Vinkit nettiin
Netissä on turvallista ja mukavaa, kun tunnet netin säännöt.
Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden vinkkejä netin ja somen käyttöön.
Haluatko jakaa oman vinkkisi?
Lähetä meille sähköposti osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.
Älä anna tietoja huijarille
Henri Yli-Karjanmaa sai huijauspostia. Hän huomasi huijauksen ja sanoi soittavansa poliisille.
”Minua yritettiin huijata. Huijari pyysi pankkitunnuksia ja henkilötietoja”, Henri kertoo.
“En uskonut huijaria, vaan sanoin, että ilmoitan poliisille”, hän jatkaa.
Jokaisen kannattaa olla varovainen, sillä huijarit ovat taitavia. Jos saat viestin, jossa pyydetään henkilötietoja tai rahaa, kyseessä voi olla huijaus.
Oikea pankki tai kauppa ei pyydä henkilökohtaisia tietoja sähköpostilla.
Jos epäilet huijausta, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle. Joskus on tarpeen ottaa yhteyttä myös poliisiin.
Teksti: Jaana Teräväinen, Jenni Sipilä 2022
Kuva: Laura Vesa
Pyydä kuviin lupa
Jari Nordström käyttää nettiä ja somea työasioihin.
Jari työskentelee KiviMediassa. KiviMedia on Lyhty ry:n mediatyöpaja.
Jarin työ on kuvaamista ja toimittamista.
“Päivitän someen KiviMedian asioita. Julkaisen esimerkiksi kuvia”, Jari kertoo.
Jarin mielestä kuvien julkaisemisessa tärkeintä ovat luvat:
“Julkaisemiseen pitää muistaa kysyä lupa kuvattavalta.”
Yksityisiä tai salaisia kuvia ei Jarin mielestä netissä kannata jakaa.
“Niistä voi tulla sanomista.”
Teksti ja kuva: Jenni Sipilä, 2020
Mieti mitä julkaiset
Karoliina Olkkonen käyttää somea joka päivä. Karoliinalla on tili esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa.
Karoliina pitää myös omaa blogia Vernerin selkosivuilla.
“Alkuun blogin kirjoittaminen jännitti. Olin tosi varovainen. Sitten tekstiä alkoi tulla enemmän ja tulin itsevarmemmaksi.”
Karoliinan mielestä kannattaa harkita, mitä netissä julkaisee. Ihan kaikkea ei kannata kertoa:
”Se minkä nettiin laittaa ei välttämättä lähde sieltä koskaan pois.”
Karoliinan mielestä myös rehellisyys on tärkeää:
”Ole aito oma itsesi!”
Teksti ja kuva: Jenni Sipilä, 2020
Ole kiva muille
Tomi Makkosella on paljon kokemusta somesta. Tomi käyttää esimerkiksi YouTubea ja TikTokia.
Tomin mielestä somessa tärkeintä on ystävällinen käytös:
”Ei kiroilua, eikä mitään muutakaan ilkeilyä.”
Esimerkiksi TikTok-videopalvelusta Tomilla on huonoja kokemuksia:
”TikTokissa haukutaan toisia ja se on väärin. Siihen pitäisi saada muutos ja heti.”
Tomin mielestä somessa parasta onkin vaikuttaminen.
Tomi on juuri liittynyt mustikkapäihin. Mustikkapäät vastustavat kiusaamista somessa.
Miten kiusaamista sitten vastustetaan?
“Olen kiva muille. Kommentoin ja puolustan, jos jotain kiusataan.”
Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuva: Tomi Makkonen
Lue myös: