Mitä kehitysvammaisuus on?

Mies käyttää hiomakonetta.Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta ymmärtää ja oppia uusia asioita. Ihmisille, joilla on kehitysvamma, on oppiminen ja muistaminen vaikeampaa kuin muille ihmisille.

Kehitysvamma rajoittaa vain osaa ihmisen toiminnoista. Ihmiset, joilla on kehitysvamma, oppivat monia asioita samalla tavalla kuin muut.

Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja kykyjä. Jokaisen tulee saada tukea, jotta voi löytää omat mahdollisuutensa.

Kehitysvamman aste vaihtelee vaikeasta vammasta lievään vaikeuteen oppia asioita.

Suomessa on 30 000 – 40 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma.

Kehitysvammaisuus ei ole sairaus.

Diagnooseja

Kehitysvammaisuuden syitä on paljon. Syyn määrittämistä kutsutaan diagnoosin tekemiseksi. Kehitysvammadiagnooseja ovat muiden muassa seuraavat:

  • Downin oireyhtymä on tila, jossa ihmisellä on kromosomiparissa 21 yksi kromosomi liikaa.
  • AGU-tauti on perinnöllinen aineenvaihduntahäiriö, joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta. Samanlainen oireyhtymä on PKU.
  • FAS-oireyhtymä voi aiheuttaa kehitysvamman. FAS-oireyhtymä aiheutuu siitä, kun äiti käyttää raskauden aikana paljon alkoholia.
  • Angelmanin oireyhtymä on kehitysvamma, joka aiheutuu määrätyn kromosomin geenin muutoksesta.
  • INCL-oireyhtymä on kehitysvamma, joka aiheutuu hermosoluihin kertyvästä aineesta.

Teksti: Selkokirjailija Pertti Rajala