Valitse hauska laji
- Kävely on helppoa ja halpaa
- Sauvakävely on tehokasta
- Pingiksessä on jännitystä
- Pyöräily on vauhdikasta
- Uinti on monipuolinen laji
- Vesijuoksu kehittää lihaksia
- Flamenco on tulinen tanssi
- Jalkapallo on yhteispeliä
- Judo, pehmeä tie
Kävely on helppoa ja halpaa
Kävely on helppo tapa aloittaa liikkuminen. Kävely ei maksa mitään.
Aloita kävely tekemällä lyhyitä lenkkejä. 15 minuuttiakin riittää. Kun kuntosi kasvaa, voit pidentää lenkkejä.
Tavalliset lenkkitossut sopivat hyvin kävelyyn. Jos ostat uudet lenkkarit, pyydä apua myyjältä.
Hyvissä lenkkareissa on
- tukeva ja joustava pohja
- tukeva kanta
- iskunvaimennus kantapäässä.
Sauvakävely on tehokasta
Kävelysauvat tuovat kävelyyn vauhtia ja tehoa.
Jos ostat sauvat kaupasta, pyydä myyjältä apua. Sauvat ovat sopivan pituiset, kun ne ovat puoli metriä eli 50 cm lyhyemmät kuin sinä.
Kun lähdet lenkille, älä purista kävelysauvoja. Pidä sauvoista rennosti kiinni ja säilytä hyvä ryhti koko lenkin ajan. Työntele sauvoja luonnollisesti kävelyn rytmissä.
Sauvakävely rentouttaa selkää, niskaa ja hartioita.
Pingiksessä on jännitystä
Pingis eli pöytätennis vaatii tarkkaavuutta ja keskittymistä. Pingiksessä liikkeet ovat nopeita – ottelun aikana voi tapahtua mitä tahansa!
Pingiksessä on kaksi pelaajaa. Pelivälineet ovat maila ja kevyt pallo. Pelipöydän keskellä on verkko.
Pelin tarkoitus on saada vastapelaaja lyömään pallo verkkoon tai pois pelipöydältä.
Pingis kehittää keskittymiskykyä. Pelin aikana tulee myös helposti hiki, sillä pelin tahti on nopea.
Pingis on kilpailulaji olympialaisissa ja paralympialaisissa. Pingisotteluita voi siis katsoa myös televisiosta ja jännittää mukana!
Pyöräily on vauhdikasta
Pyöräily vahvistaa erityisesti reisilihaksia. Reipas pyörälenkki tekee hyvää myös sydämelle ja verenkierrolle.
Pyöräily sopii kaikenlaisille liikkujille: vasta-alkajille ja hyväkuntoisille. Pyöräily on hyvää liikuntaa myös ylipainoisille.
Pyörän selässä saat nauttia vauhdista ja liikkeestä!
Aja hyvässä asennossa:
- Pyöristä selkä eteenpäin.
- Ota ohjaustangosta tukevasti kiinni mutta älä purista.
- Pidä kyynärpääsi hieman koukussa.
- Rentouta hartiasi.
- Suuntaa katseesi eteenpäin.
Aja turvallisesti:
- Käytä kypärää.
- Noudata liikennesääntöjä.
- Aja maantien tai pyörätien oikeassa reunassa.
- Aja rauhallisesti.
- Tarkkaile liikennettä.
- Näytä käsimerkkiä, kun käännyt.
- Käytä ajovaloja ja heijastimia.
- Pidä riittävän pitkä välimatka muihin tiellä liikkujiin.
- Huolla pyörääsi säännöllisesti.
Uinti on monipuolinen laji
Uinti tekee hyvää hengitykselle, verenkierrolle ja nivelille. Se vahvistaa myös lihaksia.
Laji sopii hyvin kaikenikäisille ja kaikenkokoisille.
Tavallisia uintityylejä ovat rintauinti, selkäuinti ja krooli.
Kunto kohenee, jos uit 20 minuuttia kerrallaan niin, että hengästyt.
Pelkkä vedessä oleilu ja kelluminen eivät nosta kuntoa, mutta ne rentouttavat.
Uimahalleissa järjestetään opetusta myös aikuisille. Mene rohkeasti mukaan!
Vesijuoksu kehittää lihaksia
Vesijuoksua voi harrastaa uimahalleissa sekä luonnonvesissä eli järvessä ja meressä.
Vesijuoksu on todella monipuolista liikuntaa. Se kehittää lihaksia ja yleiskuntoa.
Vedessä liikkuminen sopii hyvin laihduttajille. Ihminen kuluttaa vedessä energiaa huomattavasti enemmän kuin kuivalla maalla.
Mitä nopeammin liikut vedessä, sitä tehokkaampaa liikunta on.
Mene niin syvälle veteen, että veden pinta on hartioidesi tasalla. Juokse eteenpäin pystyasennossa. Juokse niin, että poljet vettä jalkapohja edellä.
Juokse hyvässä asennossa:
- Pidä pää pystyssä.
- Pidä selkä suorana.
- Pidä lantiosi edessä.
- Rentouta hartiat.
- Tarkista, että leukasi ei työnny eteen.
- Nojaudu ylävartalollasi hieman eteenpäin.
- Pidä vatsalihakset tiukkoina.
- Purista pakarat rennosti yhteen.
Jos haluat, voit käyttää juoksuharjoituksissa vesivyötä. Se auttaa sinua pysymään pinnalla ja pystyasennossa.
Flamenco on tulinen tanssi
Flamencotanssi on kotoisin Espanjasta.
Flamencotanssija tekee liikkeitä yhtä aikaa käsillään ja jaloillaan. Hän ilmaisee tanssillaan monia tunteita: surua, iloa, kaipausta ja rakkautta.
Flamenco kehittää tanssijan rytmitajua. Tanssi auttaa myös hallitsemaan kehoa ja parantaa tasapainoa.
Flamencotunnilla on usein mukana kitaristi. Hän soittaa musiikin, jonka tahdissa tanssitaan.
Kun nainen aloittaa flamencoharrastuksen, hän tarvitsee tanssiin sopivat kengät. Flamencoa voi tanssia tavallisilla korkokengillä, joiden kärki on umpinainen.
Miesten ei tarvitse hankkia erityisiä kenkiä.
Kaikki tanssijat pukeutuvat kauniisti: naiset pitkiin hameisiin ja korkokenkiin, miehet juhlakenkiin ja suoriin housuihin.
Esimerkiksi Helsingissä toimii Blue Flamenco -tanssikoulu, joka järjestää opetusta muun muassa kehitysvammaisille tanssijoille.
Jalkapallo on yhteispeliä
Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. Jalkapallolla on ystäviä kaikkialla. Sinäkin voit ryhtyä pelaamaan jalkapalloa.
Jalkapallojoukkueessa on 11 pelaajaa. Yksi pelaaja toimii maalivahtina.
Osa pelaajista puolustaa joukkueen omaa maalia toisen joukkueen pelaajilta. Toiset taas hyökkäävät kohti vastustavan joukkueen maalia ja yrittävät tehdä maalin.
Jalkapallo on joukkuepeli. Kukaan ei selviä pelistä yksin, vaan pelaajat tarvitsevat toisiaan.
Voit aloittaa harrastuksen esimerkiksi näissä seuroissa:
- Helsinki: HJK Blue Stars, FC Kontu, Puistolan Urheilijat
- Vantaa: Koivukylän palloseura
- Espoo: FC Honka
- Turku: TPS/Sateenkaari
- Tampere: TPV/Auringonnousu
Judo, pehmeä tie
Judo on taistelulaji, joka on syntynyt Japanissa. Japanin kielen sana ”judo” tarkoittaa pehmeää tietä.
Nykyisin judo ei enää liity taisteluihin, vaan se on suosittu liikuntaharrastus.
Judon harrastajaa kutsutaan judokaksi. Judotunneilla judokat harjoittelevat parin kanssa. Perinteisiä judoliikkeitä ovat esimerkiksi heitot ja sidonnat.
Judoka pukeutuu valkoisiin housuihin ja valkoiseen paitaan. Lisäksi hän käyttää vyötä. Vyön väri kertoo, millä judon tasolla judoka on. Aloittelijan vyö on valkoinen.
Judoka ei koskaan käytä turhaa väkivaltaa. Hän yrittää taklata eli kaataa parinsa pienillä keinoilla. Siksi judoa sanotaankin pehmeäksi tieksi.
Kunnioitus on judossa tärkeää. Judokat kumartavat opettajaansa tunnin aluksi ja lopuksi. Myös judokapari kumartaa toisilleen ennen harjoitusta. Judoka kunnioittaa opettajaansa ja vastustajaansa.
Jos haluat aloittaa judon, ota yhteyttä lähimpään judoseuraan. Monet judoseurat järjestävät sovelletun judon tunteja.
Teksti: Saila Keskiaho, Jenni Sipilä
Kuvat: Unsplash