Ajankohtaista

Hyvää selkokielen päivää!

28.5.2020

28. toukokuuta vietetään kansainvälistä selkokielen päivää.

Selkokielen päivänä haastetaan kaikki nostamaan esiin selkokieltä, selkoaineistoja sekä selkokielen tekijöitä ja lukijoita.

Kun julkaiset selkokieleen liittyviä asioita sosiaalisessa mediassa, käytä tunnisteita #selkokielenpäivä ja #MakeItEasy.

Selkokieli on hyvää yleiskieltäkin helpompaa kieltä. Suomessa selkokieltä tarvitsee 650 000 – 750 000 ihmistä.

Esimerkiksi Verneri.netin selkosivut on kirjoitettu selkokielellä.

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen

26.5.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta? Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Kuuntelemme sinua Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa. Soita numeroon 09 348 09 348.

Tukipuhelin on auki seuraavasti:

  • kesäkuussa maanantaista torstaihin kello 15–17
  • heinäkuussa suljettu
  • elokuussa maanantaista torstaihin kello 15–17.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Hae digikaveriksi!

20.5.2020

Kaipaatko kaveria, jonka kanssa viestitellä tai jutella puhelimessa tai videolla?

Hae digikaveriksi!

Digikaveruus on yhdenvertaista ja vastavuoroista kaveruutta, jossa toisella kaverilla on kehitysvamma ja toisella ei.

Digikaverit voivat olla eri paikkakunnilta, koska yhteyttä pidetään vain diginä eli soittamalla, viestittelemällä ja videopuheluilla.

Digikaveri-toimintaa järjestää Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Lue lisää digikaveritoiminnasta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Uusi selkokielinen verkkokirja koronaviruksesta

20.5.2020

Papunet on julkaissut selkokielisen ja kuvilla tuetun verkkokirjan koronaviruksesta.

Kirjassa kerrotaan, mitä koronavirus ja koronavirustauti tarkoittavat. Kirjassa kerrotaan myös, miten virus leviää ja miten leviämistä voi ehkäistä.

Lue kirja Papunetin sivuilla (papunet.net)

Soita Kohtaa mut -puhelimeen: 0400 878 781

15.5.2020

Oletko yksinäinen, kaipaatko juttukaveria?

Soita Kohtaa mut -puhelimeen. Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä. Hänelle voit kertoa kuulumisiasi ja pohtia yhdessä arjen asioita.

Kohtaa mut -puhelin on tarkoitettu nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville henkilöille.

Voit soittaa puhelimeen arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 15-18.

Kohtaa mut -puhelin: 0400 878 781

Puhelusta ei peritä lisämaksua.

Puhelin on käytössä 31. toukokuuta 2020 asti.

Me Itse -yhdistys avasi uuden puhelinpalvelun

14.5.2020

Me Itse on kehitysvammaisten ihmisten valtakunnallinen kansalaisjärjestö.

Me Itse -yhdistyksellä on uusi puhelinpalvelu, jonka nimi on Meikäläisen juttu.

Voit soittaa Meikäläisen juttu -puhelimeen missä asiassa tahansa. Voit jutella omista harrastuksistasi, omasta tilanteestasi koronaviruksen aikana tai vaikkapa säästä.

Puhelinpalvelu on vertaistukitoimintaa.

Puhelimessa ei anneta esimerkiksi lakineuvontaa. Lakineuvontaa saat Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnasta.

Puhelimeen vastaavat arkisin Me Itsen jäsenet:

  • Jaana Nordlund kello 12-15
  • Esa Peltonen kello 15-18

Jos puhelinpäivystäjä ei pysty heti vastaamaan, hän soittaa sinulle takaisin.

Meikäläisten juttu -puhelin: 050 407 0833

Koronaan liittyviä rajoituksia puretaan hiljalleen

5.5.2020

Suomen hallitus on päättänyt poistaa koronavirukseen liittyviä rajoituksia hiljalleen.

Hallitus on päättänyt esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Peruskoulujen rajoitukset poistetaan. Oppilaat palaavat opiskelemaan kouluihin 14. toukokuuta alkaen.
  • Lukioon, ammattikouluun ja aikuisten perusopetukseen voi palata, jos oma oppilaitos niin päättää. Hallitus on kuitenkin suositellut, että oppilaitokset jatkavat etäopetusta.
  • 10 ihmisen kokoontumisrajoitus on voimassa toukokuun loppuun asti. 1. kesäkuuta alkaen saa kokoontua korkeintaan 50 ihmisen joukossa.
  • Työtoiminta ja työkeskukset avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Kirjastot, harrastustilat ja urheilutilat avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Kirjastot voivat aloittaa kirjojen lainaamisen jo aikaisemmin.
  • Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluissa on kielletty toistaiseksi.
  • Vierailut hoitolaitoksissa ja sairaaloissa on kielletty toistaiseksi.
  • Ravintolat ja kahvilat avataan asteittain 1. kesäkuuta alkaen.
  • Hallitus ei suosittele lomamatkoja ulkomaille.

Rajoituksien purkamiseen liittyvät yksityiskohdat selviävät hiljalleen.

Voit kysyä lisää esimerkiksi omasta oppilaitoksesta, työ- ja päivätoimintakeskuksesta sekä asumispalveluiden ohjaajilta.

Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen: 09 348 09 348.

Puheluun vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.

Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Lähetä meille kuva sinun keväästäsi

2.5.2020

Miltä sinun kevääsi näyttää?

Lähetä meille kuva keväästäsi. Kuvassa voi olla mitä vain, mikä liittyy sinun elämääsi ja kevääseen.

Kuvassa voi olla vaikkapa keväinen kukka tai puu. Kuvassa voi olla taulu tai telkkariohjelma, jota tykkäät katsella.

Jos kuvassa on muita ihmisiä, pyydä heiltä lupa kuvan lähettämiseen ja julkaisemiseen. Julkaisemme kuvia Vernerin selkosivuilla, Instagramissa ja Facebookissa.

Voit lähettää kuvan meille sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Voit pyytää apua kuvan lähettämiseen vaikkapa läheiseltä tai ohjaajalta.

Lähetä kuvan mukana nimesi tai nimimerkkisi, jonka julkaisemme kuvan yhteydessä.

Anna kuvalle myös nimi ja lähetä se kuvasi mukana.

Arvomme kuvan lähettäneiden kesken kolme Digikuvaus selkokielellä -kirjaa (Opike).

Aurinkoista kevättä!

Hauskaa vappua!

30.4.2020

Tänä vuonna moni viettää vappua eri tavalla kuin yleensä.

Rajoitukset estävät vapun vieton suuressa porukassa. Onneksi myös pienellä porukalla voi keksiä vaikka mitä kivaa.

Vappua voi viettää hauskasti myös netin avulla.

Sisäministeriö ja poliisi ovat avanneet nettiin virtuaalivappu-sivuston. Sivustolla on paljon vinkkejä vapun viettoon netissä.

Sivusto ohjaa esimerkiksi

  • konsertteihin
  • tubettajien luokse
  • ruoanlaittoon
  • pelitapahtumiin
  • keskusteluihin
  • tansseihin.

Pääset virtuaalivappu-sivustolle tästä linkistä. (virtuaalivappu.fi)

Sivusto ei ole selkokielinen.

Käyttäkää sivustoa yhdessä vaikkapa kaverin, perheenjäsenen tai ohjaajan kanssa.

Hauskaa vappua!

Hallitus poisti peruskoulujen ja päiväkotien rajoitukset

30.4.2020

Suomen kouluissa ja päiväkodeissa on ollut rajoituksia koronaviruksen takia. Suurin osa lapsista ja nuorista on käynyt koulua kotona. Suurin osa päiväkotien lapsista on ollut hoidossa kotona.

Suomen hallitus päätti eilen, että päiväkotien ja peruskoulujen rajoitukset poistetaan. Lapset voivat palavat peruskouluihin ja päiväkoteihin 14. toukokuuta alkaen.

Selkosanomat selittää koronavirukseen liittyviä sanoja

29.4.2020

Selkosanomiin on koottu sanasto koronaviruksesta.

Sanastossa on selityksiä seuraavista aiheista:

  • Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen
  • Taudin vaikutus ihmisten elämään
  • Viruksen tartunnan ehkäiseminen

Pääset Selkouutisten koronasanastoon tästä linkistä (selkosanomat.fi)

Kohdataan-some on avattu!

27.4.2020

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Palvelussa voit jutella samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Kohdataan-palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Aineisto peloista puhumisen tueksi

20.4.2020

Oletko kokenut jotain pelottavaa? Oletko huolestunut siitä, miten selviydyt? Mietitkö, mitä tapahtuu itselle tai muille ihmisille?

Omista peloista kannattaa jutella vaikkapa ohjaajan, tukihenkilön tai läheisen ihmisen kanssa.

Kehitysvammaliiton Porukoissa-hanke on tehnyt juttelun tueksi aineiston, joka on selkokielinen ja tuettu kuvilla.

Pääset Pelottavasta kokemuksesta selviäminen -aineistoon tästä linkistä (pdf-tiedosto)

Uudenmaan raja on avattu

16.4.2020

Uudenmaan eristys on loppunut. Kaikki saavat taas liikkua Uudenmaan rajan yli.

Kaikkien pitää kuitenkin vielä välttää turhaa matkustamista kotimaassa. Nyt ei ole oikea aika lähteä esimerkiksi mökille.

Muut koronarajoitukset pysyvät voimassa.

Rajoituksien mukaan esimerkiksi

  • ravintolat ja kahvilat on suljettu, mutta niistä voi ostaa ruokaa kotiin
  • turhia tapaamisia pitää välttää
  • tapaamisissa pitää pysyä vähintään 1 metrin päässä toisesta
  • yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty
  • suurin osa koulujen oppilaista opiskelee kotona
  • työ- ja päivätoiminnat on suljettu
  • kirjastot, museot ja harrastustilat on suljettu
  • asuntoloissa, ryhmäkodeissa ja sairaaloissa ei saa vierailla
  • ihmiset eivät saa matkustaa Suomeen eikä Suomesta pois

Lue lisää koronaviruksesta.

Soita Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen 09 348 09 348

15.4.2020

Kuva kännykästä, jossa neuvonnan numero 09 348 09 348.

Oletko yksinäinen tai huolissasi koronatilanteesta?

Tarvitsetko tukea arjen pohtimiseen?

Kehitysvammaliiton tukipuhelimessa voit jutella huolistasi.

Puheluihin vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät.

Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.

Voit soittaa mistä päin Suomea tahansa.

Kehitysvammaliiton tukipuhelin: 09 348 09 348

Neuvonnassa ei vastata lääketieteellisiin kysymyksiin.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kysely: Kuinka helppoa netistä on löytää tietoa?

14.4.2020

Moni tärkeä tieto on nykyisin netissä. Tietoa voi kuitenkin olla vaikea löytää netistä ja sitä voi olla vaikea ymmärtää.

Onko sinun helppo löytää netistä tietoa?

Vastaa lyhyeen kyselyyn. Vastauksia toivotaan kaiken ikäisiltä
kehitysvammaisilta ihmisiltä.

Kyselyn on tehnyt Selkeästi meille -hanke. Se on Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Kehitysvammaliiton yhteinen hanke.

Hanke haluaa lisätä saavutettavan tiedon määrää Suomessa. Tieto on saavutettavaa, kun kaikkien ihmisten on sitä helppo löytää ja helppo ymmärtää.

Selkeästi meille -hanke käyttää vastauksia
toimintansa suunnitteluun.

Pääset Selkeästi meille -kyselyyn tästä linkistä (webropolsurweys.com)

Pidetään yhteyttä -oppaassa on vinkkejä videopuheluihin

8.4.2020

Miten soittaa kaverille videopuhelu? Mitä videopuhelun aikana voi kaverin kanssa tehdä?

Kehitysvammaisten Tukiliiton Kaveritoiminta kokosi Pidetään yhteyttä! -oppaan. Oppaassa on ohjeet WhatsApp-sovelluksen asentamiseen ja videopuhelun soittamiseen. Oppaassa on myös vinkkejä yhteiseen tekemiseen.

Pääset Pidetään yhteyttä -oppaaseen tästä linkistä (papunet.net)

Kuva: Kuvakaappaus Pidetään yhteyttä -oppaasta

Uusi opas sähköiseen vuorovaikutukseen

6.4.2020

Mies käyttää tablettia.Kehitysvammaisten Tukiliitto julkaisi selkokielisen oppaan sähköiseen vuorovaikutukseen.

Sähköisessä vuorovaikutuksessa käytettäviä laitteita ovat esimerkiksi puhelin, tietokone ja tabletti. Laitteilla jaettavat kuvat, äänet ja tekstit ovat vuorovaikutusta.

Sähköisillä palveluilla voimme pitää yhteyttä ihmisiin, jotka ovat kaukana.

Pääset Sähköisen vuorovaikutuksen oppaaseen tästä linkistä (tukiliitto.fi)

Kuva: kuvakaappaus Sähköisen vuorovaikutuksen oppaasta

Vinkkejä ahdistuksen lievittämiseen

6.4.2020

Koronavirus voi tuntua ahdistavalta ja pelottavalta. Mielenterveystalo on julkaissut selkokielisiä vinkkejä ahdistuksen lievittämiseen.

Pääset Mielenterveystalon sivulle tästä linkistä (mielenterveystalo.fi)

Vammaisilla on sama oikeus tehohoitoon kuin muilla

3.4.2020

Julkisuudessa on väitetty, että kehitysvammaiset ihmiset eivät pääse koronaviruksen takia tehohoitoon. Tämä väite ei pidä paikkaansa.

Vammaisilla ihmisillä on sama oikeus tehohoitoon kuin muillakin.

Ketään ei voi rajata tehohoidon ulkopuolelle vammaisuuden takia.

Lääkäri arvioi ja päättää, kuka hyötyy tehohoidosta. Lääkäri arvioi asian jokaisen potilaan kohdalla yksilöllisesti.

Lue lisää Kehitysvammaisten Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)