Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu.
Instagramissa voit
- jakaa omia kuvia, videoita ja tarinoita
- katsoa, tykätä ja kommentoida toisten kuvia ja videoita
- seurata toisia käyttäjiä
- lähettää yksityisiä viestejä
- osallistua livelähetyksiin.
Voit jakaa Instagramissa kuvia vaikkapa
- itsestäsi
- luonnosta
- lemmikeistä
- matkoista
- sinulle tärkeistä paikoista
- mielenkiintoisista asioista ja esineistä
- ystävistä.
Jos julkaiset Instagramissa kuvia muista ihmisistä, kysy heiltä ensin lupa.
Käytä älypuhelimella tai tabletilla
Instagramia käytetään yleensä älypuhelimella tai tabletilla.
Voit katsella esimerkiksi kuvia ja livelähetyksiä myös tietokoneella.
Omien sisältöjen lataaminen Instagramiin on tietokoneella kuitenkin vaikeaa.
Lataa sovelluskaupasta
Lataa Instagram puhelimeesi sovelluskaupasta. Löydät sovelluskaupan omasta laitteestasi.
Android-puhelimen sovelluskauppa on Google Play store. Windows-puhelimen sovelluskauppa on Windows Phone Store. IPhonen sovelluskauppa on App Store.
Instagramin lataaminen ei maksa mitään.
Kun Instagram on latautunut, avaa se Instagram-logon kuvasta.
Luo tili
Aloita tilin luominen käyttämällä sähköpostiosoitettasi.
Jos haluat, voit yhdistää Instagram-tilin omaan Facebook-tiliisi. Jos haluat yhdistää Instagram-tilin Facebook-tiliin, klikkaa Kirjaudu Facebook tunnuksilla -nappia. Silloin palvelu hakee tietosi Facebookista.
Luo itsellesi käyttäjänimi. Voit käyttää koko nimeäsi, lempinimeäsi tai vaikka vain etunimeäsi.
Haluamasi käyttäjänimi voi olla jo käytössä. Kokeile silloin erilaisia käyttäjänimiä. Voit lisätä käyttäjänimeen vaikka numeroita tai erikoismerkkejä.
Luo tilillesi salasana.
Syötä sitten sähköpostiosoitteesi ja lisää profiilikuva. Voit lisätä profiilikuvan myös myöhemmin.
Jos käyttäjänimesi on lempinimi, voit lisätä sen alle koko nimesi. Näin sinut tunnistavat muutkin kuin kaverit. Voit myös jättää kohdan tyhjäksi.
Jos lisäät puhelinnumerosi, se ei näy kenellekään.
Seuraavaksi palvelu ehdottaa sinua etsimään seurattavia Facebookista tai puhelimesi yhteystiedoista.
Jos haluat etsiä seurattavia, voit toimia, kuten sovellus ehdottaa. Voit myös siirtyä eteenpäin ja etsiä kavereitasi myöhemmin.
Nyt tilisi on valmis.
Jos Instagramin asentaminen tuntuu vaikealta, pyydä apua.
Yksityinen vai julkinen tili?
Kun luot Instagram-tilin, se tulee automaattisesti julkiseksi.
Voit myös muuttaa tilisi yksityiseksi. Jos tilisi on yksityinen, vain seuraajasi näkevät kuvasi.
Jos tilisi on julkinen, kaikki Instagramin käyttäjät voivat nähdä kuvasi.
Mieti tarkasti, haluatko pitää tilisi yksityisenä vai julkisena.
Voit muuttaa tilisi yksityiseksi tilin asetuksista. Pyydä tarvittaessa apua.
#Hästägit eli aihetunnisteet
Instagramissa käytetään #-merkkejä eli hästägejä. Hästägit ovat aihetunnisteita. Ne kokoavat saman aiheen kuvat samaan paikkaan.
Jos laitat Instagramiin kuvan koirasta, voit laittaa sen perään vaikkapa hästägit
- #koira
- #eläin
- #lemmikki
- #söpö.
Kun joku etsii Instagramissa kuvia koirasta, hän voi nähdä sinun koirakuvasi.
Hästägejä ei ole pakko käyttää.
Suositut suomalaiset
Instagram on suosittu kuvapalvelu. Suomessa sitä käyttää yli 2 miljoonaa ihmistä.
Suosittuja suomalaisia Instagramissa ovat esimerkiksi
- Helly Luv, laulaja
- Kimi Räikkönen, urheilija
- Konsta Pulkka, luontokuvaaja
- Valtteri Bottas, urheilija
- Jukka Hilden, tv-persoona
- Isaac Elliot, laulaja
- Teemu Selänne, urheilija
- Sanni, laulaja.
Kiinnostavatko he sinua? Aiotko seurata heitä?
Seuraa Verneri.netiä
Seuraa Verneri.netiä Instagramissa.
Etsi Verneri.netin tili suurennuslasi-kuvakkeen avulla. Näpäytä suurennuslasia ja kirjoita tekstikenttään verneri.net.
Lisää ohjeita selkokielellä
Lue Ihan Diginä -hankkeen kuvitetut ohjeet Instagramin livelähetykseen: Instalive (padlet.com)
Katso kuvitetut ohjeet kuvien ja videoiden julkaisemiseen Instagramissa: Näin lisäät kuvia Instagramiin (papuri.net)
Katso Ihan Diginä -hankkeen kuvallinen ohje Instagramin perustoiminnoista: Instagram (padlet.com)
Teksti: Mira Vihmo, 2019