Ajankohtaista

Ravintolat ja kahvilat on suljettu

29.3.2020

Suomessa on otettu käyttöön valmiuslaki eli uudet säännöt. Säännöt vähentävät ihmisten tapaamisia ja hidastavat koronaviruksen leviämistä.

Kun tauti leviää hitaasti, terveydenhuolto pystyy hoitamaan kaikki potilaat hyvin.

On tärkeää, että jokainen noudattaa sääntöjä.

Uusien sääntöjen mukaan

  • ravintolat ja kahvilat on suljettu, mutta niistä voi yhä ostaa ruokaa kotiin
  • Uudeltamaalta ei saa lähteä, eikä sinne saa tulla ilman pakottavaa syytä
  • turhia tapaamisia pitää välttää
  • tapaamisissa pitää pysyä vähintään 1 metrin päässä toisesta
  • yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty
  • suurin osa koulujen oppilaista opiskelee kotona
  • työ- ja päivätoiminnat on suljettu
  • kirjastot, museot ja harrastustilat on suljettu
  • asuntoloissa, ryhmäkodeissa ja sairaaloissa ei saa vierailla
  • ihmiset eivät saa matkustaa Suomeen eikä Suomesta pois.

Lue lisää koronaviruksesta

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen 09 348 09 348

27.3.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.

Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta?

Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa voit jutella huolistasi.

Puheluihin vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät.

Vastaamme puheluihin arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Kehitysvammaliiton tukipuhelin: 09 348 09 348

Neuvonnassa ei vastata lääketieteellisiin kysymyksiin.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Soita Kohtaa mut -puhelimeen 0400 878 781

24.3.2020

Oletko yksinäinen, kaipaatko juttukaveria?

Soita Kohtaa mut -puhelimeen. Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä. Hänelle voit kertoa kuulumisiasi ja pohtia yhdessä arjen asioita.

Kohtaa mut -puhelin on tarkoitettu nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville henkilöille.

Voit soittaa puhelimeen arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 15-18.

Kohtaa mut -puhelin: 0400 878 781

Puhelusta ei peritä lisämaksua.

Puhelin on käytössä 31. toukokuuta 2020 asti.

Liity Me itse -ryhmään Facebookissa

24.3.2020

Me Itse -ryhmässä Facebookissa voit jutella vanhojen ja uusien kavereiden kanssa.

Ryhmässä on jo satoja keskustelijoita.

Osallistuminen ei maksa mitään.

Löydät ryhmän Facebookista näin:

  1. Avaa Facebook.
  2. Ylhäällä on haku, kirjoita siihen “Me Itse -ryhmä”.
  3. Ryhmän nimi näkyy hakutuloksissa. Klikkaa nimeä ja näet ryhmän.
  4. Klikkaa kohtaa “Liity ryhmään”.

Seuraavaksi ryhmän ylläpitäjä hyväksyy pyyntösi ja olet mukana ryhmässä.

Kuva: Kuvakaappaus Me itse -ryhmän Facebook-sivulta

Kaikille avoin verkkokahvila Tukinetissä tiistaisin

23.3.2020

Tukiliiton nettikahvilassa voit chattailla joka tiistai kello 17-19.

Nettikahvilassa voit jutella muiden kanssa vaikkapa koronaviruksen vaikutuksista elämääsi.

Nettikeskustelut vetää Tukiliiton työntekijä.

Verkkokahvilat:

  • tiistaina 24.3. kello 17–19
  • tiistaina 31.3. kello 17–19
  • tiistaina 7.4. kello 17–19
  • tiistaina 14.4. kello 17–19
  • tiistaina 21.4. kello 17–19

Lue lisää verkkokahvilasta Kehitysvammaisten Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Koronavirus vaikuttaa Kelan tukiin ja palveluihin

22.3.2020

Koronavirus voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti Kela käsittelee hakemuksesi. Päätöksen saaminen voi kestää kauemmin kuin yleensä.

Jos sinulla on kysyttävää Kelan tuista tai palveluista, voit etsiä tietoa Kelan sivuilta. Voit myös soittaa Kelaan. Pyydä apua luotettavalta ihmiseltä.

Älä mene Kelan toimistoon, jos voit hoitaa asian verkossa tai puhelimessa.

Kelan selkosivuilla on ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista Kelan palveluihin.

Pääset Kelan selkokielisille sivuille tästä linkistä (kela.fi)

Puhu koronaviruksesta läheisten ja luotettavien ihmisten kanssa

16.3.2020

Mies niistää nenän tai aivastaa nenäliinaan.Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa. Virus on levinnyt myös Suomeen.

Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä.

Koronaviruksen oireita ovat

  • korkea kuume
  • lihassärky
  • yskä
  • hengenahdistus
  • väsymys.

Jotkut ihmiset ovat saaneet vakavampia oireita. Heillä on ollut myös jokin muu sairaus.

Suomessa sairastuneita voidaan hoitaa hyvin.

Pese kädet hyvin ja vältä tapaamisia

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Jokainen voi vaikuttaa siihen, että koronavirus leviää mahdollisimman hitaasti.

Kun tauti leviää hitaasti, terveydenhuolto pystyy hoitamaan kaikki potilaat hyvin.

Vältä muiden ihmisten tapaamista. Pidä tapaamisissa vähintään 2 metrin etäisyys.

Pese kädet monta kertaa päivässä saippualla ja vedellä.

Pese kädet esimerkiksi

  • ennen ruokailua ja ruuanlaittoa
  • ulkoilun jälkeen
  • vessassa käynnin jälkeen
  • yskimisen tai aivastamisen jälkeen.

Näin yskit tai aivastat oikein:

  • Suojaa suusi.
  • Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa.
  • Laita käytetty nenäliina roskiin ja pese kädet saippualla.
  • Älä yski tai aivasta kämmeneesi.

Juttele koronaviruksesta luotettavien ja läheisten ihmisten kanssa. Pidä läheisiin yhteyttä soittamalla ja vaikkapa sosiaalisessa mediassa.

Kysy asiasta myös ohjaajilta. He tietävät, miten tartuntoja voi vältää ryhmäkodissa tai asuntolassa.

Voit kysyä koronaviruksesta myös Verkko-Kertulta.

Lue lisää koronaviruksesta Verneri.netistä.

Pidetään toisistamme huolta!

Luotettavaa lisätietoa selkokielellä:

Kuva: Papunetin kuvapankki, papunet.net, Sergio Palao / ARASAAC

Maaliskuun Villiklubit on peruttu

15.3.2020

Maaliskuun Villiklubit on peruttu koronaviruksen takia.

Villiklubien ajankohtaiset tiedot löydät Kehitysvammaisten Palvelusäätiön sivuilta (www.kvps.fi)

Villiklubi on yli 18-vuotiaiden nuorten ja aikuisten klubi.

Villiklubille mennään viihtymään ja pitämään hauskaa. Moni on saanut Villiklubilla uusia ystäviä.

Villiklubilla on paikalla myös ohjaajia, joiden kanssa voi jutella vaikkapa yksinäisyydestä, kaverisuhteista tai seurustelusta.

Lue juttu Villiklubeista Verneri.netin selkosivuilta.

Vastaa kyselyyn digitaidoista

10.3.2020

Digitaaliset palvelut kuuluvat kaikille. Digipalveluita voi kuitenkin olla vaikea käyttää.

Valtiovarainministeriö ja Digi- ja väestötietovirasto ovat tehneet digitaitokyselyn. Kyselyllä selvitetään, millaista tukea suomalaiset tarvitsevat digiasioihin.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (www.netigate.se)

Kysely ei ole selkokielinen. Vastaamiseen voi pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Kela julkaisi uudet selkoesitteet

2.3.2020

Piirrettyjä ihmisiä arkisissa puuhissa.Kela julkaisi uudet selkoesitteet vuodelle 2020.

Uusissa esitteissä esitellään kaikki Kelan tuet ja palvelut selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.

Esitteet on jaettu eri elämäntilanteiden mukaan.

Esitteitä on kahdeksan:

  • Eläkkeet ja muut eläkkeensaajan tuet
  • Lapsiperheet
  • Muutto Suomeen tai Suomesta ulkomaille
  • Opiskelu ja asevelvollisuus
  • Sairastaminen ja kuntoutus
  • Toimeentulotuki
  • Työttömyys
  • Yleinen asumistuki

Esitteistä seitsemän on jo julkaistu. Opiskelijoille ja asevelvollisille tarkoitettu esite päivitetään myöhemmin.

Saat esitteitä Kelan palvelupisteistä. Esitteitä voi kysyä myös sosiaalipalveluiden toimipisteistä ja TE-toimistoista.

Kaikki esitteet ovat myös pdf-muodossa Kelan sivuilla.

Pääset Kelan sivuille tästä linkistä (www.kela.fi)

Kuva: kuvakaappaus Kelan sivuilta

Joko seuraat Verneri.netiä Instagramissa?

28.2.2020

Instagramin logo.Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu.

Instagramissa voit

  • jakaa omia kuvia ja videoita
  • katsoa, tykätä ja kommentoida toisten kuvia ja videoita
  • seurata toisia käyttäjiä
  • lähettää yksityisiä viestejä.

Verneri.netillä on Instagramissa tili. Kerromme Instagramissa toiminnastamme ja keskustelemme kehitysvammaisia nuoria ja aikuisia kiinnostavista asioista.

Etsi meidät Instagramista nimellä Verneri.net!

Lue ohjeet Instagram-tilin perustamiseen ja käyttämiseen.

Yhteishaku syksyllä 2020 alkaviin opintoihin käynnistyy 11.3.

27.2.2020

Yhteishaku syksyllä 2020 alkaviin opintoihin alkaa 11. maaliskuuta ja päättyy 1. huhtikuuta 2020.

Haku koskee

  • ammatillista koulutusta
  • ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa koulutusta (VALMA)
  • työhön ja itsenäisen elämään valmentavaa koulutusta (TELMA).

Opiskelemaan haetaan Opintopolku-sivuston kautta (www.opintopolku.fi)

Lue lisää ammatillisesta erityisopetuksesta Verneri.netistä.

Saavutettavuustestaajaksi Selkeästi meille -hankkeeseen

26.2.2020

Kannettava tietokone

Selkeästi meille -hanke etsii kahta saavutettavuustestaajaa palkkatyöhön.

Työntekijät työskentelevät Kehitysvammatuki 57:n toimistolla Helsingissä vuosina 2020-2022.

Selkeästi meille -hankkeessa lisätään tiedon saavutettavuutta.

Saavutettavuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kirjoitettua tekstiä on helppo ymmärtää. Saavutettavuutta lisätään esimerkiksi vaatimalla, että nettisivuilla kerrotaan asioista selkeällä kielellä.

Työ on tarkoitettu henkilölle, jolla on kehitysvamma tai muuta oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyvää tuen tarvetta.

Voit hakea saavutettavuustestaajaksi, jos

  • osaat lukea ja kirjoittaa
  • osaat käyttää jonkin verran tietokonetta ja älypuhelinta
  • osaat tehdä töitä yhdessä muiden kanssa
  • olet joustava, sillä työpäivät ovat erilaisia
  • haluat vaikuttaa asioihin
  • voit tehdä lyhyitä työmatkoja.

Saavutettavuustestaajana teet esimerkiksi seuraavia asioita:

  • kokeilet työpaikkaohjaajan kanssa, ovatko erilaiset verkkosivut helppoja ymmärtää
  • kerrot omista kokemuksistasi verkkosivujen käyttäjänä
  • avustat kouluttajaa
  • muita avustavia työtehtäviä.

Työ alkaa 14.4.2020 ja päättyy 31.12.2022 tai sopimuksen mukaan.

Työaika on noin 15 tuntia viikossa. Viikoittainen työaika vaihtelee.

Työstä maksetaan palkkaa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaan.

Hae työtä lähettämällä hakemus maanantaihin 9.3.2020 mennessä osoitteeseen mari.mononen(at)kvtuki57.fi.

Voit laittaa hakemuksen liitteeksi ansioluettelon.

Osa hakijoista kutsutaan 25.3.2020 pidettävään työhaastatteluun.

Jos sinulla on kysyttävää työstä, voit soittaa Mari Monoselle (0503393794) soittoaikoina perjantaina 28.2. kello 9-11 tai maanantaina 2.3. kello 14-16.

Lue lisää Kehitysvammatuki 57:n sivuilta (www.kvtuki57.fi)

Kuva: Papunetin kuvapankki, papunet.net, Sclera

Selkokeskus kokosi tiedot netin selkojulkaisuista

24.2.2020

Selkokeskus kokosi sivuilleen tiedot selkokielisistä julkaisuista netissä.

Julkaisut on jaettu

  • selkokielisiin esitteisiin ja oppaisiin
  • kokonaan tai osin selkokielisiin verkkosivuihin
  • selkokielisiin videoihin, podcasteihin ja muuhun selkomediaan
  • verkkokirjoihin.

Pääset Selkokeskuksen sivuille tästä linkistä (www.selkokeskus.fi)

Uusi selkokielinen Videoi ja kirjoita iPadilla -opas

24.2.2020

Kirjan kansikuvassa nuori käyttää iPadia videoimiseen ja kirjoittamiseen.Videoi ja kirjoita iPadilla on uusi selkokielinen opas. Oppaassa on ohjeita, miten voit tehdä videoita, elokuvia, e-kirjoja tai sarjakuvia iPadilla.

Oppaan on kirjoittanut Petri Ilmonen ja julkaissut Opike.

Pääset Opiken sivuille tästä linkistä (www.opike.fi)

Voit lainata oppaan myös kirjastosta.

Kirkkohallitus julkaisi selkokielisen toimintaohjelman Aktiivisesti osallinen

24.2.2020

Kirkkohallitus on julkaissut selkokielisen toimintaohjelman, joka auttaa rakentamaan kaikille sopivaa kirkkoa. Ohjelman nimi on Aktiivisesti osallinen.

Voit lukea Aktiivisesti osallinen -ohjelman Kirkkohallituksen sivuilta. (www.evl.fi)

Verokorttiohjeita selkokielellä

24.2.2020

Verohallinnon nettisivuilla on tietoa verokortista myös selkokielellä.

Nämä sivut ovat selkokielisiä:

  • Mikä verokortti on?
  • Millaisen verokortin tarvitset?
  • Verokortti opiskelijalle
  • Näin tilaat opiskelijan verokortin OmaVerossa
  • Verokortti Kelan etuutta tai työttömyyspäivärahaa varten
  • Näin tilaat verokortin etuutta varten OmaVerossa
  • Näin tilaat verokortin etuutta ja palkkaa varten Omaverossa
  • Nuoret ja lapset

Pääset verohallinnon sivuille tästä linkistä (www.vero.fi)

Piirtää-näyttely Art Kaarisillan galleriassa

21.2.2020

Piirros isosilmäisestä ja -korvaisesta hahmosta.Art Kaarisillan galleriassa Helsingissä on esillä Piirtää-näyttely 4.-28. maaliskuuta.

Näyttelyssä on esillä Pekka Syrjälän piirroksia Kaarisillan opiskelijoista. Syrjälä on Kaarisillan taideopettaja.

Näyttelyssä on myös Katja Heikkilän ja Jyry Sirénin piirroksia. Heikkilä ja Sirén valmistuvat keväällä kuva-artisaaneiksi Kaarisillasta.

Aika:
4.-28. maaliskuuta 2020
Tiistai-perjantai 11-18
lauantai-sunnuntai 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1. kerros
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Osallistu digirinkiin Joensuussa

28.1.2020

Digiringin mainosDigirinki on ryhmä, jossa saat apua omiin digipulmiisi. Digiringissä voit myös kokeilla erilaisia digilaitteita. Digilaitteita ovat esimerkiksi älypuhelin, tietokone ja tabletti.

Digirinki kokoontuu maanantaisin kello 15-17 Joensuun keskustassa.

Digirinki on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville nuorille ja nuorille aikuisille Pohjois-Karjalan alueelta.

Digirinkiin ei tarvitse ilmoittautua ja se on maksuton. Myös lähihenkilöt ja ohjaajat ovat tervetulleita mukaan.

Digiringit järjestää Honkalampi-säätiön Ihan Diginä -hanke.

Aika:
maanantaisin kello 15-17

Paikka:
Torin Helmi
Honkalampi-säätiön kokoustila Olohuone
Kauppakatu 23 A
2. kerros
Joensuu

Lisätiedot:
Sari 050 388 6659

Tutustu Ihan Diginä -hankkeeseen Facebookissa (www.facebook.com/ihandigina)

Osallistu virtuaaliseen digiklubiin

28.1.2020

Virtuaaliklubin mainos. Kuvassa ihmisiä digilaitteiden äärellä.Virtuaalisella digiklubilla tapaat ihmisiä videoyhteyden kautta. Voit osallistua digiklubiin vaikkapa kotisohvalla.

Klubilla keskustellaan osallistujien toivomista aiheista.

Digiklubit on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville nuorille ja nuorille aikuisille Pohjois-Karjalan alueelta.

Digiklubia varten tarvitset älylaitteen ja nettiyhteyden. Voit pyytää osallistumiseen apua vaikkapa perheenjäseneltä tai ohjaajalta.

Digiringit järjestää Honkalampi-säätiön Ihan Diginä -hanke.

Aika:
maanantaisin kello 17-18

Ilmoittautuminen:

Klubille ilmoittaudutaan tästä linkistä (www.forms.office.com)

Voit ilmoittautua myös puhelimella Sarille: 050 388 6659.

Ilmoittautumisen jälkeen Sari lähettää sinulle linkin virtuaaliklubille liittymistä varten. Linkki lähetetään sähköpostilla, WhatsAppilla tai tekstiviestillä. Lisäksi saat ohjeet keskustelualueelle liittymisestä.

Voit pyytää ilmoittautumiseen apua vaikkapa tutulta tai läheiseltä.

Lisätiedot:

Sari 050 388 6659

Tutustu Ihan Diginä -hankkeeseen Facebookissa (www.facebook.com/ihandigina)