Ajankohtaista

Verkko-Kerttu ja Seksuaalineuvoja lomalla

1.7.2021

Verkko-Kerttu ja Seksuaalineuvoja ovat heinäkuun lomalla.

Voit lähettää kysymyksiä myös loman aikana. Vastaamme kysymyksiin seuraavan kerran elokuussa.

Alla on lista palveluista, joissa voit jutella tai kysyä neuvoa heinäkuussa.

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Valtakunnallinen puhelinneuvonta koronasta

Yleistä tietoa koronasta saat numerosta 0295 535 535.

Numerosta ei saa terveysneuvontaa.

Puhelin on auki arkisin kello 8–18 ja lauantaisin kello 9–15.

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki päivittäin kello 18-24.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

  • Onko elämäntilanteesi vaikea?
  • Oletko kokenut jotain järkyttävää?
  • Onko elämäsi muuttunut ja tuntuuko se ylivoimaiselta?
  • Tuntuuko sinusta, että et jaksa yksin huolen tai murheen kanssa?

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Osallistu Instaliveen kuntavaaleista

7.6.2021

Keskiviikkona 9.6. kello 17.30 Verneri.netin Instalivessä jutellaan kuntavaaleista.

Livessä on haastateltavana Suvi Ontto-Panula. Suvi on Me itse -yhdistyksen aktiivi ja ehdolla kuntavaaleissa.

Voit lähettää Suville etukäteen kysymyksiä sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Voit kysyä Suvilta kuntavaaleista myös liven aikana.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue lisää kuntavaaleista

Jutellaan kehitysvammaisuudesta ke 16.6.

4.6.2021

Onko sinulla kysymyksiä kehitysvammaisuudesta?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin keskiviikkona 16. kesäkuuta kello 17–19.

Chattia ohjaa Outi Kehitysvammaliitosta.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Verkko-Kertun neuvontaan. Kirjoita otsikoksi Jutellaan kehitysvammaisuudesta.

Pääset Verkko-Kertun neuvontaan tästä linkistä

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Kela julkaisi uudet selkoesitteet

27.5.2021

Kela julkaisi uudet selkoesitteet vuodelle 2021.

Esitteissä kerrotaan Kelan tuista ja palveluista selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.

Esitteet on jaettu eri elämäntilanteiden mukaan.

Esitteitä on kahdeksan:

  • Eläkkeet ja muut eläkkeensaajan tuet
  • Lapsiperheet
  • Muutto Suomeen tai Suomesta ulkomaille
  • Opiskelu ja asevelvollisuus
  • Sairastaminen ja kuntoutus
  • Toimeentulotuki
  • Työttömyys
  • Yleinen asumistuki.

Saat esitteitä Kelan palvelupisteistä.

Kaikki esitteet ovat myös pdf-muodossa Kelan sivuilla.

Pääset Kelan sivuille tästä linkistä (www.kela.fi)

Vaalijalan kesäjuhlat Facebookissa

27.5.2021

Vaalijalan kuntayhtymä järjestää kesäjuhlat Facebookissa. Juhlat pidetään 29. toukokuuta kello 12-13.15.

Vaalijala järjestää juhlat yhdessä Teatterikoneen kanssa.

Juhlat vievät pois koronan aiheuttamaa alakuloa ja tuovat hyvää mieltä.

Huoli pois, kesä tulee sittenkin!

Tapahtuma on ilmainen ja avoin kaikille.

Pääset tapahtumaan tästä linkistä (www.facebook.com)

Huijausviestejä Verneri.netin nimissä

25.5.2021

Verneri.netin nimissä on lähetetty huijausviestejä sähköpostitse. Viesteissä on pyydetty rahaa.

Verneri.net ei ikinä pyydä keneltäkään rahaa sähköpostilla.

Jos saat Verneri.netin nimissä lähetetyn viestin, jossa pyydetään rahaa, se on huijausta.

Jos saat huijausviestin, toimi näin:

  • Älä vastaa viestiin.
  • Jos viestissä on linkkejä, älä avaa niitä.
  • Kerro viestistä luotettavalle ihmiselle.

Huijausviestit on lähetetty Verneri.netin nimissä, mutta niitä ei ole lähetetty Verneri.netin sähköpostiosoitteesta.

Verneri.netin sähköpostiosoite on verneri(at)kvl.fi.

Verneri.netin toimittajat lähettävät sähköpostit aina Verneri.netin sähköpostiosoitteesta.

Lue myös: Näin käytät nettiä turvallisesti

Jutellaan seksuaalisuudesta -chat

25.5.2021

Onko sinulla kysymyksiä seksuaalisuudesta tai seksistä?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 25.5. kello 17–19.

Chattia ohjaa Pia Tukiliitosta.

Kohdataan on turvallinen ja helppokäyttöinen somepalvelu. Kohdataan-somen ikäraja on 15 vuotta.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Vammaisneuvonta

25.5.2021

Vammaisneuvonnasta saat neuvontaa ja ohjausta vammaisten palveluihin sekä niiden hakemiseen.

Vammaisneuvonnan numero on 09 310 32889.

Neuvonnan ajat:

Maanantai-torstai kello 9–11
Torstai kello 12–14

Muina aikoina voit jättää neuvontaan soittopyynnön.

Voit lähettää Vammaisneuvontaan myös sähköpostia.

Vammaisneuvonnan sähköposti: sote.vammaisneuvonta(at)hel.fi

Tietoa tupakasta -live ti 18.5.

6.5.2021

Tervetuloa Tietoa tupakasta -liveen Instagramissa tiistaina 18.5. kello 13.

Vastaamme lähetyksessä kysymyksiin tupakasta ja tupakoinnin lopettamisesta.

Kysymyksiin vastaavat Jenni Verneri.netistä ja Milla Selvis-hankkeesta.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue ohjeet Instagramiin

Ylen selkokielinen vaalitentti

6.5.2021

Yleisradion selkokielinen vaalitentti on TV1-kanavalla perjantaina 4.6. kello 15.40.

Tentin voi katsoa jälkikäteen Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi on julkaissut myös kuntavaaleihin liittyviä videoita:

Kuntavaalit 2021: Demokratia
Kuntavaalit 2021: Kunnan tehtävät
Kuntavaalit 2021: Kunnan päättäjät

Selkosanomien kysymykset puolueille

6.5.2021

Kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021.

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät monista tärkeistä asioista ja palveluista. Kuntavaaleissa valitaan päättäjät kunnanvaltuustoihin.

Selkosanomat kysyi puolueilta 3 kysymystä, jotka liittyvät kuntavaaleihin:

  1. Miten edistätte selkokielen käyttöä kunnissa?
  2. Miten aiotte edistää sitä, että kehitysvammaiset ihmiset saavat työhönvalmennusta ja pääsevät palkkatöihin?
  3. Miten lisäätte kuntalaisten mahdollisuuksia osallistua kuntien päätöksentekoon?

Lue vastaukset Selkosanomista

Lue lisää kuntavaaleista

Jutellaan seksuaalisuudesta -chat

3.5.2021

Onko sinulla kysymyksiä seksuaalisuudesta tai seksistä?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 25.5. kello 17–19.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Vernerin seksuaalineuvojalle. Kirjoita otsikoksi Jutellaan seksuaalisuudesta.

Voit kysyä ja ehdottaa aiheita myös chatin aikana.

Chattia ohjaa Pia Tukiliitosta.

Kohdataan on turvallinen ja helppokäyttöinen somepalvelu. Kohdataan-somen ikäraja on 15 vuotta.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Pääset Seksuaalineuvontaan tästä linkistä (verneri.net)

Kohdataan-chat vihapuheesta 4.5.

26.4.2021

Kohdataan-somen seuraavassa chatissa tiistaina 4.5. kello 17-19 jutellaan vihapuheesta.

  • Tiedätkö, mitä vihapuhe on?
  • Oletko kohdannut verkkovihaa?
  • Haluatko tietää, mitä silloin voit tehdä?

Chatin järjestää Oikeusministeriön Tiedolla vihaa vastaan -hanke ja sitä ohjaavat Milla ja Emilia.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Sinustako vapaaehtoinen?

23.4.2021

Vapaaehtoistoiminta on sitä, että tehdään asioita yhteiseksi hyväksi.

Vaparina tutustut uusiin ihmisiin ja pääset osallistumaan tapahtumiin.

Vapaaehtoisena voit myös opettaa omia taitoja toisille tai perustaa oman harrastusryhmän aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Kehitysvammatuki 57 ry:n Vekkari-toiminta on tuettua vapaaehtoistoimintaa.

Vekkarissa työntekijät auttavat vapaaehtoisia yksilöllisesti.

Vekkari tarjoaa vapaaehtoisille myös koulutusta ja virkistyksiä.

Järjestämme uusille vapaaehtoisille koulutuksen lauantaina 15. toukokuuta 2021.

Koulutukseen osallistuminen ei sido sinua mihinkään.

Koulutus on ilmainen.

Koulutus kestää 2 tuntia (kello 10-12).

Koulutus järjestetään videopuhelulla. Tarvitset osallistumiseen älypuhelimen tai tietokoneen sekä nettiyhteyden.

Voit kysyä lisää vertais- ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Venniltä:

  • puhelin 044 792 27 52
  • sähköposti venni.turtiainen(at)kvtuki57.fi

Lue lisää ja ilmoittaudu Kehitysvammatuki 57:n sivuilla

Kohdataan-somen chateissa jutellaan koronasta

21.4.2021

Tule kertomaan, miten korona on vaikuttanut sinun elämääsi!

Kohdataan-somessa järjestetään kaksi chattia, joissa jutellaan koronasta:

  • Mikä korona-ajassa on ollut sinulle vaikeinta?
  • Mikä on auttanut pärjäämään?
  • Mikä auttaisi pärjäämään paremmin?

Chatit järjestetään

  • keskiviikkona 21.4. klo 17-18
  • torstaina 22.4. klo 17-18

Voit valita jomman kumman päivän, molemmissa chateissa jutellaan samoista asioista.

Keskustelua vetää Kehitysvammaliiton tutkija Sonja Miettinen. Hän kerää keskusteluissa tietoa korona-ajan kokemuksia käsittelevään tutkimukseen.

Lue lisää tutkimuksesta

Kohdataan-some on osoitteessa kohdataan.fi

Kohdataan-chat vihapuheesta 4.5.

19.4.2021

  • Tiedätkö, mitä vihapuhe on?
  • Oletko kohdannut verkkovihaa?
  • Mitä voit tehdä, jos kohtaat vihapuhetta?

Osallistu Kohdataan-somen chattiin vihapuheesta. Chatissa voit keskustella ja kysyä vihapuheesta

Chatti pidetään tiistaina 4. toukokuuta kello 17-19.

Chatin järjestää oikeusministeriö.

Kohdataan-some ja chatti ovat osoitteessa kohdataan.fi

Ylen selkokielinen vaalitentti 4.6.

19.4.2021

Suomessa on kesäkuussa kuntavaalit, joissa valitaan jäsenet kuntien valtuustoihin.

Yle Selkouutiset järjestää selkokielisen vaalitentin, joka nähdään TV1-kanavalla perjantaina 4.6. kello 15.40.

Myöhemmin tentin voi katsoa Yle Areenasta.

Ennen vaalitenttiä voit tutustua Ylen videoihin, jotka liittyvät vaaleihin:

Kohdataan somessa -lähetys Instagramissa 15.4.

15.4.2021

Mies katsoo kännykkää.Tervetuloa Kohdataan somessa -lähetykseen Instagramissa torstaina 15. huhtikuuta kello 13.

Vastaamme lähetyksessä kysymyksiin siitä, miten kohdata toinen ihminen somessa.

Laulamme lähetyksessä myös lauluja tunteista.

Kysymyksiin vastaa Jenni Verneri.netistä. Mukana keskustelemassa ja laulattamassa Matleena Rinnekodista.

Näin pääset mukaan lähetykseen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa.

Lue etukäteen kohtaamisesta somessa

Ohjeet Instagramiin

Sateenkaariklubi kokoontuu verkossa

12.4.2021

Bragun Sateenkaariklubi on kohtaamispaikka erityistä tukea tarvitseville henkilöille, jotka kuuluvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.

Sateenkaariklubilla voit kohdata muita mukavia ihmisiä, jutella ja viettää aikaa yhdessä.

Juttuseurana ovat myös seksuaalineuvoja Kirsimaria ja vapaa-ajan toiminnan koordinaattori Marja.

Bragun Sateenkaariklubi kokoontuu kevään aikana verkossa.

Seuraavat tapaamiset ovat

  • 15. huhtikuuta kello 15.30-17
  • 20. toukokuuta 15.30-17.

Jos haluat osallistua Sateenkaariklubille, lähetä sähköpostia Marjalle: marja.herala(at)kvtuki57.fi

Kirjoita sähköpostin otsikoksi “Sateenkaariklubi”.

Saat Teams-kutsun sähköpostiisi.

Me itse -yhdistyksen ehdokkaita kuntavaaleissa

17.3.2021

Kuntavaalit järjestetään sunnuntaina 13. kesäkuuta 2021.

Me Itse -yhdistyksen jäseniä on ehdolla kuntavaaleissa eri puolilla Suomea.

Me itse -yhdistys on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Yhdistys ei kannata mitään puoluetta.

Tukiliiton lakineuvonta muistuttaa, että vaikka henkilöllä on edunvalvoja, hän voi asettua ehdolle vaaleissa.

Pääsääntöisesti jokainen äänioikeutettu henkilö on vaalikelpoinen eli hän voi asettua ehdolle.

Ainakin nämä Me Itse ry:n jäsenet ovat ilmoittaneet olevansa ehdolla kuntavaaleissa 2021:

  • Henrik Särkkä, Sosialidem okraatit, Espoo
  • Fanny Boren, Perussuomalaiset, Raahe
  • Jari Helminen, SDP, Vantaa
  •  Anssi Karhu, Vasemmistoliitto, Kotka
  •  Vili Korhonen, Keskusta, Rovaniemi
  •  Diana Lempinen, Vasemmistoliitto, Turku
  •  Suvi Ontto-Panula, SDP, Kauhajoki
  •  Jaana Osara, Kristillisdemokraatit, Hämeenlinna
  •  Ulla Topi, Kokoomus, Salo
  •  Irmeli Vuotila, Keskusta, Turku

Jos olet ehdokkaana, voit lähettää tietosi Verneriin suunnittelija Jenni Sipilälle: jenni.sipila(at)kvl.fi

Voit lähettää tietosi myös Leija-lehden toimitukseen toimittaja Jaana Teräväiselle: jaana.teravainen(at)tukiliitto.fi

Lue lisää kuntavaaleista ja äänestämisestä

Teksti on julkaistu alunperin selkolehti Leijassa numero 1/2021.