Ratkaise riidat
Riidat kuuluvat ihmissuhteisiin. Perheenjäsenet, kaverit ja kumppanit riitelevät välillä.
Tällä sivulla on tietoa riitelystä ja vinkkejä siihen, miten voi riidellä reilusti.
Riita syntyy, kun ollaan eri mieltä
Riita syntyy usein silloin, kun kaksi ihmistä ovat jostain asiasta eri mieltä.
Riita syntyy, jos kumpikaan ei ymmärrä toisen näkemystä asiasta, eikä kumpikaan jousta omasta mielipiteestään.
Mustasukkaisuus voi aiheuttaa riitoja
Yleinen syy riitaan on mustasukkaisuus. Jos näkee oman kaverin tai kumppanin esimerkiksi halaavan toista henkilöä, voi tuntua pahalta.
Mustasukkainen ihminen voi olla epävarma siitä, pitääkö kaveri tai kumppani enää hänestä.
Mustasukkaisuudesta on hyvä puhua kumppanille tai jollekin luotettavalle ihmiselle.
Riita herättää tunteita
Riita voi herättää monenlaisia tunteita, kuten
- vihaa
- suuttumusta
- pelkoa
- epävarmuutta
- huolta
- surua.
Kaikenlaisille tunteille kannattaa antaa aikaa. Tunteita ei tarvitse pelätä. Ne menevät aina ohi.
Riitele reilusti
Riitely ei ole väärin tai paha asia. Mutta on tärkeää riidellä reilusti ja ratkaista riidat.
Näin riitelet reilusti:
- Kuuntele toisen mielipiteitä.
- Kunnioita toisen tunteita.
- Kerro rauhallisesti, miltä sinusta tuntuu.
- Kerro rauhallisesti oma mielipiteesi.
- Älä loukkaa.
- Etsi riitaan ratkaisuja.
- Jousta omasta mielipiteestäsi.
- Pyydä anteeksi.
- Anna anteeksi.
Jos sinua suututtaa kovasti, odota, että pahin suuttumus menee ohi. Juttele vasta sen jälkeen. Vihaisena saattaa sanoa tai tehdä asioita, joita katuu myöhemmin.
Riitelyyn ei kuulu lyöminen. Riidat selvitetään aina puhumalla.
Jos riitely on jatkuvaa, pyydä apua luotettavalta ihmiseltä.
Pohdi ja juttele:
- Saako kaverin tai kumppanin kanssa olla eri mieltä?
- Saako kumppanilla tai kaverilla olla myös muita kavereita?
- Kannattaako riidellessä huutaa?
- Miten riidan voi selvittää?
- Keneltä voit pyytää apua riidan ratkaisemiseen?
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Istock
Lue myös: Selko-opas parisuhteesta (tukiliitto.fi)