Seksuaalinen suuntautuminen
Seksuaalinen suuntautuminen on ihmisen ominaisuus. Se kertoo, kehen ihminen ihastuu, rakastuu ja tuntee seksuaalista kiinnostusta.
Jokainen saa olla juuri sellainen kuin on
Seksuaalinen kiinnostus voi kohdistua mihin sukupuoleen tahansa.
Esimerkiksi nainen voi ihastua miehiin. Silloin hän on hetero. Nainen voi ihastua myös naisiin. Silloin hän on lesbo. Jos nainen rakastuu naisiin ja miehiin, hän on biseksuaali.
Mies voi ihastua naisiin. Silloin hän on hetero. Mies voi ihastua myös miehiin. Silloin hän on homo. Jos mies ihastuu naisiin ja miehiin, hän on biseksuaali.
Seksuaalinen kiinnostus voi olla fyysistä. Silloin tekee mieli olla toisen ihmisen lähellä ja koskettaa häntä. Ehkä myös suudella ja rakastella hänen kanssaan.
Vetovoima voi olla myös pelkästään tunteellista. Silloin tykkää toisesta, mutta ei tee mieli seksiä hänen kanssaan.
Aseksuaalinen ihminen tuntee vain vähän tai ei lainkaan seksuaalista kiinnostusta toista ihmistä kohtaan. Hänellä voi olla kuitenkin romanttisia tunteita ja hän saattaa ihastua toiseen ihmiseen. Hän ei kuitenkaan halua seksiä.
Ihmisen seksuaalinen suuntautuminen määräytyy jo ennen syntymää. Seksuaalinen suuntautuminen voi myös muuttua elämän aikana.
Jokainen saa tykätä kenestä haluaa ja juuri sillä tavalla kuin haluaa. Kukaan ei voi määrätä kenestä tai miten toinen tykkää.
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?
Teksti: Jenni Sipilä ja seksuaaliterapeutti Henna Suikki, 2023
Lisätietoa:
- Seksuaalinen monimuotoisuus (www.seteke.fi)
- Seta (www.seta.fi)
- Setan tuki- ja neuvontapalvelu (www.sinuiksi.fi)