Radio Valo ja Yle Puhe

Tytti Viljanen, Jari Nordström, Kalle Havumäki ja Inka Timgren
Radio Valo on media-alan työpaja kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille. Radio Valon toimittajat tekevät esimerkiksi radio-ohjelmia, videoita ja kirjoittavat juttuja.
Työharjoittelussa Yleisradiossa
Syksyllä 2015 Radio Valon toimittajat olivat työharjoittelussa Yleisradiossa. Inka Timgren, Jari Nordström ja Kalle Havumäki tekivät juttuja Yle Puhe -radiokanavalle.
Kysyin Inka Timgreniltä, millaista työharjoittelussa oli.
”Aivan mahtavaa! Tein editointointia ja erilaisia juttukeikkoja”, Timgren kertoo.
Timgren haastatteli Yle Puheelle muun muassa Sami Hellettä. Helle on Pertti Kurikan Nimipäivien basisti, mutta hän haaveilee myös poliitikon työstä. Helle on ehdolla seuraavissa kuntavaaleissa vuonna 2017.
”Päätin, että haastattelen Samia, koska siitä tulisi hyvä juttu, koska Sami lähtee politiikkaan”, Timgren sanoo.
Juttujen suunnittelu vaikeinta

Inka Timgren
Juuri juttujen suunnittelu oli Timgrenin mielestä harjoittelussa vaikeinta.
”Mietin, mikä voisi olla aiheena, keitä pitää haastatella. Siihen tarvitsin ohjaajan tukea”, Timgren sanoo.
Timgreniä ohjasi harjoittelussa Tytti Viljanen Radio Valosta.
Mielipidetiedustelut uutta
Timgren teki työharjoittelussa ensimmäistä kertaa gallupeja eli mielipidetiedusteluja. Hän kävi IPI Kulmakuppilassa kyselemässä, kuinka tärkeää työnteko on kehitysvammaisille.
”Mulla oli kuulokkeet, kamera ja mikki. Niiden kanssa kiertelin ja kyselin”, Timgren kertoo.
Timgrenistä mielipidetiedusteluja oli kiva tehdä.
”Voisihan gallupeja tehdä myös Radio Valossa”, Timgren suunnittelee.
Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Jyrki Valkama / Yle Kuvapalvelu