Kysymyksiä edunvalvonnasta

Vernerin ja selkolehti Leijan lukijat kysyivät kysymyksiä edunvalvonnasta. Kysymyksiin vastasi Tukiliiton lakineuvonta.

Kuka voi olla minun edunvalvojani?

Sinun edunvalvojasi voi olla luotettava perheenjäsen tai tuttava. Hänen pitää osata hoitaa sinun asioitasi ja suostua edunvalvojaksi.

Jos sinulla ei ole ketään tuttua ihmistä, joka sopii edunvalvojaksi, voit saada yleisen edunvalvojan. Hän työskentelee useiden ihmisten edunvalvojana.

Onko kaikilla kehitysvammaisilla ihmisillä
edunvalvoja?

Ei ole. Monilla ei ole edunvalvojaa. Laki ei edellytä, että kehitysvammaisella ihmisellä on edunvalvoja.

Kaikilla ihmisillä on oikeus hoitaa omia asioitaan ja päättää niistä.

Ihminen, jolla kehitysvamma, saattaa tarvita apua omien asioiden hoitamisessa.

Apua voi tarvita myös siinä, kun on asiakkaana vammaispalveluissa tai terveyskeskuksessa.

Apua asioiden hoitamiseen voi saada monella tavalla, ja edunvalvonta on yksi tapa.

Lain mukaan edunvalvonta kuitenkin määrätään vain silloin, kun esimerkiksi raha-asioiden hoito ei onnistu millään muulla tavalla.

Esimerkiksi pankkia tai Kelaa varten voit kirjoittaa valtakirjan tutulle, luotettavalle ihmiselle. Valtakirjalla annat sopivalle ihmiselle luvan hoitaa sinun omia asioitasi.

Voit myös pyytää tutun ja luotettavan ihmisen mukaan auttamaan vaikka pankissa tai lääkärikäynnillä.

Mistä asioista edunvalvoja päättää?

Lain mukaan edunvalvoja ei yleensä päätä asioista puolestasi. Edunvalvojan pitää kysyä mielipidettäsi niistä asioista, joita edunvalvoja hoitaa.

Edunvalvojan pitää kuitenkin huolehtia, että esimerkiksi rahat riittävät tarpeellisiin menoihin joka kuukausi. Hänen pitää myös huolehtia, että sinulle haetaan kaikkia tarpeellisia palveluita ja esimerkiksi Kelan etuuksia, kuten asumistukea.

Edunvalvoja ei päätä päämiehen henkilökohtaisista asioista, kuten harrastuksista.

Miksi en saa ostaa kaikkea, mitä haluan?

Lain mukaan päämiehen kuuluu saada kohtuullisesti käyttövaroja eli rahaa käytettäväksi.

Päämiehen varat on tarkoitettu hänen hyväkseen ja hänen elämänlaatunsa parantamiseksi. Jos henkilöllä siis on varaa, hän voi käyttää rahojaan vaikka lomamatkaan.

Jos saat mielestäsi liian vähän käyttövaroja eli rahaa, ota yhteyttä edunvalvojaasi ja kerro asiasta hänelle.

Edunvalvojan pitää ottaa huomioon päämiehen tarpeet ja toiveet.

Tukiliiton lakineuvonta vastaa

Onko sinulla kysyttävää kehitysvammaisten ihmisten palveluista tai oikeuksista. Voit kysyä Tukiliiton lakineuvonnasta.

Kysymyksiin vastaa Anne Saarinen Tukiliiton lakineuvonnasta.

Anne Saarinen neuvoo puhelimessa lakineuvonnan kysymyksissä maanantaisin ja torstaisin kello 10-14 numerossa 040 1773 771.

Sähköpostilla kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen lakineuvonta(at)tukiliitto.fi