneri.net toivottaa kaikille oikein hyvää ja aurinkoista kesää!

Vernerille avattu Instagram

25.6.2019

Verneri.netin logo-kuva näyttää Instagramissa tältä.

Verneri.netille on avattu oma Instagram-sivu.

Etsi Verneri.net Instagramista ja liity meidän seuraajiin.

Jos sinulla ei vielä ole Instagramia, voit asentaa sen omalle älypuhelimellesi tai tabeltillesi. Verneri.netissä on uusi sivu, jossa kerrotaan, miten voit asentaa Instagramin.

Pääset Instagram-sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Rääpii ja ihmisoikeksii -festarit

24.6.2019

Nuorille tarkoitettu Räppii ja ihmisoikeuksii -festarit järjestetään syyskuussa Helsingissä. Tapahtumassa on erilaista toimintaa muun muassa GameXR-pelituoli, erilaisia työpajoja, karaoke ja DJ.

Illan konsertissa esiintyvät

  • Herkkuräbäri
  • MC KOO
  • Resonaarin the Voice -bändi
  • Bomstikidi.

Paikan päältä voi ostaa pientä syötävää ja juotavaa. Pertin Valinnalla on tapahtumassa pop up -shop.

Vapaa pääsy!

Kesän jälkeen kerromme tarkempaa tietoa esimerkiksi työpajoihin ilmoittautumisesta. Tapahtuman järjestävät Verneri.net, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Jotta Kukaan ei jäisi yksin -hanke.

Aika:
14.9.2019
kello 15-20

Paikka:
Nuorten toimintakeskus Happi
Sörnäisten rantatie 31
00540 Helsinki

Kaarisilta Bienale 2019 avajaiset

20.6.2019

Kaarisillan Bienalen avajaiset ovat 27.6. kello 18 Taide- ja toimintakeskus Villilähteessä.

Ohjelmassa näyttelyyn tutustumista, musiikkia, tarjoilua ja puheita. Lisäksi Kaarisillan laulun Tulen värein -konsertti kello 16-17.

Aika:
Näyttely on auki 28.6.-4.8.2019

Paikka:
Kaarisillan Taide- ja toimintakeskus Villilähde
Villilähteentie 458
15540 Villilähde

Näyttely myös Helsingissä Sanomatalossa
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Eskoon Woorstokki 19.6.

6.6.2019

Eskoon jokakesäinen tapahtuma Woorstokki on 19.6.

Ohjelma:

  • kello 10 kesäsoittajat
  • kello 11 muotinäytös ja livebändi
  • kello 12 Seinäjoen ukuleleorkesteri
  • kello 13 Nipa Neuoman -duo
  • kello 14 Kombi

Mitä muuta:

Ruokaa ja juomaa, suolaista ja makeaa, nuorisobussi, poniajelua, karaokea, Yeti-tabletti, taiidepiste, myyntikojuja, arvontaa ynnä muuta-

Lippujen hinta 10 euroa. Tilaisuus on avoin kaikenikäisille.

Aika:
19.6.2019
kello 10-15

Paikka:
Tuki- ja osaamiskeskus Eskoo
Eskoontie 47
60280 Seinäjoki

Lähde mukaan joogaamaan Helsingissä

28.5.2019

Syksyllä alkaa kehitysvammaisille aikuisille jooga-kurssi. Kurssilla voit tutustuua joogaan ja opetella luovia liikkeitä.

Lempeät harjoitukset pohjautuvat Erkkajoogan harjoituksiin. Avustajat ovat tervetulleita mukaan kurssille maksutta. Tila on esteetön. Kurssi sopii vasta-alkajille, aikaisempaa kokemusta joogasta ei tarvita.

Opettajana toimivat Kati Raatikainen ja Vea Vainio

Kursille mahtuu 12 osallistujaa. Kurssimaksu on 15 euroa

Ilmoittautuminen alkaa 3.6.2019 kello 10. Kurssille ilmoittaudutaan Helsingin aikuisopiston nettisivuilta. Pääset ilmoittautumissivulle tästä linkistä (www.opistopalvelut.fi).

Aika:
Torstait 5.9.-10.10.
Kello 15.40-16.40
yhteensä kahdeksan oppintuntia

Paikka:
Helsingin aikuisopisto, luokka 104 1. kerros
Töölöntullinkatu 8
00250 Helsinki

Onnea Leijonat!

27.5.2019

Suomi voitti eilen jääkiekon maailmanmestaruuden. Suomi voitti loppuottelussa Kanadan 3-1.

Onnea Suomen jääkiekkomaajoukkue. Hurraa Leijonat!

Lue Selkosanomien uutinen voitosta tästä linkistä (www.selkosanomat.fi).