Ajankohtaista

Kohdataan-somen chateissa jutellaan koronasta

21.4.2021

Tule kertomaan, miten korona on vaikuttanut sinun elämääsi!

Kohdataan-somessa järjestetään kaksi chattia, joissa jutellaan koronasta:

  • Mikä korona-ajassa on ollut sinulle vaikeinta?
  • Mikä on auttanut pärjäämään?
  • Mikä auttaisi pärjäämään paremmin?

Chatit järjestetään

  • keskiviikkona 21.4. klo 17-18
  • torstaina 22.4. klo 17-18

Voit valita jomman kumman päivän, molemmissa chateissa jutellaan samoista asioista.

Keskustelua vetää Kehitysvammaliiton tutkija Sonja Miettinen. Hän kerää keskusteluissa tietoa korona-ajan kokemuksia käsittelevään tutkimukseen.

Lue lisää tutkimuksesta

Kohdataan-some on osoitteessa kohdataan.fi

Kohdataan-chat vihapuheesta 4.5.

19.4.2021

  • Tiedätkö, mitä vihapuhe on?
  • Oletko kohdannut verkkovihaa?
  • Mitä voit tehdä, jos kohtaat vihapuhetta?

Osallistu Kohdataan-somen chattiin vihapuheesta. Chatissa voit keskustella ja kysyä vihapuheesta

Chatti pidetään tiistaina 4. toukokuuta kello 17-19.

Chatin järjestää oikeusministeriö.

Kohdataan-some ja chatti ovat osoitteessa kohdataan.fi

Ylen selkokielinen vaalitentti 4.6.

19.4.2021

Suomessa on kesäkuussa kuntavaalit, joissa valitaan jäsenet kuntien valtuustoihin.

Yle Selkouutiset järjestää selkokielisen vaalitentin, joka nähdään TV1-kanavalla perjantaina 4.6. kello 15.40.

Myöhemmin tentin voi katsoa Yle Areenasta.

Ennen vaalitenttiä voit tutustua Ylen videoihin, jotka liittyvät vaaleihin:

Kohdataan somessa -lähetys Instagramissa 15.4.

15.4.2021

Mies katsoo kännykkää.Tervetuloa Kohdataan somessa -lähetykseen Instagramissa torstaina 15. huhtikuuta kello 13.

Vastaamme lähetyksessä kysymyksiin siitä, miten kohdata toinen ihminen somessa.

Laulamme lähetyksessä myös lauluja tunteista.

Kysymyksiin vastaa Jenni Verneri.netistä. Mukana keskustelemassa ja laulattamassa Matleena Rinnekodista.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa.

Lue etukäteen kohtaamisesta somessa

Ohjeet Instagramiin

Lisätiedot:

Jenni Sipilä
Verneri.net/selko
jenni.sipila(at)kvl.fi

Sateenkaariklubi kokoontuu verkossa

12.4.2021

Bragun Sateenkaariklubi on kohtaamispaikka erityistä tukea tarvitseville henkilöille, jotka kuuluvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.

Sateenkaariklubilla voit kohdata muita mukavia ihmisiä, jutella ja viettää aikaa yhdessä.

Juttuseurana ovat myös seksuaalineuvoja Kirsimaria ja vapaa-ajan toiminnan koordinaattori Marja.

Bragun Sateenkaariklubi kokoontuu kevään aikana verkossa.

Seuraavat tapaamiset ovat

  • 15. huhtikuuta kello 15.30-17
  • 20. toukokuuta 15.30-17.

Jos haluat osallistua Sateenkaariklubille, lähetä sähköpostia Marjalle: marja.herala(at)kvtuki57.fi

Kirjoita sähköpostin otsikoksi “Sateenkaariklubi”.

Saat Teams-kutsun sähköpostiisi.

Me itse -yhdistyksen ehdokkaita kuntavaaleissa

17.3.2021

Kuntavaalit järjestetään sunnuntaina 13. kesäkuuta 2021.

Me Itse -yhdistyksen jäseniä on ehdolla kuntavaaleissa eri puolilla Suomea.

Me itse -yhdistys on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Yhdistys ei kannata mitään puoluetta.

Tukiliiton lakineuvonta muistuttaa, että vaikka henkilöllä on edunvalvoja, hän voi asettua ehdolle vaaleissa.

Pääsääntöisesti jokainen äänioikeutettu henkilö on vaalikelpoinen eli hän voi asettua ehdolle.

Ainakin nämä Me Itse ry:n jäsenet ovat ilmoittaneet olevansa ehdolla kuntavaaleissa 2021:

  • Henrik Särkkä, Sosialidem okraatit, Espoo
  • Fanny Boren, Perussuomalaiset, Raahe
  • Jari Helminen, SDP, Vantaa
  •  Anssi Karhu, Vasemmistoliitto, Kotka
  •  Vili Korhonen, Keskusta, Rovaniemi
  •  Diana Lempinen, Vasemmistoliitto, Turku
  •  Suvi Ontto-Panula, SDP, Kauhajoki
  •  Jaana Osara, Kristillisdemokraatit, Hämeenlinna
  •  Ulla Topi, Kokoomus, Salo
  •  Irmeli Vuotila, Keskusta, Turku

Jos olet ehdokkaana, voit lähettää tietosi Verneriin suunnittelija Jenni Sipilälle: jenni.sipila(at)kvl.fi

Voit lähettää tietosi myös Leija-lehden toimitukseen toimittaja Jaana Teräväiselle: jaana.teravainen(at)tukiliitto.fi

Lue lisää kuntavaaleista ja äänestämisestä

Teksti on julkaistu alunperin selkolehti Leijassa numero 1/2021.

Osallistu korttikampanjaan kuntavaaleissa

17.3.2021

Kesäkuussa järjestetään kuntavaalit.

Kuntavaaleissa kuntalaiset äänestävät siitä, ketkä päättävät jatkossa kunnan asioista.

Kuntavaalien ennakkoäänestys on 26.5.–8.6.2021. Vaalipäivä on sunnuntaina 13. kesäkuuta.

Me it ry:n korttikampanja jatkuu kuntavaaleissa.

Korteissa lukee

  • Työstä palkkaa
  • Älä kiusaa
  • Näytä, että välität.

Kortteja voi antaa tai lähettää vaalien ehdokkaille ja muille päättäjille.

Voit tilata kortteja Me itse ry:n toimistolta.

Yhdistyksen sähköpostiosoite on meitse(at)meitse.fi

Voit tilata kortteja myös soittamalla numerosta 0400 426 535. Puhelinajat ovat tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 9-13.

Lue lisää kuntavaaleista ja äänestämisestä

Palkkaa työstä -instalive ti 16.3.

15.3.2021

Tervetuloa Puhutaan palkkatyöstä -lähetykseen Instagramissa tiistaina 16. maaliskuuta kello 13.

Lähetyksessä keskustellaan ja vastataan kysymyksiin palkkatyöstä ja työllistymisestä.

Kysymyksiin vastaavat

  • kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen
  • Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem

Näin pääset seuraamaan lähetystä puhelimella:

  • Lataa Instagram puhelimeesi.
  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.
  • Muista pyytää apua, jos sitä tarvitset.

Lähetystä voi seurata isommalla porukalla myös Instagramin nettisivuilla.

Lue ohjeet Instagramiin Verneri.netistä

Tietoa työstä ja työllistymisestä Verneri.netissä

Selkeäkielinen verkkoluento vapaaehtoistoiminnasta

15.3.2021

Tukiliitto järjestää 30. maaliskuuta kello 13-14 selkeäkielisen verkkoluennon vapaaehtoistoiminnasta.

Luento on tarkoitettu kaikille halukkaille ja se sopii erityisesti aikuisille, joilla on kehitysvamma tai vastaava tuen tarve.

Luennolla

  • Kuulet mitä vapaaehtoistoiminta tarkoittaa.
  • Saat tietoa Tukiliiton digikaveritoiminnasta.
  • Kuulet vapaaehtoistemme kokemuksia.
  • Pääset esittämään kysymyksiä ja saat niihin vastauksia.

Luennolle ilmoittaudutaan etukäteen.

Lisää tietoa ja ilmoittumislinkki Tukiliiton sivuilla (tukiliitto.fi)

Hae esiintyjäksi KeMuihin

5.3.2021

KeMuissa pääosassa ovat muusikot, esiintyjät ja taiteilijat, joilla on kehitysvamma.

Hae esiintyjäksi KeMuihin. Lähetä näyte esiintymisestä sähköpostilla Marja Heralalle: marja.herala(at)kvtuki57.fi.

Hakuaika päättyy 31. maaliskuuta.

Lue lisää Kehitysvammatuki 57:n sivuilta (kvtuki57.fi)

Me itse -yhdistyksen jäseniä ehdolla kuntavaaleissa

3.3.2021

Kuntavaalit järjestetään sunnuntaina 18. huhtikuuta 2021.

Me Itse -yhdistyksen jäseniä on ehdolla kuntavaaleissa eri puolilla Suomea.

Me itse -yhdistys on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Yhdistys ei kannata mitään puoluetta.

Tukiliiton lakineuvonta muistuttaa, että vaikka henkilöllä on edunvalvoja, hän voi asettua ehdolle vaaleissa.

Pääsääntöisesti jokainen äänioikeutettu henkilö on vaalikelpoinen eli hän voi asettua ehdolle.

Ainakin nämä Me Itse ry:n jäsenet ovat ilmoittaneet olevansa ehdolla kuntavaaleissa 2021:

  • Henrik Särkkä, Sosialidem okraatit, Espoo
  • Fanny Boren, Perussuomalaiset, Raahe
  • Jari Helminen, SDP, Vantaa
  •  Anssi Karhu, Vasemmistoliitto, Kotka
  •  Vili Korhonen, Keskusta, Rovaniemi
  •  Diana Lempinen, Vasemmistoliitto, Turku
  •  Suvi Ontto-Panula, SDP, Kauhajoki
  •  Jaana Osara, Kristillisdemokraatit, Hämeenlinna
  •  Ulla Topi, Kokoomus, Salo
  •  Irmeli Vuotila, Keskusta, Turku

Jos olet ehdokkaana, voit lähettää tietosi Verneriin suunnittelija Jenni Sipilälle: jenni.sipila(at)kvl.fi

Voit lähettää tietosi myös Leija-lehden toimitukseen toimittaja Jaana Teräväiselle: jaana.teravainen(at)tukiliitto.fi

Lue lisää kuntavaaleista ja äänestämisestä

Teksti on julkaistu alunperin selkolehti Leijassa numero 1/2021.

Uusi esite viharikoksista

1.3.2021

Oikeusmininisteriö on julkaissut selkokielisen esitteen viharikoksista.

Viharikos on rikos, joka kohdistuu ihmiseen sen takia, että rikoksen uhri on vammainen tai kuuluu johonkin vähemmistöryhmään.

Mikä on viharikos? -esitteessä kerrotaan

  • mikä on viharikos
  • mitä on vihapuhe
  • mitä on syrjintä
  • kenelle viharikoksista voi ilmoittaa
  • kenelle syrjinnästä voi ilmoittaa
  • mistä voit saada tukea

Pääset Mikä on viharikos? -esitteeseen tästä linkistä (yhdenvertaisuus.fi)

Osallistu Papunetin kuvataidekilpailuun!

1.3.2021

Papunet järjestää kuvataidekilpailun puhevammaisille ja kehitysvammaisille lapsille, nuorille ja aikuisille.

Kilpailun aiheena on erikoinen vuosi. Voit kertoa omalla teoksellasi siitä, mitä erikoista, jännittävää tai hauskaa sinulle tapahtui viime vuonna.

Millä tavalla sinun vuotesi oli erikoinen? Tai mitä arvelet, millainen tästä vuodesta tulee?

Kilpailussa kolme teosta saa rahapalkinnon.

Lisäksi kaikki osallistujat saavat kunniakirjan. Kilpailuun voi osallistua 31. maaliskuuta saakka.

Uutena vaihtoehtona kilpailuun voi osallistua myös Papunetin piirustusohjelman kilpailuversiolla.

Lisää tietoa kilpailusta on Papunetin sivuilla

Kuva: Hannu Himanen, Radiolaite

Me Itse ry:n vuosikokous siirtyy syksyyn

25.2.2021

Me Itse ry:n vuosikokous 2021 siirretään pidettäväksi syksyllä.

Me Itse ry:n hallitus päätti 24.2.2021 kokouksessaan, että vuosikokous siirretään syksyyn. Vuosikokoukseen osallistutaan etäyhteyden kautta.

Vuosikokous pidetään lauantaina 11.9.2021. Kokous alkaa kello 9.30 ja päättyy noin kello 15.

Vuosikokouksessa Me Itsen jäsenet päättävät yhdistyksen toiminnasta.

Ilmoittautuminen vuosikokoukseen päättyy maanantaina 2.8.2021.

Vuosikokoukseen osallistutaan etäyhteyden kautta. Ilmoittautumisesta julkaistaan ohjeita myöhemmin.

Etäosallistumisesta lähetetään lisätietoa kokoukseen ilmoittautuneille. Etäosallistuminen vuosikokoukseen ei maksa mitään.

Asiaa alkoholista -lähetys Instagramissa 16.2.

10.2.2021

Tervetuloa Asiaa alkoholista -lähetykseen Instagramissa tiistaina 16.2. kello 13.

Vastaamme livessä kysymyksiin alkoholista ja juomisesta.

Voit lähettää meille kysymyksiä etukäteen sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Voit kysyä myös nimettömänä Verkko-Kertulta.

Pääset Verkko-Kertun sivulle tästä linkistä

Kysymyksiin vastaavat Milla EHYT ry:stä ja Jenni Verneri.netistä.

Näin pääset seuraamaan lähetystä puhelimella:

  • Lataa Instagram puhelimeesi.
  • Seuraa Verneri.netiä ja Selvis-hanketta Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin ja Selvis-hankkeen profiilikuvat hehkuvat punaisina Instagram-kotisivusi yläreunassa. Paina jompaa kumpaa.
  • Muista pyytää apua, jos sitä tarvitset.

Lue selkokieliset ohjeet Instagramin käyttöön

Bragun Sateenkaariklubi 11.2.

8.2.2021

Bragun Sateenkaariklubi on kohtaamispaikka erityistä tukea tarvitseville henkilöille, jotka kuuluvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.

Bragun Sateenkaariklubi järjestetään 11. helmikuuta kello 15.30-17.30 verkossa.

Sateenkaariklubilla voit kohdata muita mukavia ihmisiä, jutella ja viettää aikaa yhdessä.

Juttuseurana ovat myös seksuaalineuvoja Kirsimaria ja vapaa-ajan toiminnan koordinaattori Marja.

Jos haluat osallistua Sateenkaariklubille, lähetä sähköposti osoitteeseen marja.herala(at)kvtuki57.fi.

Kirjoita otsikoksi Sateenkaariklubi.

Saat Teams-kutsun sähköpostiisi.

Tutustu uuteen esitteeseen selkokirjoista

1.2.2021

Haluatko lentää avaruuteen, päästä matkalle Afrikkaan tai kohdata aaveita ja eläinystäviä?

Kaikki tämä on mahdollista, kun luet selkokirjoja!

Uudessa selkokirjaesitteessä kerrotaan kirjoista, jotka sopivat lapsille, nuorille ja aikuisille.

Kirjat voivat olla hauskoja, jännittäviä, pelottavia tai kauniita. Niissä on mukana myös historiaa, taikaa ja supervoimia.

Tutustu esitteeseen Selkokeskuksen sivuilla (selkokeskus.fi)

Jutellaan ystävyydestä Kohdataan-somessa pe 12.2.

28.1.2021

Kohdataan on helppokäyttöinen ja turvallinen somepalvelu. Kohdataan-somessa voit tutustua ihmisiin.

Kohdataan-somessa järjestetään myös chatteja eli ohjattuja keskusteluja.

Pe 12.2. kello 12-14 chatissa jutellaan ystävyydestä.

  • Millainen on hyvä ystävä?
  • Mistä löydän ystävän?
  • Miten tutustun ihmisiin?

Näistä ja kaikesta muusta ystävyyteen liittyvästä voit jutella ja kysellä chatissa.

Chattia ohjaa Jenni selkokielisestä Verneri.netistä.

Pääset Kohdataan-someen ja chattiin tästä linkistä (kohdataan.fi)

Kohdataan chatit

25.1.2021

Kohdataan-somen chateissa voit jutella muiden kanssa.

Tiistaina 26.1. kello 18-20 jutellaan miesten juttuja miesten kesken.

Torstaina 4.2. kello 18-20 puhutaan alkoholista.

Perjantaina 12.2. kello 12-14 puhutaan ystävyydestä. Chattia ohjaa Jenni Sipilä selkokielisestä Verneri.netistä.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

THL suosittelee yli 2 metrin turvaväliä

21.1.2021

Suomessa leviää kaksi uutta koronaviruksen muunnosta. Ne tarttuvat ihmisiin helposti. Siksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee yli 2 metrin turvaväliä muihin ihmisiin.

Muista myös nämä:

Mene koronatestiin, jos sinulla on koronavirukseen sopivia oireita.

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • päänsärky
  • hajuaistin tai makuaistin häiriöt
  • nuha
  • yskä
  • hengenahdistus
  • voimattomuus tai väsymys
  • lihaskivut
  • kurkkukipu
  • kuume
  • pahoinvointi
  • oksentelu tai ripuli.

Käytä kasvomaskia julkisissa sisätiloissa ja julkisissa liikennevälineissä, kuten bussissa, junassa ja metrossa.

Pese kädet hyvin ja yski nenäliinaan tai hihaan.

Lataa puhelimeesi Koronavilkku-sovellus. Koronavilkku varoittaa koronatartunnasta.

Lue lisää koronaviruksesta selkokielellä