Ajankohtaista

Muista pitää välimatkat ja pestä käsiä

6.8.2020

Koronavirustartuntojen määrä on kasvanut jonkin verran Suomessa.

Viranomaiset muistuttavat, että suosituksia pitää yhä noudattaa.

Muista nämä:

  • Aivasta ja yski nenäliinaan.
  • Pese kädet usein ja hyvin.
  • Pidä muihin ihmisiin 2 metrin turvaväli.
  • Vältä suuria ihmisjoukkoja.
  • Jos sinulla on flunssan oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Jos sinulla on kysyttävää koronaviruksesta tai haluat jutella, soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä maanantaista torstaihin kello 15-17.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Lue lisää Koronavirus-sivulta

Kehitysvammaliiton tukipuhelin on taas auki

3.8.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.Kehitysvammaliiton tukipuhelin avautui maanantaina 3.8 kesätauon jälkeen.

Voit soittaa numeroon 09 348 09 348 maanantaista torstaihin klo 15-17.

Voit jutella puhelimessa vaikkapa huolistasi tai koronatilanteesta.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Juttuseuraa ja neuvontaa kesällä

18.6.2020

Verneri.netin Verkko-Kerttu ja Seksuaalineuvoja lomailevat 22.6.-31.7.

Voit lähettää kysymyksiä myös kesäloman aikana. Kysymyksiin vastataan seuraavan kerran elokuussa.

Alla on lista palveluista, joissa voit jutella tai kysyä neuvoa myös heinäkuussa.

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Meikäläisen juttu: 050 407 0833

Meikäläisen juttu on Me Itse -yhdistyksen puhelinpalvelu.

Voit soittaa Meikäläisen juttu -puhelimeen missä asiassa tahansa. Voit jutella vaikkapa harrastuksistasi tai omasta tilanteestasi koronaviruksen aikana.

Puhelinpalvelu on vertaistukitoimintaa.

Puhelimessa ei anneta esimerkiksi lakineuvontaa. Lakineuvontaa saat Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnasta.

Puhelimeen vastaavat arkisin Me Itsen jäsenet:

  • Jaana Nordlund kello 12-15
  • Esa Peltonen kello 15-18

Jos puhelinpäivystäjä ei pysty heti vastaamaan, hän soittaa sinulle takaisin.

Me itse -ryhmä Facebookissa

Me Itse -ryhmässä Facebookissa voit jutella vanhojen ja uusien kavereiden kanssa.

Osallistuminen ei maksa mitään.

Löydät ryhmän Facebookista näin:

  1. Avaa Facebook.
  2. Ylhäällä on haku, kirjoita siihen “Me Itse -ryhmä”.
  3. Ryhmän nimi näkyy hakutuloksissa. Klikkaa nimeä ja näet ryhmän.
  4. Klikkaa kohtaa “Liity ryhmään”.

Seuraavaksi ryhmän ylläpitäjä hyväksyy pyyntösi ja olet mukana ryhmässä.

Valtakunnallinen puhelinneuvonta koronasta: 0295 535 535

Puhelinneuvonnasta saa yleistä tietoa koronaviruksesta, mutta ei terveysneuvontaa.

Puhelin on auki arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi puhua puhelimessa.

Tekstiviestipalvelu: 050 902 0163

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Juttukorva: 045 341 0504

Juttukorva-puhelin tarjoaa keskusteluseuraa kaikille.

Puheluihin vastaavat HelsinkiMission työntekijät.

Puhelin on auki arkipäivisin kello 13–15.

Puhelin on auki heinäkuun loppuun.

MIELI ry:n Kriisipuhelin: 09 2525 0111

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin murheisiin.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

EHYT ry:n päihdeneuvonta: 0800 900 45

Päihdeneuvonta antaa tietoa ja keskusteluapua niille, joita huolestuttaa oma tai läheisen päihteidenkäyttö.

Voit soittaa neuvontapuhelimeen joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelut ovat maksuttomia.

Puheluihin vastaavat päihdetyön ammattilaiset. Soittaminen on luottamuksellista.

Kirkon Palveleva puhelin: 0400 221 180

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Puhelin on auki päivittäin kello 18-24.

Hae sirkus- ja teatteriryhmään

9.6.2020

Sirkus Magenta etsii sirkus- ja teatteriryhmään kehitysvammaisia nuoria aikuisia.

Ryhmä kokoontuu Helsingissä elokuusta joulukuuhun vuonna 2020. Ryhmä on osallistujille maksuton.

Tunneilla harjoitellaan eri sirkuslajeja, luovaa ilmaisua ja teatteria.

Kausi huipentuu kahteen yleisöesitykseen Kulttuurikeskus Caisassa. Osallistujat tekevät esityksen itse yhdessä ohjaajien kanssa.

Kuka voi hakea mukaan?

Ryhmään mahtuu 10 osallistujaa.

Voit hakea ryhmään, jos olet 18–29-vuotias. Kokemusta sirkuksesta tai teatterista ei tarvita.

Toiminta sopii myös liikuntarajoitteisille ja avustajat ovat tervetulleita mukaan. Löydämme kaikille sopivan tavan osallistua. Tilat ovat esteettömiä.

Näin ilmoittaudut

Ilmoittaudu 22.6.2020 mennessä. Ilmoitamme torstaihin 25.6. mennessä, oletko mahtunut mukaan.

Ilmoittaudu sähköpostilla osoitteeseen noa.ronkko(a)sirkusmagenta.fi

Kerro sähköpostissa lyhyesti seuraavat asiat:

  1. Nimi, ikä ja yhteystiedot
  2. Miksi haluat mukaan?
  3. Onko sinulla kokemusta teatterista tai sirkuksesta? Entä muista taiteista, esiintymisestä tai liikunnasta?
  4. Millaista tukea tai apua tarvitset tekemisessä? Onko sinulla avustajaa?
  5. Käytätkö apuvälineitä? Mitä?
  6. Tarvitsetko saattajaa taksiin harjoitusten jälkeen (eli odottavatko ohjaajat, että pääset taksiin)?

Harjoituspaikat ja aikataulu

Narrin näyttämö
Sörnäisten rantatie 31, 3. kerros

Elokuu:
Ma 10.8. kello 11–13.30
Ke 12.8. kello 11–13.30
Pe 14.8. kello 11–13.30
Ma 17.8. kello 11–13.30
Ke 19.8. kello 11–13.30

Syyskuu:
To 3.9. kello 11.30–14
To 10.9. kello 11.30–14
To 17.9. kello 11.30–14
To 24.9. kello 11.30–14

Lokakuu:
To 1.10. kello 11.30–14
To 8.10. kello 11.30–14
To 15.10. syysloma
To 22.10. kello 11.30–14
To 29.10. kello 11.30–14

Marraskuu:
To 5.11. kello 11.30–14
To 12.11. kello 11.30–14
Ke 18.11. kello 12–14.30
To 19.11. kello 11.30–14
Ke 25.11. kello 12–14.30
To 26.11. kello 11.30–14

Joulukuu:
Ke 2.12. kello 12–14.30
To 3.12. kello 11.30–14

Kulttuurikeskus Caisa
Kaikukatu 4 B

Ti 8.12. kello 12–14.30 Esitystreeni
Ke 9.12. kello 13.30 Kenraaliharjoitus yleisölle
Pe 11.12. kello 12 Ensimmäinen esitys
La 12.12. kello 13.30 Toinen esitys

Koronatilanteeseen liittyvät muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot:
Maija Iltanen, maija.iltanen(at)sirkusmagenta.fi
(lomalla 19.6.–10.8.2020)

Lue lisää Vernerin selkosivuilta

Villiklubi Oulussa torstaina 11.6.

8.6.2020

Villiklubille pääsee taas!

Oulussa järjestetään Villiklubi torstaina 11. kesäkuuta kello 17-20.

Klubilla esiintyy Annika Sulkala.

Villiklubille mahtuu mukaan rajoitettu määrä osallistujia.

Villiklubille tulee ilmoittautua sähköpostilla:
villiklubioulu(at)gmail.com

Koronan takia Villiklubilla pitää noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Tervehdi muuten kuin kättelemällä tai halaamalla.
  • Pidä turvaväli, älä istu kaverissa kiinni.
  • Huolehdi käsien puhtaudesta käsidesillä tai pesulla.
  • Pidä mukanasi yskimisen ja aivastamisen varalta nenäliinoja.
  • Älä loukkaannu, jos sinua pyydetään noudattamaan ohjeita.
  • Älä lähde Villiklubille nuhaisena tai kipeänä.

Aika:
Torstai 11. kesäkuuta
kello 17-20

Paikka:
Tuba Food & Lounge -ravintola
Mannenkatu 2
Oulu

Kohdataan-some on auki koko kesän

4.6.2020

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin. Kohdataan-some on auki koko kesän!

Kohdataan-somessa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Monet koronarajoitukset muuttuivat tänään

1.6.2020

Moni koronarajoitus muuttui tänään. Rajoituksia muutettiin, koska tautitilanne on hyvä.

Esimerkiksi seuraavat asiat muuttuivat:

  • Ravintolat, kahvilat ja baarit avautuivat.
  • Julkiset liikuntapaikat avautuivat. Julkisia liikuntapaikkoja ovat esimerkiksi uimahallit.
  • Uimarannoille saa mennä vapaasti.
  • Monet huvipuistot ja eläinpuistot avautuivat.
  • Museot avautuivat.
  • Kirjastot aukesivat kokonaan.
  • Osa työ- ja toimintakeskuksista avautui.
  • Tilaisuuksiin saa osallistua enintään 50 ihmistä.
  • Kotimaassa saa matkustaa. Ulkomaille matkustamista ei suositella.

Vaikka tautitilanne on hyvä, koronaan liittyviä ohjeita on tärkeä noudattaa.

Muihin ihmisiin kannattaa pitää 2 metrin etäisyys. Puhtaudesta on tärkeä huolehtia.

Lue lisää koronaviruksesta

Lue Selkosanomien uutinen ravintoloiden aukeamisesta (selkosanomat.fi)

Hyvää selkokielen päivää!

28.5.2020

28. toukokuuta vietetään kansainvälistä selkokielen päivää.

Selkokielen päivänä haastetaan kaikki nostamaan esiin selkokieltä, selkoaineistoja sekä selkokielen tekijöitä ja lukijoita.

Kun julkaiset selkokieleen liittyviä asioita sosiaalisessa mediassa, käytä tunnisteita #selkokielenpäivä ja #MakeItEasy.

Selkokieli on hyvää yleiskieltäkin helpompaa kieltä. Suomessa selkokieltä tarvitsee 650 000 – 750 000 ihmistä.

Esimerkiksi Verneri.netin selkosivut on kirjoitettu selkokielellä.

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen

26.5.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta? Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Kuuntelemme sinua Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa. Soita numeroon 09 348 09 348.

Tukipuhelin on auki seuraavasti:

  • kesäkuussa maanantaista torstaihin kello 15–17
  • heinäkuussa suljettu
  • elokuussa maanantaista torstaihin kello 15–17.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Hae digikaveriksi!

20.5.2020

Kaipaatko kaveria, jonka kanssa viestitellä tai jutella puhelimessa tai videolla?

Hae digikaveriksi!

Digikaveruus on yhdenvertaista ja vastavuoroista kaveruutta, jossa toisella kaverilla on kehitysvamma ja toisella ei.

Digikaverit voivat olla eri paikkakunnilta, koska yhteyttä pidetään vain diginä eli soittamalla, viestittelemällä ja videopuheluilla.

Digikaveri-toimintaa järjestää Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Lue lisää digikaveritoiminnasta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Uusi selkokielinen verkkokirja koronaviruksesta

20.5.2020

Papunet on julkaissut selkokielisen ja kuvilla tuetun verkkokirjan koronaviruksesta.

Kirjassa kerrotaan, mitä koronavirus ja koronavirustauti tarkoittavat. Kirjassa kerrotaan myös, miten virus leviää ja miten leviämistä voi ehkäistä.

Lue kirja Papunetin sivuilla (papunet.net)

Soita Kohtaa mut -puhelimeen: 0400 878 781

15.5.2020

Oletko yksinäinen, kaipaatko juttukaveria?

Soita Kohtaa mut -puhelimeen. Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä. Hänelle voit kertoa kuulumisiasi ja pohtia yhdessä arjen asioita.

Kohtaa mut -puhelin on tarkoitettu nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville henkilöille.

Voit soittaa puhelimeen arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 15-18.

Kohtaa mut -puhelin: 0400 878 781

Puhelusta ei peritä lisämaksua.

Puhelin on käytössä 31. toukokuuta 2020 asti.

Me Itse -yhdistys avasi uuden puhelinpalvelun

14.5.2020

Me Itse on kehitysvammaisten ihmisten valtakunnallinen kansalaisjärjestö.

Me Itse -yhdistyksellä on uusi puhelinpalvelu, jonka nimi on Meikäläisen juttu.

Voit soittaa Meikäläisen juttu -puhelimeen missä asiassa tahansa. Voit jutella omista harrastuksistasi, omasta tilanteestasi koronaviruksen aikana tai vaikkapa säästä.

Puhelinpalvelu on vertaistukitoimintaa.

Puhelimessa ei anneta esimerkiksi lakineuvontaa. Lakineuvontaa saat Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnasta.

Puhelimeen vastaavat arkisin Me Itsen jäsenet:

  • Jaana Nordlund kello 12-15
  • Esa Peltonen kello 15-18

Jos puhelinpäivystäjä ei pysty heti vastaamaan, hän soittaa sinulle takaisin.

Meikäläisten juttu -puhelin: 050 407 0833

Koronaan liittyviä rajoituksia puretaan hiljalleen

5.5.2020

Suomen hallitus on päättänyt poistaa koronavirukseen liittyviä rajoituksia hiljalleen.

Hallitus on päättänyt esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Peruskoulujen rajoitukset poistetaan. Oppilaat palaavat opiskelemaan kouluihin 14. toukokuuta alkaen.
  • Lukioon, ammattikouluun ja aikuisten perusopetukseen voi palata, jos oma oppilaitos niin päättää. Hallitus on kuitenkin suositellut, että oppilaitokset jatkavat etäopetusta.
  • 10 ihmisen kokoontumisrajoitus on voimassa toukokuun loppuun asti. 1. kesäkuuta alkaen saa kokoontua korkeintaan 50 ihmisen joukossa.
  • Työtoiminta ja työkeskukset avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Kirjastot, harrastustilat ja urheilutilat avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Kirjastot voivat aloittaa kirjojen lainaamisen jo aikaisemmin.
  • Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluissa on kielletty toistaiseksi.
  • Vierailut hoitolaitoksissa ja sairaaloissa on kielletty toistaiseksi.
  • Ravintolat ja kahvilat avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Hallitus ei suosittele lomamatkoja ulkomaille.

Rajoituksien purkamiseen liittyvät yksityiskohdat selviävät hiljalleen.

Voit kysyä lisää esimerkiksi omasta oppilaitoksesta, työ- ja päivätoimintakeskuksesta sekä asumispalveluiden ohjaajilta.

Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Lähetä meille kuva sinun keväästäsi

2.5.2020

Miltä sinun kevääsi näyttää?

Lähetä meille kuva keväästäsi. Kuvassa voi olla mitä vain, mikä liittyy sinun elämääsi ja kevääseen.

Kuvassa voi olla vaikkapa keväinen kukka tai puu. Kuvassa voi olla taulu tai telkkariohjelma, jota tykkäät katsella.

Jos kuvassa on muita ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan lähettämiseen ja julkaisemiseen. Julkaisemme kuvia Vernerin selkosivuilla, Instagramissa ja Facebookissa.

Voit lähettää kuvan meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Voit pyytää apua kuvan lähettämiseen vaikkapa läheiseltä tai ohjaajalta.

Lähetä kuvan mukana nimesi tai nimimerkkisi, jonka julkaisemme kuvan yhteydessä.

Anna kuvalle myös nimi ja lähetä se kuvasi mukana.

Arvomme kuvan lähettäneiden kesken kolme Digikuvaus selkokielellä -kirjaa (Opike).

Aurinkoista kevättä!

Hauskaa vappua!

30.4.2020

Tänä vuonna moni viettää vappua eri tavalla kuin yleensä.

Rajoitukset estävät vapun vieton suuressa porukassa. Onneksi myös pienellä porukalla voi keksiä vaikka mitä kivaa.

Vappua voi viettää hauskasti myös netin avulla.

Sisäministeriö ja poliisi ovat avanneet nettiin virtuaalivappu-sivuston. Sivustolla on paljon vinkkejä vapun viettoon netissä.

Sivusto ohjaa esimerkiksi

  • konsertteihin
  • tubettajien luokse
  • ruoanlaittoon
  • pelitapahtumiin
  • keskusteluihin
  • tansseihin.

Pääset virtuaalivappu-sivustolle tästä linkistä. (virtuaalivappu.fi)

Sivusto ei ole selkokielinen.

Käyttäkää sivustoa yhdessä vaikkapa kaverin, perheenjäsenen tai ohjaajan kanssa.

Hauskaa vappua!

Hallitus poisti peruskoulujen ja päiväkotien rajoitukset

30.4.2020

Suomen kouluissa ja päiväkodeissa on ollut rajoituksia koronaviruksen takia. Suurin osa lapsista ja nuorista on käynyt koulua kotona. Suurin osa päiväkotien lapsista on ollut hoidossa kotona.

Suomen hallitus päätti eilen, että päiväkotien ja peruskoulujen rajoitukset poistetaan. Lapset voivat palavat peruskouluihin ja päiväkoteihin 14. toukokuuta alkaen.

Selkosanomat selittää koronavirukseen liittyviä sanoja

29.4.2020

Selkosanomiin on koottu sanasto koronaviruksesta.

Sanastossa on selityksiä seuraavista aiheista:

  • Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen
  • Taudin vaikutus ihmisten elämään
  • Viruksen tartunnan ehkäiseminen

Pääset Selkouutisten koronasanastoon tästä linkistä (selkosanomat.fi)

Kohdataan-some on avattu!

27.4.2020

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Palvelussa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Kohdataan-palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Aineisto peloista puhumisen tueksi

20.4.2020

Oletko kokenut jotain pelottavaa? Oletko huolestunut siitä, miten selviydyt? Mietitkö, mitä tapahtuu itselle tai muille ihmisille?

Omista peloista kannattaa jutella vaikkapa ohjaajan, tukihenkilön tai läheisen ihmisen kanssa.

Kehitysvammaliiton Porukoissa-hanke on tehnyt juttelun tueksi aineiston, joka on selkokielinen ja tuettu kuvilla.

Pääset Pelottavasta kokemuksesta selviäminen -aineistoon tästä linkistä (pdf-tiedosto)