Matkustaminen metrolla

Tämä metro menee Matinkylään.
Helsingissä ja Espoossa voit matkustaa metrolla. Metro on helppo ja nopea tapa liikkua paikasta toiseen. Metroradan varrella on paljon erilaisia palveluja, liikuntapaikkoja ja kulttuuritarjontaa. Metrolla pääset myös moneen eri kauppakeskukseen.
Oletko suunnitelemassa matkaa Helsinkiin? Haluaisitko kokeilla metrolla kulkemista? Tässä jutussa kerrotaan, miten käytät metroa, mistä voit ostaa lipun ja mitä se maksaa. Mukana on myös metrokartta, johon voit tutustua ennen metroajelua.
Näin käytät metroa

Matkakortin lukija. Pidä matkalippua lukulaitteen alareunassa olevan ympyrän päällä.
Metrossa kulkemisen vaiheet:
- Osta matkalippu.
- Näytä lippu matkakortin lukijalle ennen kun menet laiturialueelle. Matkakortin lukijat sijaitsevat ennen laiturialueelle vieviä liukuportaita. Jos olet ostanut lipun lippuautomaatista, sinun ei tarvitse näyttää sitä matkakortin lukijalle.
- Seiso liukuportaiden oikeassa reunassa. Näin jätät vasemman reunan vapaaksi niille, jotka haluavat kävellä raput nopeasti alas. Toimi samoin, kun tulet laiturialueelta pois. Pääset laiturialueelle myös hissillä.
- Laiturialueella sinun pitää tietää, kumpaan suuntaan olet menossa. Toinen suunta vie Itä-Helsinkiin ja toinen Espooseen.
- Odota metroa keltaisen viivan takana. Opastetaulusta näet, mikä metro on tulossa seuraavaksi. Metron pääteaseman nimi lukee myös ensimmäisessä metron vaunussa.
- Kun metro tulee, odota, että pois jäävät tulevat ensin ulos ja mene sitten sisään. Toimi reippaasti. Kun metron ovet ovat sulkeutumassa, kuuluu merkkiääni. Kun merkkiääni soi, ei oven väliin saa enää mennä. Odota silloin seuraavaa metroa, se tulee pian.
- Hauskaa metromatkaa!
Lipun hinta

Lippuautomaatteja on metroasemilla. Lipun voi ostaa käteisellä rahalla tai pankkikortilla.
Voit ostaa metrolipun esimerkiksi R-kioskilta tai asema-alueella olevista lippuautomaateista.
Jos haluat tehdä vain yhden metromatkan, osta kertalippu. Kertalippu maksaa 2,80 euroa. Kertalippu on voimassa 80 minuuttia. Yhdellä kertalipulla voit matkustaa koko metroradan päästä päähän.
Jos haluat matkustaa metrolla useamman kerran saman päivän aikana, kannattaa sinun hankkia vuorokausilippu. Se on voimassa 24 tuntia. Yhden vuorokauden lippu maksaa 8 euroa.
Vuorokausilippuja voi ostaa myös useammalle päivälle. Seitsemän vuorokautta on pisin aika. Vuorokausiluppujen hinnat vuonna 2019 ovat:
- 2 vuorokautta 12 euroa
- 3 vuorokautta 16 euroa
- 4 vuorokautta 20 euroa
- 5 vurokautta 24 euroa
- 6 vuorokautta 28 euroa
- 7 vuorokautta 32 euroa
Lippuja voi ostaa myös matkapuhelinsovelluksella nimeltä HSL Mobiililippu. Tässä jutussa ei kerrota matkapuhelinsovelluksen käytöstä. Jos osaat käyttää älypuhelinta ja ladata siihen eri sovelluksia, kannattaa sinun tutustua tähän vaihtoehtoon.
Metrolinjat
Helsingin ja Espoo metrolinjasto on melko yksinkertainen. Linjoja on kaksi. Toinen linja kulkee Espoon Matinkylän ja Helsingin Vuosaaren väliä ja toinen linja Espoon Tapiolan ja Helsingin Mellunmäen väliä. Pääset suurinpaan osaan metroasemia kummankin linjan metroilla.

Arkisin keskipäivällä metrossa on melko tyhjää.
Voit tutustua metrokarttaan tästä linikistä (www.wikipedia.org).
Kerro meille metromatkastasi
Oletko jo matkustanut metrolla? Haluaisitko kertoa metromatkastasi Vernerin lukijoille? Kerro vaikkapa
- Mihin olit matkalla?
- Mikä metrolla matkustamisessa oli kivointa?
- Käytätkö metroa usein?
Teksti ja kuvat: Mira Vihmo