Ajankohtaista

Puhutaan rakkaudesta Instagramissa 20.11.

27.10.2020

Osallistu Puhutaan rakkaudesta -lähetykseen Instagramissa perjantaina 20. marraskuuta kello 13.

Vastaamme lähetyksessä kysymyksiin rakkaudesta ja ihastumisesta sekä laulamme yhdessä rakkauslauluja.

Lähetä kysymyksesi etukäteen Verkko-Kertulle: Kysy Kertulta

Voit lähettää kysymyksiä myös Instagramissa tai sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi

Liitä mukaan etunimesi tai nimimerkkisi, kerromme sen lähetyksessä.

Kysymyksiin vastaa Jenni Sipilä Verneri.netistä. Mukana keskustelemassa ja laulattamassa Rinnekodin livelähetyksistä tuttu Matleena Myllyrinne.

Näin pääset seuraamaan lähetystä:

  • Seuraa Verneri.netiä ja Rinnekotia Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin ja Rinnekodin profiilikuvat hehkuvat punaisina Instagram-kotisivusi yläreunassa. Paina jompaakumpaa.
  • Muista pyytää apua, jos sitä tarvitset.

Lue selkokieliset ohjeet Instagramiin

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko 1.-7.12.

27.10.2020

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietetään 1.-7.12.

Tänä vuonna viikon aihe on toimeentulo.

Viikon aikana voi järjestää erilaisia tempauksia, joissa tuodaan esille viikon aihetta.

Ohjeita ja aineistoja tempauksiin on Kehitysvammaisten Tukiliiton sivuilla.

Me itse ry on tehnyt viikon julkilausuman:

Irti köyhyydestä. Työstä palkkaa.

Me Itse ry edustaa ihmisiä, joilla on kehitykseen liittyvä vamma.
Yhdistys on huolissaan siitä, että monet vammaiset ihmiset ovat köyhiä.

Miksi emme saa palkkatöitä? Miksi emme saa työstä palkkaa?

Tiedämme monia asioita, jotka estävät pääsyn palkkatyöhön.
Osa esteistä on kiinni meistä itsestämme, osa esteistä liittyy valtiovaltaan ja osa työnantajiin.

Monet vammaiset nuoret opiskelevat ammatillisissa oppilaitoksissa. He tarvitsevat lisää työharjoittelua ja kesätyöpaikkoja. Tuettu oppisopimus voisi olla vetovoimainen väylä työhön.

Kun vammainen opiskelija valmistuu, hän ei pääse työelämään.
Liian usein vammainen nuori ohjataan suoraan työkeskukseen
tai hän joutuu juuri hankittua ammattia vastaamattomiin tehtäviin.

Kaikilla pitää olla oikeus työhönvalmentajan palveluihin. Tavallinen sosiaalityöntekijä ei ole paras työhönvalmentaja.

Työnantajat tarvitsevat lisää tietoa meistä meiltä itseltämme.
Tieto lisää luottamusta osaamiseemme.

Työnantajat tarvitsevat tietoa myös yhteiskunnan tukipalveluista työnantajille.

Monet meistä tuntevat huonosti työllisyyspalveluja. Vammaiset ihmiset eivät aina osaa hakea työllisyyspalveluja.

TE-keskukset tarvitsevat lisää ammattilaisia, jotka tuntevat tuen tarpeemme ja osaavat ohjata meitä.

Palkkatyön ja sosiaaliturvan kannustinloukot on purettava. Nykyinen ansaintaraja on epäoikeudenmukainen.

Monet Me Itsen jäsenistä tekevät avotyötä. Se on työtä, josta ei saa palkkaa. Vaadimme valtiovallalta selvät säännöt avotyön tekemiseen.

Riisto on lopetettava.
Palvelu palveluna – työ työnä!

Arvoisat työnantajat ja Suomen hallitus

Emme halua olla menoerä, vaan haluamme rakentaa Suomea yhdessä muiden kanssa. Me voimme tehdä työtä kukin kykyjemme mukaisesti.

Suomi tarvitsee lisää työllisiä. Me Itse haluamme olla mukana.

Kuka ottaa kopin?

Julkilausumaa käsiteltiin Me Itse ry:n vuosikokouksessa 2020.

Lue lisää teemaviikosta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.net)

Lue lisää palkkatyöstä Vernerin sivuilta

Vastaa Tampereen kaupungin kyselyyn

4.10.2020

Jokaisella on oikeus osallistua ja vaikuttaa hänelle tärkeisiin asioihin. Liian monen ihmisen ääni jää kuitenkin kuulematta.

Tampere kehittää vammaisten lasten ja nuorten osallisuutta.

Vastaa Tampereen kaupungin kyselyyn. Kyselyssä voit kertoa ajatuksiasi osallisuudesta.

Pääset Tampereen kyselyyn tästä linkistä (forms.fi)

IPI Kulmakuppilan galleriassa on näyttelyhaku

28.9.2020

IPI Kulmakuppilassa on galleria, joka esittelee erityistä tukea tarvitsevia taiteilijoita ja heidän töitään.

Taiteilijat voivat nyt hakea näyttelytilaa töilleen. Näyttelytilaa voi hakea tammi-kesäkuulle 2021.

Näyttelytilaa voi hakea 30. lokakuuta asti.

Näyttelytila on taiteilijalle ilmainen.

Lue lisää IPI Kulmakuppilan sivuilta (ipikulmakuppila.fi)

Osallistu ystävyyden verkkokahvilaan 6.10.

28.9.2020

Oletko yksinäinen? Haluaisitko uuden ystävän? Entä millainen on hyvä ystävä.

Näistä aiheista jutellaan Ystävyyden verkkokahvilassa 6. lokakuuta kello 17-19.

Kahvila järjestetään netissä, Zoom-palvelussa. Osallistuminen ei maksa mitään.

Kahvilan järjestää Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Lue lisää Kehitysvammaisten Palvelusäätiön sivuilta (kvps.fi)

Ihan Diginä -hankkeen ohjeita digipalveluihin

15.9.2020

Ihan Diginä -hanke on koonnut vinkkejä digipalveluiden käyttöön materiaalipankkiin.

Materiaalipankissa on vinkkejä esimerkiksi WhatsAppin, Teamsin ja Gmailin käyttöön.

Materiaalipankissa on esimerkiksi tehtäväkortteja, kuvitettuja ohjeita ja videoita.

Pääset Ihan Diginä -materiaalipankkiin tästä linkistä (padlet.com)

Oletko osallistunut tutkimukseen, käyttäjätestaukseen tai haastatteluun?

15.9.2020

Vammaiset ihmiset osallistuvat usein tutkimushankkeisiin ja tuotteiden testauksiin. Vastaamalla he antavat tärkeää tietoa tutkimukseen ja kehittämiseen.

Nyt selvitetään, miten vammaiset ihmiset hyötyvät osallistumisesta itse.

Jos olet osallistunut tutkimushankkeeseen, käyttäjätestaukseen tai haastatteluun, vastaa kyselyyn.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (surveygizmo.com)

Kyselyn ovat tehneet Kehitysvammaliitto, ruotsalainen Funka ja norjalainen vammaisalan kattojärjestö FFO.

Lataa Koronavilkku-sovellus

1.9.2020

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) julkaisi Koronavilkku-sovelluksen. Sovellus auttaa löytämään ihmiset, joilla saattaa olla koronavirustartunta.

Voit ladata Koronavilkku-sovelluksen puhelimeesi.

Löydät sovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta. Etsi sovellusta sanalla Koronavilkku.

Sovellus on ilmainen ja sen käyttö on vapaaehtoista.

Koronavilkku-sovellus on turvallinen. Sovellus ei kerro muille henkilötietojasi, kuten nimeäsi tai asuinpaikkaasi.

Jos sairastut koronavirustautiin

Jos sairastut koronavirustautiin, saat sairaanhoitajalta tai lääkäriltä numerokoodin. Kirjoita koodi Koronavilkku-sovellukseen.

Sovellus lähettää viestin ihmisille, joiden lähellä olet ollut. Hekin ovat saattaneet saada koronavirustartunnan.

Jos olet altistunut koronavirukselle

Sovellus ilmoittaa sinulle, jos olet ollut sairastuneen ihmisen lähellä. Saat sovelluksesta tarkat toimintaohjeet.

Katso THL:n ohjeet Koronavilkun lataamiseen:

Lue lisää Koronavilkku-sovelluksesta THL:n sivuilta

Kehitysvammaliiton tukipuhelin vastaa ma ja to kello 15-17

1.9.2020

Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta? Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348.

Tukipuhelin on 1. syyskuuta lähtien auki maanantaina ja torstaina kello 15–17.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Tietoa koronasta kuvien tuella

30.8.2020

Papunetin sivuilla on tietoa koronaviruksesta kuvien tuella.

Pääset Papunetin sivuille näistä linkeistä:

Käytä maskia, jos et voi pitää turvaväliä

14.8.2020

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee maskien eli kasvosuojusten käyttöä tilanteissa, joissa et voi pitää turvaväliä muihin ihmisiin.

Käytä maskia

  • kun matkustat joukkoliikenteessä, esimerkiksi bussissa tai junalla
  • paikoissa, joissa on paljon ihmisiä
  • jos olet karanteenissa ja sinun täytyy käydä esimerkiksi kaupassa
  • jos käyt koronavirustestissä.

Katso Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet maksin käyttöön:

Muista myös nämä:

  • Aivasta ja yski nenäliinaan.
  • Pese kädet usein ja hyvin.
  • Pidä muihin ihmisiin 2 metrin turvaväli.
  • Vältä suuria ihmisjoukkoja.
  • Jos sinulla on flunssan oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Jos sinulla on kysyttävää koronaviruksesta tai haluat jutella, soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaista torstaihin kello 15-17.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kysy koronaviruksesta Verkko-Kertulta

Lue lisää Koronavirus-sivulta

Muista pitää välimatkat ja pestä käsiä

6.8.2020

Koronavirustartuntojen määrä on kasvanut jonkin verran Suomessa.

Viranomaiset muistuttavat, että suosituksia pitää yhä noudattaa.

Muista nämä:

  • Aivasta ja yski nenäliinaan.
  • Pese kädet usein ja hyvin.
  • Pidä muihin ihmisiin 2 metrin turvaväli.
  • Vältä suuria ihmisjoukkoja.
  • Jos sinulla on flunssan oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Jos sinulla on kysyttävää koronaviruksesta tai haluat jutella, soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaista torstaihin kello 15-17.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Lue lisää Koronavirus-sivulta

Kehitysvammaliiton tukipuhelin on taas auki

3.8.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.Kehitysvammaliiton tukipuhelin avautui maanantaina 3.8 kesätauon jälkeen.

Voit soittaa numeroon 09 348 09 348 maanantaista torstaihin klo 15-17.

Voit jutella puhelimessa vaikkapa huolistasi tai koronatilanteesta.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Juttuseuraa ja neuvontaa kesällä

18.6.2020

Verneri.netin Verkko-Kerttu ja Seksuaalineuvoja lomailevat 22.6.-31.7.

Voit lähettää kysymyksiä myös kesäloman aikana. Kysymyksiin vastataan seuraavan kerran elokuussa.

Alla on lista palveluista, joissa voit jutella tai kysyä neuvoa myös heinäkuussa.

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Meikäläisen juttu: 050 407 0833

Meikäläisen juttu on Me Itse -yhdistyksen puhelinpalvelu.

Voit soittaa Meikäläisen juttu -puhelimeen missä asiassa tahansa. Voit jutella vaikkapa harrastuksistasi tai omasta tilanteestasi koronaviruksen aikana.

Puhelinpalvelu on vertaistukitoimintaa.

Puhelimessa ei anneta esimerkiksi lakineuvontaa. Lakineuvontaa saat Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnasta.

Puhelimeen vastaavat arkisin Me Itsen jäsenet:

  • Jaana Nordlund kello 12-15
  • Esa Peltonen kello 15-18

Jos puhelinpäivystäjä ei pysty heti vastaamaan, hän soittaa sinulle takaisin.

Me itse -ryhmä Facebookissa

Me Itse -ryhmässä Facebookissa voit jutella vanhojen ja uusien kavereiden kanssa.

Osallistuminen ei maksa mitään.

Löydät ryhmän Facebookista näin:

  1. Avaa Facebook.
  2. Ylhäällä on haku, kirjoita siihen “Me Itse -ryhmä”.
  3. Ryhmän nimi näkyy hakutuloksissa. Klikkaa nimeä ja näet ryhmän.
  4. Klikkaa kohtaa “Liity ryhmään”.

Seuraavaksi ryhmän ylläpitäjä hyväksyy pyyntösi ja olet mukana ryhmässä.

Valtakunnallinen puhelinneuvonta koronasta: 0295 535 535

Puhelinneuvonnasta saa yleistä tietoa koronaviruksesta, mutta ei terveysneuvontaa.

Puhelin on auki arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi puhua puhelimessa.

Tekstiviestipalvelu: 050 902 0163

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Juttukorva: 045 341 0504

Juttukorva-puhelin tarjoaa keskusteluseuraa kaikille.

Puheluihin vastaavat HelsinkiMission työntekijät.

Puhelin on auki arkipäivisin kello 13–15.

Puhelin on auki heinäkuun loppuun.

MIELI ry:n Kriisipuhelin: 09 2525 0111

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin murheisiin.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

EHYT ry:n päihdeneuvonta: 0800 900 45

Päihdeneuvonta antaa tietoa ja keskusteluapua niille, joita huolestuttaa oma tai läheisen päihteidenkäyttö.

Voit soittaa neuvontapuhelimeen joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelut ovat maksuttomia.

Puheluihin vastaavat päihdetyön ammattilaiset. Soittaminen on luottamuksellista.

Kirkon Palveleva puhelin: 0400 221 180

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Puhelin on auki päivittäin kello 18-24.

Hae sirkus- ja teatteriryhmään

9.6.2020

Sirkus Magenta etsii sirkus- ja teatteriryhmään kehitysvammaisia nuoria aikuisia.

Ryhmä kokoontuu Helsingissä elokuusta joulukuuhun vuonna 2020. Ryhmä on osallistujille maksuton.

Tunneilla harjoitellaan eri sirkuslajeja, luovaa ilmaisua ja teatteria.

Kausi huipentuu kahteen yleisöesitykseen Kulttuurikeskus Caisassa. Osallistujat tekevät esityksen itse yhdessä ohjaajien kanssa.

Kuka voi hakea mukaan?

Ryhmään mahtuu 10 osallistujaa.

Voit hakea ryhmään, jos olet 18–29-vuotias. Kokemusta sirkuksesta tai teatterista ei tarvita.

Toiminta sopii myös liikuntarajoitteisille ja avustajat ovat tervetulleita mukaan. Löydämme kaikille sopivan tavan osallistua. Tilat ovat esteettömiä.

Näin ilmoittaudut

Ilmoittaudu 22.6.2020 mennessä. Ilmoitamme torstaihin 25.6. mennessä, oletko mahtunut mukaan.

Ilmoittaudu sähköpostilla osoitteeseen noa.ronkko(a)sirkusmagenta.fi

Kerro sähköpostissa lyhyesti seuraavat asiat:

  1. Nimi, ikä ja yhteystiedot
  2. Miksi haluat mukaan?
  3. Onko sinulla kokemusta teatterista tai sirkuksesta? Entä muista taiteista, esiintymisestä tai liikunnasta?
  4. Millaista tukea tai apua tarvitset tekemisessä? Onko sinulla avustajaa?
  5. Käytätkö apuvälineitä? Mitä?
  6. Tarvitsetko saattajaa taksiin harjoitusten jälkeen (eli odottavatko ohjaajat, että pääset taksiin)?

Harjoituspaikat ja aikataulu

Narrin näyttämö
Sörnäisten rantatie 31, 3. kerros

Elokuu:
Ma 10.8. kello 11–13.30
Ke 12.8. kello 11–13.30
Pe 14.8. kello 11–13.30
Ma 17.8. kello 11–13.30
Ke 19.8. kello 11–13.30

Syyskuu:
To 3.9. kello 11.30–14
To 10.9. kello 11.30–14
To 17.9. kello 11.30–14
To 24.9. kello 11.30–14

Lokakuu:
To 1.10. kello 11.30–14
To 8.10. kello 11.30–14
To 15.10. syysloma
To 22.10. kello 11.30–14
To 29.10. kello 11.30–14

Marraskuu:
To 5.11. kello 11.30–14
To 12.11. kello 11.30–14
Ke 18.11. kello 12–14.30
To 19.11. kello 11.30–14
Ke 25.11. kello 12–14.30
To 26.11. kello 11.30–14

Joulukuu:
Ke 2.12. kello 12–14.30
To 3.12. kello 11.30–14

Kulttuurikeskus Caisa
Kaikukatu 4 B

Ti 8.12. kello 12–14.30 Esitystreeni
Ke 9.12. kello 13.30 Kenraaliharjoitus yleisölle
Pe 11.12. kello 12 Ensimmäinen esitys
La 12.12. kello 13.30 Toinen esitys

Koronatilanteeseen liittyvät muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot:
Maija Iltanen, maija.iltanen(at)sirkusmagenta.fi
(lomalla 19.6.–10.8.2020)

Lue lisää Vernerin selkosivuilta

Villiklubi Oulussa torstaina 11.6.

8.6.2020

Villiklubille pääsee taas!

Oulussa järjestetään Villiklubi torstaina 11. kesäkuuta kello 17-20.

Klubilla esiintyy Annika Sulkala.

Villiklubille mahtuu mukaan rajoitettu määrä osallistujia.

Villiklubille tulee ilmoittautua sähköpostilla:
villiklubioulu(at)gmail.com

Koronan takia Villiklubilla pitää noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Tervehdi muuten kuin kättelemällä tai halaamalla.
  • Pidä turvaväli, älä istu kaverissa kiinni.
  • Huolehdi käsien puhtaudesta käsidesillä tai pesulla.
  • Pidä mukanasi yskimisen ja aivastamisen varalta nenäliinoja.
  • Älä loukkaannu, jos sinua pyydetään noudattamaan ohjeita.
  • Älä lähde Villiklubille nuhaisena tai kipeänä.

Aika:
Torstai 11. kesäkuuta
kello 17-20

Paikka:
Tuba Food & Lounge -ravintola
Mannenkatu 2
Oulu

Kohdataan-some on auki koko kesän

4.6.2020

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin. Kohdataan-some on auki koko kesän!

Kohdataan-somessa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Monet koronarajoitukset muuttuivat tänään

1.6.2020

Moni koronarajoitus muuttui tänään. Rajoituksia muutettiin, koska tautitilanne on hyvä.

Esimerkiksi seuraavat asiat muuttuivat:

  • Ravintolat, kahvilat ja baarit avautuivat.
  • Julkiset liikuntapaikat avautuivat. Julkisia liikuntapaikkoja ovat esimerkiksi uimahallit.
  • Uimarannoille saa mennä vapaasti.
  • Monet huvipuistot ja eläinpuistot avautuivat.
  • Museot avautuivat.
  • Kirjastot aukesivat kokonaan.
  • Osa työ- ja toimintakeskuksista avautui.
  • Tilaisuuksiin saa osallistua enintään 50 ihmistä.
  • Kotimaassa saa matkustaa. Ulkomaille matkustamista ei suositella.

Vaikka tautitilanne on hyvä, koronaan liittyviä ohjeita on tärkeä noudattaa.

Muihin ihmisiin kannattaa pitää 2 metrin etäisyys. Puhtaudesta on tärkeä huolehtia.

Lue lisää koronaviruksesta

Lue Selkosanomien uutinen ravintoloiden aukeamisesta (selkosanomat.fi)

Hyvää selkokielen päivää!

28.5.2020

28. toukokuuta vietetään kansainvälistä selkokielen päivää.

Selkokielen päivänä haastetaan kaikki nostamaan esiin selkokieltä, selkoaineistoja sekä selkokielen tekijöitä ja lukijoita.

Kun julkaiset selkokieleen liittyviä asioita sosiaalisessa mediassa, käytä tunnisteita #selkokielenpäivä ja #MakeItEasy.

Selkokieli on hyvää yleiskieltäkin helpompaa kieltä. Suomessa selkokieltä tarvitsee 650 000 – 750 000 ihmistä.

Esimerkiksi Verneri.netin selkosivut on kirjoitettu selkokielellä.

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen

26.5.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta? Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Kuuntelemme sinua Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa. Soita numeroon 09 348 09 348.

Tukipuhelin on auki seuraavasti:

  • kesäkuussa maanantaista torstaihin kello 15–17
  • heinäkuussa suljettu
  • elokuussa maanantaista torstaihin kello 15–17.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.