Ajankohtaista
- Osallistu kuvakilpailuun!
- Jutellaan ilosta Instagramissa
- Kotus nostaa esille kiinnostavia sanoja
- Puhutaan palkkatöistä Instagramissa
- Osallistu Hengaamoon Zoomissa
- Verkkokeskustelu harvinaisista sairauksista tai vammoista
- Tutkimustuloksia koronan vaikutuksista ihmisten elämään
- Vapaaehtoistoiminta tutuksi!
- Osallistu Papunetin piirustuskilpailuun
- Vastaa kyselyyn vihapuheesta ja häirinnästä
- Puhutaan huolista ja peloista
- Vapaaehtoistoiminnan koulutus Helsingissä
- Ilmoittaudu Vekkarin harrastusryhmiin
- Jutellaan seksuaalisuudesta Kohdataan-chatissa
- Nähdään Ilo kiertämään -instalivessä!
- Jutellaan ilahduttamisesta Kohdataan-chatissa
- Jutellaan lemmikeistä
- Osallistu Ilo kiertämään -haasteeseen!
- Puhutaan asumisesta Kohdataan-somessa
- Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa
Osallistu kuvakilpailuun!
4.5.2022
Miltä ilo tuntuu? Mikä sinua ilahduttaa?
Ota tai tee kuva asiasta, joka tekee sinut iloiseksi.
Lähetä kuva meille ja osallistu kilpailuun.
Voit voittaa kuvastasi taulun!
Näin osallistut kilpailuun
Ota tai tee kuva asiasta, joka ilahduttaa sinua.
Lähetä kuva meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.
Voit lähettää kuvan myös postitse osoitteeseen
Kehitysvammaliitto/Verneri
Linnoitustie 2 B
02600 Espoo
Jos valokuvassa on ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan julkaisemiseen. Julkaisemme kuvia Vernerin sivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Lähetä kuvan mukana nimesi tai nimimerkkisi. Julkaisemme sen kuvan yhteydessä.
Jos lähetät kuvan postitse, lähetä myös puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.
Lähetä kuva 15. elokuuta 2022 mennessä.
Vernerin käyttäjät äänestävät suosikkikuviaan. Kolme eniten ääniä saanutta kuvaajaa voittaa kuvastaan taulun.
Kilpailu on tarkoitettu nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.
Onnea kisaan!
Jutellaan ilosta Instagramissa
26.4.2022
Miltä ilo tuntuu? Mikä sinut tekee iloiseksi?
Jutellaan ilosta Vernerin Instagramissa keskiviikkona 4. toukokuuta kello 17.
Livessä mukana Suvi-Päivikki Me itse -yhdistyksestä ja Jenni Verneristä.
Näin osallistut liveen:
- Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
- Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
- Klikkaa kotisivun yläreunassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.
Jos sinulla on tili Instagramissa, voit seurata liveä myös netissä.
Kotus nostaa esille kiinnostavia sanoja
25.4.2022
Kotus eli Kotimaisten kielten keskus nostaa esille kiinnostavia sanoja.
Kotus esittelee nyt sanan boomeri.
Sana boomeri on lähtöisin englannin kielestä. Yhdysvalloissa sana viittasi “baby boomereihin” eli toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin suuriin ikäluokkiin
Nykyisin boomeri-sanan merkitys on laajentunut. Se tarkoittaa henkilöä, joka on vähän ajastaan jäljessä. Nuorikin ihminen voi olla boomeri.
Myös elämänasenne voi tehdä ihmisestä boomerin. Jokainen meistä voi käyttäytyä kuin boomeri.
Suomen kielessä sana kirjoitetaan boomer, boomeri tai buumeri.
Lähde: Kotimaisten kielten keskus (Kotus)
Puhutaan palkkatöistä Instagramissa
31.3.2022
Tule juttelemaan ja kysymään palkkatöistä Vernerin Instagramiin tiistaina 5.4. kello 17.
Kysymyksiin vastaa kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen.
Näin osallistut liveen:
- Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
- Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
- Klikkaa kotisivun ylälaidassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.
Osallistu Hengaamoon Zoomissa
31.3.2022
Onko tylsää? Haluatko tavata muita?
Osallistu Hengaamoon Zoomissa. Hengaamon järjestää Yhdenvertainen kaveritoiminta.
Hengaamossa jutellaan siitä, mitä haluaisimme tehdä yhdessä tai ihmetellään vaikka arjen asioita eli hengataan yhdessä!
Hengaamoon ovat tervetulleita ihan kaikki. Voit tulla vaikka kysymään meiltä vapaaehtoistoiminnasta.
Paikalla on kaveritoiminnan työntekijä.
Hengaamon aukioloajat:
- Keskiviikko 13.4.2022 kello 17–18
- Keskiviikko 20.4.2022 kello 17–18
- Keskiviikko 27.4.2022 kello 17–18
- Keskiviikko 4.5.2022 kello 17–18
Osallistumiseesi tarvitset:
- älylaitteen, esimerkiksi tietokoneen tai tabletin
- nettiyhteyden
- Zoom-sovelluksen älylaitteelle
Jos tulet Zoomiin puhelimella tai tabletilla, voit tarvita liittymiseen myös tämän Meeting ID -tunnusluvun: 840 5743 4043
Pyydä liittymiseen tarvittaessa apua.
Hengaamoon ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Osallistumislinkki on aina sama.
Osallistumislinkki Zoomiin on tässä: https://us06web.zoom.us/j/84057434043
Verkkokeskustelu harvinaisista sairauksista tai vammoista
30.3.2022
Onko sinulla harvinainen sairaus tai vamma, johon liittyy oppimisvaikeuksia tai kehitysvamma?
Tule mukaan verkkokeskusteluun huomenna 31.3. kello 17.30-19.00. Saat kuulla muiden tarinoita ja pääset kertomaan oman tarinasi.
Jos osallistuminen jännittää, ota mukaan kaveri tai läheinen ihminen.
Ilmoittaudu mukaan Tukiliiton sivuilla (tukiliiitto.fi)
Tutkimustuloksia koronan vaikutuksista ihmisten elämään
24.3.2022
Korona-aika ja siihen liittyvät rajoitukset vaikuttavat ihmisten elämään. Eniten korona-aika vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat muita heikommassa asemassa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tutki, miten korona-aika vaikuttaa toimintarajoitteisten ihmisten elämään. Tutkimuksen tulokset kertovat, että korona-aika toi heidän elämäänsä yksinäisyyttä, univaikeuksia ja huolta. Lisäksi heidän rahatilanteensa huonontui.
Voit lukea tutkimustuloksien selkokielisen tiivistelmän THL:n sivuilta.
Pääset THL:n sivuille tästä linkistä (thl.fi)
Vapaaehtoistoiminta tutuksi!
15.3.2022
Osallistu vapaaehtoistoiminnan infotilaisuuteen verkossa.
Infotilaisuus on avoin ihan kaikille. Se sopii erityisesti aikuisille, joilla on kehitysvamma tai vastaava tuen tarve.
Päivämäärä: keskiviikko 30.3.2022
Kello: 13.00-14.00
Paikka: Zoom-videopalvelu
Tilaisuudessa:
Kuulet yleisesti mitä vapaaehtoistoiminta tarkoittaa.
Saat tietoa Tukiliiton digikaveritoiminnasta ja kuulet vapaaehtoistemme kokemuksia.
Pääset esittämään kysymyksiä.
Voit halutessasi osallistua arvontaan.
Osallistuminen:
Voit osallistua infotilaisuuteen ryhmänä tai yksin. Tilaisuuteen ilmoittaudutaan etukäteen.
Ilmoittautuneille lähetetään sähköpostilla osallistumislinkki sekä liittymisohjeet.
Lisätietoa ja ilmoittautumisen Tukiliiton sivulla (tukiliitto.fi)
Infotilaisuuden järjestää Kehitysvammaisten Tukiliiton Yhdenvertainen kaveritoiminta.
Osallistu Papunetin piirustuskilpailuun
15.3.2022
Papunet järjestää piirustuskilpailun puhe- ja kehitysvammaisille lapsille, nuorille ja aikuisille.
Tänä vuonna kilpailun aiheena on ilo. Vaikka välillä eletään ikäviä aikoja, on elämässä myös iloja. Voit kertoa omalla piirustuksellasi siitä, mitä ilo sinulle merkitsee tai mitä iloista sinulle on tapahtunut.
Voit osallistua kilpailuun 30. huhtikuuta 2022 saakka Papunetin piirustusohjelmalla.
Lue ohjeet osallistumiseen Papunetin sivuilta (papunet.net)
Vastaa kyselyyn vihapuheesta ja häirinnästä
15.3.2022
Oikeusministeriö selvittää kyselyllä, millaista vihapuhetta tai häirintää vähemmistöryhmät ovat kokeneet. Esimerkiksi vammaiset ihmiset ovat vähemmistöryhmä.
Kyselyssä kysytään, oletko nähnyt tai kokenut vihapuhetta tai häirintää. Kyselyssä kysytään myös, millaista vihapuhe tai häirintä on ollut.
Häirintä voi tarkoittaa esimerkiksi loukkaavaa tai nöyryyttävää puhetta tai viestejä.
Vihapuhe voi tarkoittaa esimerkiksi loukkaavaa puhetta julkisella paikalla tai netissä. Vihapuhe voi lisätä vihaa esimerkiksi vähemmistöryhmää kohtaan.
Häirintä ja vihapuhe voi olla monenlaista. Siksi voit määritellä itse, mikä on vihapuhetta tai häirintää.
Pääset kyselyyn tästä linkistä (fi.research.net)
Puhutaan huolista ja peloista
28.2.2022
Moni on nyt huolissaan Ukrainan sodasta.
Tiedotusvälineissä on paljon uutisia sodasta. Myös somessa on paljon sotaan liittyviä julkaisuja.
Uutiset ja julkaisut voivat pelottaa. Niitä ei kannata lukea liikaa. Somen käyttöä kannattaa nyt vähentää.
Huolista ja peloista kannattaa myös puhua luotettavien ihmisten kanssa. Se helpottaa oloa.
Suomessa ei ole mitään hätää, eikä vaaraa. Olemme turvassa.
Urkainalaiset saavat paljon apua eri mailta, järjestöiltä ja tavallisilta ihmisiltä.
Jos haluat jutella, soita Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.
Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Puhelu maksaa tavallisen matkapuhelinmaksun.
Lue ohjeet huolien käsittelyyn
Vapaaehtoistoiminnan koulutus Helsingissä
19.2.2022
Vekkari etsii uusia innokkaita vapaaehtoisia.
Vapaaehtoistoiminta on sitä, että tehdään asioita yhteiseksi hyväksi.
Vapaaehtoisena pääset osallistumaan kivoihin tapahtumiin ja tutustut uusiin ihmisiin.
Voit itse valita, mitä vapaaehtoistehtäviä teet.
Voit olla vapaaehtoinen juuri niillä taidoilla, mitä sinulla on.
Vekkarista saat tukea ja apua vapaaehtoistehtäviin.
Tule kuulemaan lisää Vekkarin tuetusta vapaaehtoistoiminnasta tiistaina 22.2.2022.
Koulutus alkaa kello 17 ja loppuu kello 19.30.
Paikkana on Kehitysvammatuki 57 ry:n Ystävätupa Helsingissä.
Tarjoamme kahvia, teetä ja pientä syötävää osallistujille.
Koulutus ei maksa mitään.
Ilmoittaudu kvtuki57:n sivuilla (kvtuki57.fi)
Voit ilmoittautua myös soittamalla koordinaattori Vennille numeroon 044 792 27 52.
Ilmoittaudu Vekkarin harrastusryhmiin
19.2.2022
Kiinnostaako sinua tietotekniikka? Tykkäätkö kirjoista tai kuvataiteesta?
Vekkarin harrastusryhmissä voit tavata muita, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä.
Vekkarin ryhmät kokoontuvat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Ryhmiä ohjaavat vapaaehtoiset vertaisvetäjät.
Useimmat ryhmät ovat maksuttomia.
Tutustu ja ilmoittaudu ryhmiin Kvtuki57:n sivuilla (kvtuki57.fi)
Jutellaan seksuaalisuudesta Kohdataan-chatissa
17.2.2022
Tule Kohdataan-chattiin kysymään ja juttelemaan seksuaalisuudesta ja seksistä.
Chatti on tiistaina 22.2. kello 17-19.
Chattia ohjaa Pia Tukiliitosta.
Kohdataan-some ja chatti ovat osoitteessa kohdataan.fi
Nähdään Ilo kiertämään -instalivessä!
14.2.2022
Tule juttelemaan muiden ilahduttamisesta Vernerin instaliveen torstaina 17.2. kello 18.
Julkistamme livessä myös Ilo kiertämään -haasteen voittajat.
Näin osallistut Ilo kiertämään -haasteeseen
Ilahduta vaikkapa kaveria tai naapuria. Voit ilahduttaa esimerkiksi sanomalla jotain ystävällistä.
Kerro meille somessa, ketä olet ilahduttanut ja miten. Voit vastata esimerkiksi Vernerin julkaisuihin Instagramissa tai Facebookissa.
Arvomme haasteeseen osallistuneiden kesken selkokirjoja ja elokuvia.
Pääset Vernerin Instagramiin tästä linkistä (instagram.com)
Jutellaan ilahduttamisesta Kohdataan-chatissa
9.2.2022
Kohdataan-chatissa jutellaan tiistaina 15.2. kello 17-18 ystävyydestä, ystävällisyydestä ja muiden ilahduttamisesta.
Voit osallistua chatissa myös Ilo kiertämään -haasteeseen.
Näin osallistut haasteeseen:
Ilahduta esimerkiksi ystävää, naapuria tai perheenjäsentä. Voit ilahduttaa vaikkapa sanomalla jotain ystävällistä tai kysymällä, mitä kuuluu.
Kerro chatissa, ketä sinä ilahdutit ja miten.
Arvomme haasteeseen osallistuneiden kesken selkokirjoja ja elokuvia.
Chattia ohjaa Jenni selkokielisestä Verneristä.
Kohdataan-someen ja chatteihin pääset osoitteesta kohdataan.fi
Jutellaan lemmikeistä
4.2.2022
Haaveiletko lemmikistä? Harrastatko jotain eläinten kanssa?
Tule juttelemaan ja kysymään lemmikeistä Verneri.netin Instagramiin
- tiistaina 1.2. kello 13
- keskiviikkona 9.2. kello 17.
Livessä ovat mukana Jenni Verneristä ja Outi Kehitysvammaliitosta.
Näin osallistut liveen:
- Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
- Avaa Instagramin kotisivu, kun live alkaa.
- Klikkaa kotisivun ylälaidassa hehkuvaa Verneri.netin profiilikuvaa.
Osallistu Ilo kiertämään -haasteeseen!
4.2.2022
Kehitysvammaliitto täyttää 70 vuotta. Pistetään sen kunniaksi ilo kiertämään!
Osallistu Vernerin ja Kehitysvammaliiton haasteeseen ja ilahduta muita.
Näin osallistut haasteeseen
Ilahduta esimerkiksi
- kaveria
- naapuria
- ohjaajaa.
Voit ilahduttaa vaikkapa
- hymyllä
- sanomalla jotain ystävällistä
- kysymällä, mitä kuuluu.
Kerro somessa, ketä sinä ilahdutit ja miten.
Voit vastata somessa Vernerin ja Kehitysvammaliiton julkaisuihin tai tehdä oman julkaisun. Jos teet oman julkaisun, käytä tunnistetta #ilokiertämään ja merkitse julkaisuun Kehitysvammaliitto.
Haasta muut mukaan jakamalla julkaisuja!
Voit lähettää meille myös sähköpostia osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.
Vastaa sähköpostissa seuraaviin kysymyksiin:
- Ketä sinä ilahdutit?
- Miten ilahdutit?
Voit lähettää sähköpostin mukana myös valokuvan. Jos valokuvassa on muita ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan julkaisemiseen. Julkaisemme kirjoituksia ja kuvia netissä sekä somessa.
Arvomme haasteeseen osallistuneiden kesken elokuva- ja kirjapalkintoja. Julkistamme voittajat Vernerin Instalivessä torstaina 17.2. kello 18.
Pistetään yhdessä ilo kiertämään!
Pääset Vernerin Facebook-sivulle tästä linkistä (facebook.com)
Pääset Vernerin Instagram-sivulle tästä linkistä (instagram.com)
Puhutaan asumisesta Kohdataan-somessa
13.1.2022
Tule juttelemaan ja kysymään asumisesta Kohdataan-somen chattiin tiistaina 18. tammikuuta kello 17-18.
Chattia ohjaa Outi Kehitysvammaliitosta.
Kohdataan on helppokäyttöinen ja turvallinen somepalvelu. Kohdataan-somessa voit tutustua ihmisiin ja jutella muiden kanssa. Kohdataan-some on avoin kaikille yli 15-vuotiaille.
Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)
Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa
10.1.2022
Suomessa järjestetään aluevaalit ensimmäistä kertaa tammikuussa 2022.
Aluevaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin.
Aluevaltuusto päättää uusien hyvinvointialueiden palveluista, kuten vammaispalveluista, mielenterveyspalveluista ja terveydenhuollosta.
Kun äänestät aluevaaleissa, vaikutat yhteisiin asioihin.
Jos sinulla on äänioikeus aluevaaleissa, saat ilmoituksen äänioikeudesta postitse.
Voit äänestää vaalipäivänä sunnuntaina 23.1.2022. Voit myös äänestää ennakkoon 12.–18.1.2022.
Saat äänestää oman hyvinvointialueesi ehdokasta. Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.