Aluevaalit
Aluevaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin, jotka päättävät hyvinvointialueiden asioista.
Seuraavat aluevaalit ovat vuonna 2025.
Vaikuta yhteisiin asioihin
Aluevaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueiden asioista.
Hyvinvointialueet järjestävät sosiaalipalvelut, terveyspalvelut ja pelastustoiminnan. Sosiaalipalveluita ovat esimerkiksi vammaispalvelut.
Aiemmin kunnat järjestivät nämä palvelut.
Kun äänestät aluevaaleissa, vaikutat meille kaikille tärkeisiin palveluihin.
Voit äänestää oman alueesi ehdokasta
Jos sinulla on äänioikeus aluevaaleissa, saat ilmoituksen äänioikeudesta postissa tai sähköpostissa.
Saat äänestää oman hyvinvointialueesi ehdokasta.
Hyvinvointialueet ovat
- Ahvenanmaa
- Etelä-Karjala
- Etelä-Pohjanmaa
- Etelä-Savo
- Kainuu
- Kanta-Häme
- Keski-Pohjanmaa
- Keski-Suomi
- Kymenlaakso
- Lappi
- Pirkanmaa
- Pohjanmaa
- Pohjois-Karjala
- Pohjois-Pohjanmaa
- Pohjois-Savo
- Päijät-Häme
- Satakunta
- Uusimaa
- Varsinais-Suomi
Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.
Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja netistä.
Voit äänestää ennakkoon tai vaalipäivänä
Voit äänestää aluevaaleissa vaalipäivänä tai sitä ennen eli ennakkoon.
Vaalipäivänä voit äänestää äänestyspaikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessasi.
Voit äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Ennakkoäänestyspaikkoja on esimerkiksi monissa kuntien virastoissa ja kirjastoissa.
Jos olet sairas tai äänestäminen äänestyspaikalla on kohtuuttoman vaikeaa, voit äänestää ennakkoon kotonasi.
Ilmoita kotiäänestyksestä puhelimella tai lomakkeella oman kuntasi keskusvaalilautakunnalle. Lautakunnan puhelinnumero on äänioikeusilmoituksessasi.
Myös sairaaloissa ja laitoksissa voi äänestää ennakkoon.
Näin äänestät ennakkoon:
Näin äänestät vaalipäivänä:
Äänestämiseen saa apua
Äänestyspaikalla voit pyytää apua vaalivirkailijoilta. He neuvovat ja auttavat sinua kaikissa tilanteissa.
Äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja. Jos et itse pysty täyttämään äänestyslippua, voit pyytää vaaliavustajan avuksi äänestyskoppiin.
Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö, jonka olet itse valinnut, esimerkiksi omainen tai läheinen.
Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään, ketä äänestit.
Lue lisää aluevaaleista selkokielisestä esitteestä.
Lataa tästä selkokielinen aluevaaliesite (pdf)
Lähde: Aluevaalit 2022 -esite