Ajankohtaista

Osallistu digirinkiin Joensuussa

28.1.2020

Digiringin mainosDigirinki on ryhmä, jossa saat apua omiin digipulmiisi. Digiringissä voit myös kokeilla erilaisia digilaitteita. Digilaitteita ovat esimerkiksi älypuhelin, tietokone ja tabletti.

Digirinki kokoontuu maanantaisin kello 15-17 Joensuun keskustassa.

Digirinki on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville nuorille ja nuorille aikuisille Pohjois-Karjalan alueelta.

Digirinkiin ei tarvitse ilmoittautua ja se on maksuton. Myös lähihenkilöt ja ohjaajat ovat tervetulleita mukaan.

Digiringit järjestää Honkalampi-säätiön Ihan Diginä -hanke.

Aika:
maanantaisin kello 15-17

Paikka:
Torin Helmi
Honkalampi-säätiön kokoustila Olohuone
Kauppakatu 23 A
2. kerros
Joensuu

Lisätiedot:
Sari 050 388 6659

Tutustu Ihan Diginä -hankkeeseen Facebookissa (www.facebook.com/ihandigina)

Osallistu virtuaaliseen digiklubiin

28.1.2020

Virtuaaliklubin mainos. Kuvassa ihmisiä digilaitteiden äärellä.Virtuaalisella digiklubilla tapaat ihmisiä videoyhteyden kautta. Voit osallistua digiklubiin vaikkapa kotisohvalla.

Klubilla keskustellaan osallistujien toivomista aiheista.

Digiklubit on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville nuorille ja nuorille aikuisille Pohjois-Karjalan alueelta.

Digiklubia varten tarvitset älylaitteen ja nettiyhteyden. Voit pyytää osallistumiseen apua vaikkapa perheenjäseneltä tai ohjaajalta.

Digiringit järjestää Honkalampi-säätiön Ihan Diginä -hanke.

Aika:
maanantaisin kello 17-18

Ilmoittautuminen:

Klubille ilmoittaudutaan tästä linkistä (www.forms.office.com)

Voit ilmoittautua myös puhelimella Sarille: 050 388 6659.

Ilmoittautumisen jälkeen Sari lähettää sinulle linkin virtuaaliklubille liittymistä varten. Linkki lähetetään sähköpostilla, WhatsAppilla tai tekstiviestillä. Lisäksi saat ohjeet keskustelualueelle liittymisestä.

Voit pyytää ilmoittautumiseen apua vaikkapa tutulta tai läheiseltä.

Lisätiedot:

Sari 050 388 6659

Tutustu Ihan Diginä -hankkeeseen Facebookissa (www.facebook.com/ihandigina)

Vastaa kyselyyn Vammaiskortista

22.1.2020

Oletko sinä jo kokeillut Vammaiskortin käyttöä? Tai oletko kiinnostunut kortista?

Vastaa kyselyyn ja vaikuta EU:n Vammaiskortin kehittämiseen.

Pääset Vammaiskortti-kyselyyn tästä linkistä

Voit vastata kyselyyn 16. helmikuuta saakka.

Lisätietoa kyselystä:

sähköpostilla:
vammaiskortti(at)kvps.fi

puhelimella:
0800 122 533
maanantaina ja tiistaina kello 9-12
keskiviikkona kello 12-15

Haluatko vastata kysymyksiin Verneri.netin selkosivuista? 

16.1.2020

Verneri.net etsii haastateltavia. Kysymme haastateltavilta kysymyksiä Verneri.netin selkosivuista.

Kysymme esimerkiksi

  • Mitä Verneri.netin sivuja käytät?
  • Oletko kysynyt Verkko-Kertulta?
  • Oletko saanut Verneri.netistä uutta tietoa?

Voimme haastatella sinua sähköpostilla, puhelimessa tai kasvotusten.

Jos haluat vastata kysymyksiimme, lähetä meille nimesi, sähköpostiosoitteesi ja/tai puhelinnumerosi osoitteeseen verneri(at)kvl.fi

Käytämme vastauksia Verneri.netin selkosivujen kehittämiseen.

Kiitos avustasi!

Vuoden 2020 Villiklubit

14.1.2020

Yleisö tanssii bändin soittaessa taustalla.

Menoa ja meininkiä Villiklubilla. Kuva: Mikko Apell

Villiklubi on yli 18-vuotiaiden nuorten ja aikuisten klubi.

Villiklubeja järjestetään kerran kuussa eri puolilla Suomea.

Villiklubille mennään viihtymään ja pitämään hauskaa. Moni on saanut Villiklubilla uusia ystäviä.

Villiklubilla on paikalla myös ohjaajia, joiden kanssa voi jutella vaikkapa yksinäisyydestä, kaverisuhteista tai seurustelusta.

Vuoden 2020 Villiklubien tiedot löydät Kehitysvammaisten Palvelusäätiön sivuilta (www.kvps.fi)

Lue juttu Villiklubeista Verneri.netin selkosivuilta.

Onko Verneri.netin selkosivuista ollut sinulle hyötyä?

13.1.2020

Kerro meille, onko Verneri.netin selkosivuista ollut sinulle apua tai hyötyä.

Vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaista apua tai hyötyä sivuista on sinulle ollut?
  • Oletko saanut sivuilta uutta tietoa?
  • Oletko saanut vastauksen kysymykseesi?
  • Oletko löytänyt Vernerin kautta seuraa?

Lähetä vastauksesi meille sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi

Vastauksesi on meille tärkeä. Käytämme vastauksia sivuston kehittämiseen.

Kiitos avustasi!

Special Voice -musatapahtuma 29.2. Turussa

9.1.2020

Special voice -tapahtuman julisteSpecial Voice -musiikkikilpailun finaali järjestetään 29. helmikuuta Turussa.

Suomen kovimmat erityiset artistit kerääntyvät yhteen paikkaan kilpailemaan suuresta tittelistä. Special Voice -biisikilpailun voitosta.

Luvassa huikeita esityksiä, joista yksikään ei jätä kuulijaa kylmäksi. Kilpailijat tarvitsevat sinut tuekseen. Tule kannustamaan ja nauttimaan unohtumattomasta päivästä.

Muu ohjelma:

  • Herkkuräbärin uusien biisien live-ensiesitykset
  • Ilmiömäisen Kake Karissonin tsemppaavat biisit
  • Kirsikkana kakun päällä räppäri Tuomas Kauhanen.

Tapahtuman juontaa Saija Palin.

Aika:
29. helmikuuta
kello 14-18

Paikka:
Logomo
Teatro-sali
Köydenpunojankatu 14
20100 Turku

Liput:
Ennakkoon 16 euroa
Ovelta 20 euroa
Avustajan sisäänpääsymaksu 1 euro

Lipunmyynti ja lisätiedot:
www.herkkurabari.net

Osallistu Papunetin kuvataidekilpailuun!

9.1.2020

Teos koivuista, kukista ja luonnoneläimistä

Kuva: Jonna Lehtosen teos Huolehditaan luonnosta

Papunet järjestää kuvataidekilpailun puhevammaisille ja kehitysvammaisille lapsille, nuorille ja aikuisille.

Kilpailun aiheena on lapsen elämää. Voit kuvata aihetta haluamallasi tavalla. Voit esimerkiksi miettiä, millaista on hyvä lapsen elämä tai mitä hauskaa omassa lapsuudessasi tapahtui.

Kilpailussa neljä parasta teosta saa rahapalkinnon. Lisäksi kaikki osallistujat saavat kunniakirjan.

Kilpailuun voi osallistua 31.3.2020 saakka.

Lisää tietoa kilpailusta on Papunetin sivuilla (papunet.net/kilpailu)

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta!

20.12.2019

Tummahiuksinen mies hymyilee jouluinen villapaita päällä

Eppu Valkonen aloittaa blogistina ensi vuonna.

Verneri.netissä on julkaistu tänä vuonna ennätysmäärä lukijoiden kysymyksiä, mielipiteitä, blogeja, runoja ja tarinoita.

Sivujamme on myös luettu enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kiitos teistä jokaiselle!

On ollut ilo tehdä Verneri.netin selkosivuja yhdessä kanssanne. Ensi vuonna jatketaan!

Rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2020!

Kaarisillan ryhmänäyttely 8.-26. tammikuuta

20.12.2019

Galleria Art Kaarisillan vuosi 2020 alkaa värikkäällä muotokuvanäyttelyllä. Maalausten hahmot ovat taiteilijoille läheisiä ja tärkeitä: ystäviä, sukulaisia, ihailtuja julkisuuden henkilöitä tai mielikuvitushahmoja.

Näyttelyn taiteilijat:

  • Sari Koivunen
  • Juha-Matti Leivo
  • Pirjo Linko
  • Antti Mustaparta
  • Raija Raitio
  • Sonja Salakka
  • Tiina Silvessalo
  • Pinja Sydänmaa
  • Jani Virtanen
  • Matias Waris.

Aika:
8.-26. tammikuuta 2020
Tiistai-perjantai 11-18
lauantai-sunnuntai 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1. kerros
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Sinkkukahvila 17.12. peruttu!

17.12.2019

Vuoden viimeinen Sinkkukahvila on valitettavasti peruttu.

Ensi vuoden Sinkkukahviloista ilmoitetaan Sinkkukahvilan Facebook-ryhmässä.

Pääset Sinkkukahvilan Facebook-ryhmään tästä linkistä (www.facebook.com)

Uusia kaikille sopivia treenivideoita

16.12.2019

Vipinä-hanke julkaisi uusia treenivideoita.

Jumpat sisältävät erilaisia liikkeitä, jotka voi tehdä joko seisten tai istuen. Videot ovat kestoltaan alle kymmenen minuuttia, joten ne sopivat hyvin vaikka taukojumpaksi.

Videot ovat Kehitysvammatuki 57:n nettisivuilla (www.kvtuki57.fi)

Vuoden viimeinen Sinkkukahvila 17.12. Helsingissä

9.12.2019

HUOM! 17.12. Sinkkukahvila on valitettavasti peruttu!

**

Vuoden viimeinen Sinkkukahvila järjestetään 17.12. Sture Cafe Clubilla, Helsingissä.

Iltaa vietetään pikkujoulujen merkeissä. Tapahtumaan saa pukeutua jouluisesti. Tapahtumassa on tarjolla glögiä.

Illan aikana pelataan sinkkubingoa, jonka avulla on helppo tutustua toisiin ihmisiin. Sinkkubingon voittaja arvotaan illan lopuksi. Luvassa kiva yllätyspalkinto!

Paikalla on myös seksuaalineuvojaopiskelijoita, joiden kanssa voi keskustella luottamuksellisesti.

Tapahtuma on suunnattu autismikirjon henkilölle, mutta on avoin kaikille. Tapahtumassa on 18 vuoden ikäraja.

Tapahtuma on maksuton!

Tästä linkistä pääset Sinkkukahvilan Facebook-ryhmään (www.facebook.com)

Aika:
Tiistai 17.12.
kello 18-20

Paikka:
Sture Cafe Club
Sturenkatu 21
Helsinki

Tapahtuman lisätiedot:
Nina Kalliomäki
hankkeet(at)sexpo.fi

Selkokielinen Juttuset-kirjasarja tarjoaa lukijoille suuria tunteita

4.12.2019

Hurja aumatka -kirjan kansikuva, jossa ajetaan kovaa punaisella autolla.Uusi selkokielinen Juttuset-kirjasarja on nyt julkaistu.

Kirjasarjaan kuuluu viisi kirjaa:

  • Hurja automatka
  • Salainen ihailija
  • Kauhea telttaretki
  • Sähkökatkos
  • Sanna ja varas

Kirjoissa on huumoria, ihmissuhteita ja jännitystä.

Kirjojen tarinat voi lukea tavutettuna tai ilman tavutusta.

Kirjasarjan on julkaissut Kehitysvammaliiton Oppimateriaalikeskus Opike.

Voit lainata kirjat kirjastosta tai ostaa Oppimateriaalikeskus Opikesta.

Pääset Opikkeen sivuille tästä linkistä.

Millainen on hyvä palvelu? Kerro meille mielipiteesi Oodissa 3.12.!

27.11.2019

Kehitysvammaisten ihmisten viikkoa vietetään 1.-7.12. Viikon teema on Oikeus hyvään palveluun. Viikon aikana järjestetään tapahtumia eri puolilla Suomea.

Verneri.net osallistuu 3.12. teemaviikon tapahtumaan Keskuskirjasto Oodissa, Helsingissä.

Tapahtuman järjestää Me Itse Rinnekoti, Me Itse Espoo, Me Itse Helsinki, Me Itse Vantaa ja Kehitysvammatuki 57.

Tervetuloa kertomaan, millainen sinusta on hyvä palvelu!

Kysymme tapahtumassa kehitysvammaisten nuorten ja aikuisten mielipiteitä siitä, millainen tai millaista on hyvä palvelu. Tervetuloa kertomaan oma mielipiteesi.

Julkaisemme mielipiteitä Verneri.netin sivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Aika:
Tiistai 3.12. kello 17-19

Paikka:
Keskustakirjasto Oodi
Pop up -tila, 1. kerros
Töölönlahdenkatu 4
00100 Helsinki

18.12. Kehitysvammaisten joulukirkko Paavalin kirkossa

20.11.2019

Helsingin kirkko järjestää kehitysvammaisten joulukirkon 18. joulukuuta kello 10–10.40.

Joulukirkossa esiintyy Helsinki Mission Resonaari-yhtye.

Tapahtumassa tarjotaan myös kirkkokahvit.

Aika:

18. joulukuuta kello 10–10.40

Paikka:

Paavalin kirkko
Sammatintie 5
Helsinki

Sörkän säkenöivä sirkus esittää: Supersankarit 30.11. ja 3.12.

13.11.2019

Sörkän säkenöivä sirkus on erityisnuorten sirkus- ja teatteriryhmä.

Supersankarit-esityksessä nähdään huikeita
sankarihahmoja, erityisiä voimia ja tarinoita ystävyydestä.

Esitykset ovat osa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien teemaviikkoa.

Pue oma supersankariasu päälle ja tule maksuttomiin esityksiin!

Esityksen ohjaavat Sirkus Magenta ja Helsingin kaupungin nuorisopalvelut.

Esitykset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Pyydämme yli viiden hengen ryhmiä ja pyörätuolilla saapuvia ilmoittautumaan ennakkoon: noa.ronkko(at)sirkusmagenta.fi.

Narrin näyttämö on esteetön, mutta pyörätuolipaikkoja on rajoitetusti.

Aika:
lauantai 30. marraskuuta kello 14.30
tiistai 3. joulukuuta kello 13.30

Paikka:
Narrin näyttämö
Sörnäisten rantatie 31
Helsinki

Sonja Salakan näyttely Art Kaarisillassa 10.11. asti

8.11.2019

Värikäs maalaus, jossa luurankoa muistuttava nainen ja mies sombrero päässään.Art Kaarisillassa on Sonja Salakan taidenäyttely 30.10.-10.11.2019.

Näyttelyn aihe on japanilainen ja meksikolainen kulttuuri.

“Eri kulttuurit ovat mielestäni kauniita, erityisesti japanilainen ja meksikolainen kulttuuri. Noissa maissa on hienoja maisemia”, Salakka sanoo.

Salakka on nähnyt eri maiden kulttuureja ja maisemia television dokumenttiohjelmista. Hän toivoo, että pääsee matkustamaan ja tutustumaan muiden maiden kulttuureihin.

“Taide merkitsee minulle iloa. Maalaan näitä aiheita, koska haluan kunnioittaa eri kulttuureja.”

Salakka työskentelee Kaarisillan Taidestudiossa. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi vuonna 2014. Salakka tekee pääosin maalauksia ja keramiikkaa.

Näyttelyyn on vapaa pääsy eli se ei maksa mitään.

Aika:
30.10.-10.11. 2019
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo
1. kerros
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Pääset Art Kaarisillan verkkosivuille tästä linkistä (www.artkaarisilta.fi)

Noora Kantosen näyttely Art Kaarisillassa 13.-24.11.

8.11.2019

Näyttelyn juliste, jossa lukee ViivatonArt Kaarisillassa on Noora Kantosen taidenäyttely 13.-24. marraskuuta. Näyttelyn nimi on Viivat(on).

Näyttelyssä on esillä Kantosen metalligrafiikan töitä.

Kantonen tutkii töissään sitä, mistä viiva alkaa, miten se kulkee ja mihin se päättyy.

“Voit päättää, onko teoksessa viivaa ja jos viivaa ei näy, voitko silti sanoa, onko siinä alku ja loppu”, Kantonen sanoo.

Näyttelyyn on vapaa pääsy eli se ei maksa mitään.

Aika:
13.-24. marraskuuta 2019
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo
1. kerros
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Pääset Art Kaarisillan verkkosivuille tästä linkistä (www.artkaarisilta.fi)

Hyvää YK:n päivää!

24.10.2019

Tunnistat Verneri.netin vammaissopimuksen opintopiirit tästä kuvasta.

YK eli Yhdistyneet kansakunnat on eri maiden yhteinen järjestö.

Kansainvälistä YK:n päivää vietetään 26. lokakuuta.

YK:n tavoitteena on kansojen välinen

  • rauha
  • turvallisuus
  • oikeudenmukaisuus
  • ihmisoikeuksien edistäminen.

Tiedätkö, mikä on YK:n vammaissopimus?

Tutustu vammaissopimukseen Verneri.netin opintopiirien avulla.