Saavutettavuusseloste

Tämä on Vernerin selkosivujen saavutettavuusseloste.

Seloste on tehty 30.11.2020.

Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Laki edellyttää, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen. Verkkopalveluun tehdään laaja uudistus vuosina 2023-2024. Saavutettavuuspuutteet korjataan silloin.

Havaittava

Puutteelliset tekstivastineet

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Verneri.net/selko-sivun Facebook-kuvalinkin tekstivastine on epäselvä.

Verneri.net – Selkosivut -linkin tekstivastine ei kuvaa linkin kohdetta.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Tekstin ja taustan kontrastiongelmat

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Verneri.net-sivun logossa ja teksteissä ei ole riittävästi tummuuskontrastia.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

1.4.3 Kontrasti (minimi)

Hallittava

Kuvituskuvien turhat alt-tekstit, linkit ja titlet

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Kuvituskuvissa on turhia alt-tekstejä, linkkejä ja titlejä. Etusivun linkit joudutaan navigoimaan kaksi kertaa näppäimistöselauksessa.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Linkkien turhat titlet- ja alt-tekstit

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Esimerkiksi Asuminen- ja Työ-sivujen linkeissä on turhia titlejä ja alt-tekstejä.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Kyselyn valintapainikkeet

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Kyselyn valintapainikkeita ei ole yhdistetty painikkeen otsikkoon.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

2.5.3 Nimilappu nimessä

Toimintavarma

Hakupalkin nimi

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:

Hakupalkin nimeä sekä roolia ei voida selvittää ohjelmallisesti.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Verkkokirjat

Erillisillä työkaluilla tehdyissä verkkokirjoissa on saavutettavuusongelmia.

Niistä esimerkiksi puuttuu kuvien tekstivastineet eikä otsikoita ole merkitty otsikoiksi. Kaikkia toiminnallisuuksia ei ole mahdollista käyttää näppäimistöllä, ja verkkokirjojen painikkeista puuttuvat kuvaavat nimilaput.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
1.3.1 Informaatio ja suhteet
2.1.1 Näppäimistö
2.4.6 Otsikot ja nimilaput

PDF-tiedostot

Palvelussa on PDF-tiedostoja, joissa on saavutettavuuspuutteita.

PDF-tiedostoissa on esimerkiksi puutteellisesti merkittyjä tekstivastineita ja otsikkotasoja, kontrastiongelmia sekä virheellisiä lukemisjärjestyksiä.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty:

1.1.1 Ei-visuaalinen sisältö
1.3.1 Informaatio ja suhteet
1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
1.4.3 Kontrasti (minimi)
1.4.10 Responsiivisuus

Ei kuulu lainsäädännön piiriin

  • toimisto-ohjelmien tiedostoja (esim. doc, pdf, odt), jotka on julkaistu ennen 23.9.2018
  • video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivuillamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi: verneri(at)kvl.fi

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000