Ajankohtaista

Vastaa kyselyyn, voit voittaa lahjakortin

2.12.2021

Selkokielinen Verneri.net on kehitysvammaisten nuorten ja aikuisten kohtaamispaikka.

Selkosivuilla voit

  • kysyä ja antaa neuvoja
  • löytää kavereita
  • pitää blogia
  • kertoa mielipiteesi
  • julkaista runoja ja kuvia
  • osallistua kilpailuihin.

Selkosivuilla on myös vinkkejä esimerkiksi ihmissuhteisiin, vaikuttamiseen ja työllistymiseen.

Kerro meille, mikä selkosivuilla on sinulle tärkeää. Vastaa kyselyyn.

Arvomme kyselyn vastaajien kesken kaksi 30 euron S-ryhmän lahjakorttia.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (webropol.fi)

Kiitos! Vastauksesi on meille tärkeä.

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko

2.12.2021

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietetään 1.-7. joulukuuta.

Tänä vuonna viikon aiheet ovat ihmissuhteet ja kiusaaminen.

Me Itse -yhdistys on tehnyt teemaviikon julkilausuman, jonka nimi on Oikeus elää ilman kiusaamista.

Lue julkilausuma

Lue lisää Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikosta Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Osallistu Yhteinen some -liveen

24.11.2021

Tule Verneri.netin Instagramiin tiistaina 30.11. kello 13 juttelemaan siitä, miten somessa ollaan yhdessä muiden kanssa.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Verkko-Kertulle tai sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Kirjoita otsikoksi Yhteinen some.

Kysymyksiin vastaa Verneri.netin selkosivujen blogisti Esa Peltonen.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun live alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Pääset Verkko-Kertun neuvontaan tästä linkistä

Lue muiden kohtaamisesta somessa

Kysely tuetusta työllistymisestä

20.11.2021

Moni kehitysvammainen aikuinen voi työllistyä tavalliseen palkkatyöhön, jos hän saa siihen mahdollisuuden.

Vastaa kyselyyn tuetusta työllistymisestä.

Kyselyllä selvitetään, millaista tukea työllistymiseen on tarjolla ja miten se vaikuttaa palkkatyöhön työllistymiseen.

Kysely on osa Tampereen yliopiston journalismin koulutusta.

Kyselyn tulokset julkaistaan Moreenimediassa joulukuun aikana. Kaikki kyselyn vastaukset ovat anonyymejä eli vastaajaa ei voi tunnistaa. Kun vastaat kyselyyn, annat luvan käyttää vastauksiasi jutussa.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (forms.gle)

Erkkajoogan vertaisten koulutus

15.11.2021

Kiinnostaako sinua jooga?

Erkkajoogan Vertaiset -yhdistys järjestää joogaohjaajan koulutuksen kehitysvammaisille henkilöille.

Koulutus on sinulle, jos haluat

  • tutustua joogaan
  • kouluttautua joogaohjaajaksi
  • syventää omaa harjoittelua.

Et tarvitse aiempaa kokemusta joogasta. Riittää että olet kiinnostunut aiheesta. Olet myös valmis osallistumaan koulutukseen viikonloppuina ja tekemään kotitehtävät.

Koulutuksen jälkeen osaat toimia Erkkajoogan vertaisryhmän ohjaajana esimerkiksi kerhossa tai päivätoiminnassa.

Koulutuspäivät vuonna 2022:

  • 22.-23. tammikuuta
  • 12.-13. helmikuuta
  • 05.-06. maaliskuuta
  • 26.-27. maaliskuuta
  • 23.-24. huhtikuuta

Koulutus kestää 6 tuntia päivässä.

Koulutuksen hinta on 50€.

Koulutuspäivä sisältää ruokatauon ja tauot.

Koulutus järjestetään Helsingissä, IPI Kulmakuppilassa.

Lue lisää Erkkajoogan vertaiset -sivustolta (erkkajooganvertaiset.fi)

Vaikuta diginä -live Instagramissa

10.11.2021

Moni meistä käyttää digilaitetta, kuten älypuhelinta, tietokonetta tai tablettia.

Digilaitteiden avulla pääsee esimerkiksi nettiin ja someen.

Netissä ja somessa voi vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin.

Arki digittää -hanke etsii kehitysvammaisia aikuisia digihautomoon. Digihautomossa harjoitellaan digitaitoja ja vaikuttamista.

Tule Vaikuta diginä -liveen juttelemaan ja kysymään lisää ditaidoista ja vaikuttamisesta.

Live pidetään Verneri.netin Instagramissa keskiviikkona 17.11. kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä etukäteen Verkko-Kertulle tai Verneri.netin sähköpostiin: verneri(at)kvl.fi. Kirjoita kysymyksen otsikoksi Vaikuta diginä.

Kysymyksiin vastaavat Saila ja Sari Arki digittää -hankkeesta.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Kysy Verkko-Kertulta

Lue lisää Arki digittää -hankkeesta (arkidigittaa.fi)

Arki digittää -hanke on käynnistynyt!

5.11.2021

Moni meistä käyttää digilaitetta kuten älypuhelinta, tietokonetta tai tablettia.

Digilaitteiden avulla pääsee esimerkiksi nettiin. Netistä löytyy tietoa ja erilaisia palveluita.

Digilaitteista ja digipalveluista on paljon apua arjessa.

Digilaitteiden ja digipalveluiden käyttämiseen tarvitaan digitaitoja. Digitaitoja ovat esimerkiksi sähköpostin käyttäminen ja tiedon etsiminen netistä.

Digitaitojen avulla digipalveluita voi käyttää turvallisesti. Taitojen avulla voi osallistua ja vaikuttaa netissä. Digitaidoista on hyötyä myös työelämässä.

Meillä kaikilla on oikeus hyötyä digilaitteista ja digipalveluista arjessamme.

Meillä kaikilla on oikeus olla digikansalaisia, jos niin haluamme.

Arki digittää -hanke lisää kehitysvammaisten aikuisten mahdollisuuksia toimia ja osallistua digiyhteiskunnassa.

Hankkeen toiminta

Digihautomossa saa vaikuttaa ja kehittää Arki digittää -hankkeen toimintaa. Hautomossa oppii myös digitaitoja ja oman mielipiteen kertomista.

Kutsu digi asumaan! -toiminnassa yhteisöt saavat apua digilaitteiden ja digipalveluiden käyttämisessä. Yhteisö voi olla esimerkiksi asumisyhteisö.

Hankkeessa kehitetään myös verkkokurssia, jossa oppii turvallista netin käyttöä. Verkkokurssi suunnitellaan yhdessä toimintaan osallistuvien kanssa.

Mukaan toimintaan

Saat ajankohtaista tietoa hankkeesta Facebookista, Instagramista ja Twitterista. Käytä hakusanaa: arkidigittaa.

Kysy lisää soittamalla Arki digittää -hankkeen Sarille numeroon 050 3886659.

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen arkidigittaa(at)hl-s.fi.

Lue lisää Honkalammen nettisivuilta (honkalampi.fi)

Jutellaan seksuaalisuudesta -chat

27.10.2021

Onko sinulla kysymyksiä seksuaalisuudesta tai seksistä?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 2.11. kello 17–19.

Voit lähettää kysymyksiä ja ehdottaa keskustelun aiheita etukäteen ja nimettömänä Seksuaalineuvojalle. Kirjoita otsikoksi Puhutaan seksuaalisuudesta.

Kysy seksuaalineuvojalta

Kohdataan-someen pääset tästä linkistä (kohdataan.fi)

Tilaa Verneri.netin uutiskirje

30.9.2021

Uutiskirjeestä saat tietoa Verneri.netin uusista sisällöistä, livelähetyksistä ja kilpailuista.

Lähetämme uutiskirjeen sähköpostiisi 4 kertaa vuodessa.

Tilaa uutiskirje tästä linkistä (creamailer.fi)

Voit lukea Verneri.netin tietosuojaselosteen tästä linkistä (kehitysvammaliitto.fi)

Haastattelu väkivallasta läheisessä suhteessa

29.9.2021

Oletko kokenut väkivaltaa tai kaltoinkohtelua läheisessä ihmissuhteessa?

Jos olet, osallistu haastatteluun. Haastattelussa selvitetään vammaisten henkilöiden kokemaa lähisuhdeväkivaltaa.

Haastattelu on osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Invalidiliiton ja Kynnys ry:n tutkimusta.

Haastattelu kestää noin 45 minuuttia.

Haastattelussa on kysymyksiä väkivallasta, sen tekijästä ja mahdollisesta avun saannista.

Haastattelu tehdään todennäköisesti netissä esimerkiksi Teams-ohjelmalla.

Voit osallistua haastatteluun yksin tai pyytää jonkun luotettavan ihmisten avuksi.

Haastattelu on luottamuksellinen.

Voit ilmoittautua mukaan haastatteluun

  • jos olet täyttänyt 18 vuotta
  • olet kokenut väkivaltaa tai kaltoinkohtelua läheisessä ihmissuhteessa.

Ilmoittaudu 8. lokakuuta 2021 mennessä.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen Kynnys ry:n Annina Heinille: annina.heini(at)kynnys.fi

Haluatko esiintyä valokuvissa?

27.9.2021

Kehitysvammaliitto ja Verneri.net etsivät kehitysvammaisia nuoria ja aikuisia kuvauksiin.

Käytämme kuvia Kehitysvammaliiton ja Verneri.netin julkaisuissa esimerkiksi netissä ja somessa.

Järjestämme kuvauksia tämän syksyn aikana pääkaupunkiseudulla. Kuvat ottaa ammattivalokuvaaja.

Kysy lisää ja ilmoittaudu sähköpostilla osoitteeseen tiedotus(at)kvl.fi

Tule mukaan Kansainvälisyyskerhoon

24.9.2021

Hei sinä 18-30-vuotias helsinkiläinen!

Tule mukaan Kehitysvammatuki 57 ry:n Kansainvälisyyskerhoon.

Kansainvälisyyskerhossa pääset tutustumaan uusiin ystäviin eri puolilta maailmaa.

Kerhossa tutustutaan eri kulttuureihin esimerkiksi juhlien, taiteen, urheilun ja pelien avulla.

Teemme virtuaalimatkoja muihin maihin.

Syksyn aikana kerhon osallistujat suunnittelevat yhteisen leiriviikon. Leiriviikko on helmikuussa 2022.

Leirille saapuu ryhmä belgialaisia nuoria, jotka tulevat tutustumaan kerholaisiin ja Suomeen.

Tule mukaan suunnittelemaan leiriviikkoa belgialaisten ystävien kanssa!

Voit tulla tutustumaan kerhoon kaksi kertaa maksuttomasti.

Sen jälkeen kerhon hinta on syyskaudelta 30 euroa.

Aika:

  • Ti 28.9. kello 17-18.30
  • Ti 12.10. kello 17-18.30
  • Ti 26.10. kello 17-18.30
  • Ti 9.11. kello 17-18.30
  • Ti 23.11. kello 17-18.30
  • Ti 7.12. kello 17-18.30

Paikka:

Kehitysvammatuki 57
Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. kerros
Helsinki

Ilmoittautuminen:

Kysy lisää ja ilmoittaudu soittamalla koordinaattori Vennille numeroon 044 792 2752.

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen venni.turtiainen(at)kvtuki57.fi.

Tule vapaaehtoiseksi Helsinkiin!

24.9.2021

Vekkari etsii uusia vapaaehtoisia Helsinkiin.

Vapaaehtoistoiminta on sitä, että tehdään asioita yhteiseksi hyväksi.

Vapaaehtoisena valitset itse, mitä tehtäviä teet. Samalla pääset osallistumaan kivoihin tapahtumiin ja tutustut uusiin ihmisiin.

Voit olla vapaaehtoinen juuri niillä taidoilla, mitä sinulla on. Vekkarista saat tukea ja apua vapaaehtoistehtäviin!

Tule kuulemaan lisää Vekkarin tuetusta vapaaehtoistoiminnasta uusien vapaaehtoisten koulutukseen.

Koulutus ei maksa mitään. Vekkari tarjoaa osallistujille pientä syötävää.

Aika:
Tiistai 5. lokakuuta
kello 17-19.30

Paikka:
Kehitysvammatuki 57
Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. kerros
Helsinki

Ilmoittaudu koulutukseen Kvtuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Voit ilmoittautua myös soittamalla koordinaattori Vennille numeroon 044 792 27 52.

Lue lisää tuetusta vapaaehtoistyöstä

Vertaisryhmän vetäjän koulutus Helsingissä

24.9.2021

Onko sinulla jokin tärkeä harrastus tai asia, josta olet kiinnostunut?

Haluaisitko perustaa oman harrastusryhmän ja tavata muita samasta asiasta kiinnostuneita?

Jos vastasit kyllä, vertaisryhmän vetäminen voisi olla sinun juttusi.

Vekkari tukee kehitysvammaisia aikuisia toimimaan vapaaehtoistehtävissä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Vertaisryhmän vetäjät ovat vapaaehtoisia, jotka ohjaavat omia ryhmiä.

Järjestämme taas suositun Vertaisryhmän vetäjän koulutuksen.

Koulutuksessa opit, miten omaa ryhmää voi suunnitella ja ohjata.

Opit myös, millaista tukea voit saada Vekkarista.

Koulutus ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään.

Koulutus kestää kahdeksan arki-iltaa.

Koulutuspäivät:

  • 12.10. kello 16.30-19.00
  • 19.10. kello 16.30-19.00
  • 2.11. kello 16.30-19.00
  • 9.11. kello 16.30-19.00
  • 16.11. kello 16.30-19.00
  • 23.11. kello 16.30-19.00
  • 30.11. kello 16.30-19.00
  • 7.12. kello 16.30-19.00

Paikka:

Kehitysvammatuki 57
Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. kerros
Helsinki

Lue lisää ja ilmoittaudu Kvtuki 57:n sivuilla (kvtuki57.fi)

Voit myös soittaa koordinaattori Vennille numeroon 044 792 2752.

Jutellaan kehitysvammaisuudesta Kohdataan-somessa

22.9.2021

Onko sinulla kysymyksiä kehitysvammaisuudesta?

Tule juttelemaan Kohdataan-somen chattiin tiistaina 28. syyskuuta kello 17–19.

Chattia ohjaa Outi Kehitysvammaliitosta.

Voit lähettää kysymyksiä ja keskustelun aiheita etukäteen Verkko-Kertun neuvontaan. Kirjoita otsikoksi Jutellaan kehitysvammaisuudesta.

Pääset Verkko-Kertun neuvontaan tästä linkistä

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Puhutaan nuuskasta -live

9.9.2021

Tervetuloa juttelemaan nuuskasta Instagramiin tiistaina 21.9. kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä nuuskasta etukäteen Verkko-Kertun neuvontaan tai sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi.

Voit kysyä myös livessä.

Kysymyksiin vastaavat Jenni Verneri.netistä ja Milla Selvis-hankkeesta.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Voit seurata liveä myös netissä (instagram.com/verneri_net)

Lue ohjeet Instagramiin

Kysy Verkko-Kertulta

Lue nuuskasta

Selkokirjamessut 2021 – Löytöretki selkokirjoihin

9.9.2021

Osallistu Selkokirjamessuille keskiviikkona 22. syyskuuta kello 10–17.

Voit osallistua messuille ilmaiseksi netissä.

Messuilla esitellään selkokirjoja, haastatellaan kirjailijoita sekä järjestetään arvontoja ja tietokilpailuja.

Lue lisää Selkokeskuksen sivuilta (selkokeskus.fi)

Kehitysvammaisten valtakunnallinen kirkkopyhä

25.8.2021

Kehitysvammaisten valtakunnalliseen kirkkopyhään voi tänä vuonna osallistua netissä.

Voit katsoa suoran lähetyksen YouTubesta 12. syyskuuta kello 13-16.

Ohjelma:

  • Kello 13-13.45 Juhlakirkko
  • Kello 13.45 Kirkkokahvit omissa kirkkopyhäkatsomoissa
  • Kello 14.30-16.00 Juhla

Juhlassa esiintyy muun muassa Pekka Laukkarinen duo ja Lauri Havu. Luvassa myös videotervehdyksiä.

Pääset lähetykseen tästä linkistä (youtube.com)

Mun juttu -instalive ti 24.8. kello 13

12.8.2021

Mikä on sun juttu? Mistä pidät tai nautit? Mikä on sulle tärkeää?

Tule juttelemaan Verneri.netin instaliveen tiistaina 24.8. kello 13.

Osallistu myös Mun juttu -kuvakisaan! Katselemme kilpailuun lähetettyjä kuvia livessä.

Lue ohjeet Mun juttu -kisaan

Näin osallistut instaliveen:

  • Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
  • Avaa Instagram-sivusi ennen lähetyksen alkamista.
  • Kun lähetys alkaa, Verneri.netin profiilikuva hehkuu punaisena Instagram-kotisivusi yläreunassa. Klikkaa kuvaa.

Lue ohjeet Instagramiin

Tutustu Vekkarin vapaaehtoistoimintaan

11.8.2021

Tutustu Vekkarin vapaaehtoistoimintaan ja Mereon ryhmäkotiin Espoo-päivänä 28. elokuuta.

Espoo-päivänä voit tutustua erilaisiin yhdistyksiin ja nauttia kulttuurielämyksistä Espoossa.

Vekkarin tuettu vapaaehtoistoiminta ja Mereon ryhmäkoti Omenatarha järjestävät Espoo-päivänä yhdessä siivoustalkoot.

Voit osallistua puiston siivoamiseen ja pelata vapaaehtoisten kanssa ulkopelejä. Saat roskapihdit lainaksi Vekkarilta.

Voit grillata makkaraa ja tutustua samalla ryhmäkoti Omenatarhaan. Grilliherkkuja ja kahvia tarjotaan kaikille osallistujille.

Tapahtuma ei maksa mitään.

Aika: Lauantai 28.8. kello 13-16

Paikka:

MEREO Matinkylä
Omenatarhan Palvelutalo, sisäpiha
Piispansilta 16 A:n ja Nelikkokuja 3:n risteys
Matinkylä, Espoo

Saapumisohje:

MEREO sijaitsee aivan Iso Omenaa vastapäätä, vanhan puolen pääovien läheisyydessä.

Järjestäjät:

MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry
Kehitysvammatuki 57 ry:n Vekkari-toiminta

Lisätiedot:

johanna.kivisto(at)mereo.fi
050 349 3140

venni.turtiainen(at)kvtuki57.fi
044 792 2752