Pelaaminen on kiva harrastus

Nuutti Lähteenmäki pelaa Fortnitea.

Nuutti Lähteenmäelle pelaaminen on tapa viettää aikaa ja rentoutua. Hän kannustaa kaikkia kokeilemaan rohkeasti monenlaisia pelejä.

Pelaaminen on kiva harrastus

Nuutti Lähteenmäki on 26-vuotias. Hän asuu omassa yksiössä Kangasalla Tampereen lähellä.

Nuutti on lapsesta asti tykännyt pelata PlayStation-pelikonsolilla.

“Iskällä oli pleikka jo silloin. Minä sain pelata sadepäivinä tai kun piti olla sisällä kipeänä”, Nuutti muistelee.

Pienenä Nuutti pelasi esimerkiksi Aladdin- ja Mikki Hiiri -pelejä.

“Iskä auttoi vaikeissa kohdissa”, Nuutti sanoo.

Hauskempaa porukassa

Nykyään Nuutin lempipelejä ovat esimerkiksi Fortnite ja Minecraft.

Ne ovat todella suosittuja. Niitä pelaavat miljoonat ihmiset joka puolella maailmaa.

Nuutti pelaa aina ”online”. Se tarkoittaa, että hän pelaa netissä yhdessä muiden kanssa. Pelatessa hän juttelee muiden pelaajien kanssa kuulokkeiden kautta.

Peleissä myös suoritetaan yhdessä erilaisia tehtäviä.

“Yksin on tylsempää pelata. On paljon hauskempaa pelata kivassa porukassa”, Nuutti sanoo.

Discordista peliseuraa

Nuutin mielestä pelaaminen on kivaa.Nuutti on saanut tukea pelikavereiden löytämiseen Poljento-hankkeesta.

Hankkeen tavoitteena on, että kaikki voivat osallistua kivaan tekemiseen netissä.

Hankkeella on oma peliyhteisö Discord-viestisovelluksessa.

“Olen löytänyt Discordista paljon uusia pelikavereita. Siellä voi aina kysyä, ehtiikö joku tulla pelaamaan”, Nuutti kertoo.

Jutellaan kaikenlaista

Nuutille pelaaminen on ennen kaikkea kiva tapa viettää aikaa töiden jälkeen. Hän käy töissä Alkossa kolmena päivänä viikossa.

“Pelaaminen on keino rentoutua. Ja saa höpötellä muiden kanssa”, Nuutti perustelee.

Nuutin mukaan pelatessa jutellaan monista asioista, eikä pelkästään pelistä.

“Aika usein puhutaan ruuasta. Tykkään kokkailla ja leipoa”, Nuutti sanoo.

Oikeus pelata

Nuutin mielestä jokaisen tukea tarvitsevan ihmisen pitää saada pelata, jos hän itse haluaa.

“Vanhemmat tai ohjaajat eivät voi kieltää pelaamista. Pelaaminen on nykypäivää. Ennen vanhaan tehtiin muuta, mutta nyt kaikki nuoret pelaavat”, Nuutti sanoo.

Hän tietää, että joskus liiasta pelaamisesta voi tulla ongelma.

Pelit ovat tosi koukuttavia.

Nuutti itse pitää huolta, että elämässä riittää myös muuta tekemistä.

“Kesällä pelaan vähemmän. Käyn heittämässä frisbeegolfia yksin ja kavereiden kanssa. Välillä teen pyörälenkkejä”, Nuutti kertoo.

Tutustu tarjontaan

Konsolipelejä pelataan peliohjaimella.

Nuutti kannustaa kaikkia tutustumaan erilaisiin peleihin. Pelaamiseen tarvitaan pelikonsoli tai tietokone ja online-pelaamiseen nettiyhteys.

“Joskus edunvalvoja ei meinaa myöntää pelikonetta. Silloin kannattaa perustella, että pelaaminen on nykynuorille tärkeä yhteinen harrastus”, Nuutti sanoo.

Hän neuvoo kokeilemaan rohkeasti erilaisia pelejä. Sillä tavoin löytyy oma suosikki.

Vinkkejä kivoista peleistä voi kysyä kavereilta, perheeltä ja ohjaajilta. Heiltä voi myös pyytää apua pelaamisen aloittamiseen.

Ilmoita kiusaamisesta

Jos pelaaminen yhdessä muiden kanssa jännittää, aluksi voi harjoitella yksin. Sen jälkeen kannattaa vain mennä rohkeasti muiden mukaan pelaamaan.

Joskus pelimaailmassa esiintyy kiusaamista tai muuta häiritsemistä.

“Ikävästä käytöksestä kannattaa ilmoittaa heti pelin ylläpitäjille”, Nuutti antaa vinkin.

Enimmäkseen peleissä on silti iloinen tunnelma.

“Nähdään online”, Nuutti toivottaa.Teksti: Mari Vehmanen, 2024
Kuvat: Laura Vesa

Juttu on julkaistu alunperin Leija-lehden numerossa 2/2024.

Tutustu Poljento-hankkeeseen (poljento.fi)