Kokemustoimija vaikuttaa
Tällä sivulla on tietoa kokemustoimijoista. Saat myös vinkkejä, miten voit ryhtyä kokemustoimijaksi.
Kokemustoimija kertoo kokemuksistaan
Kokemustoimija on henkilö, joka jakaa tietoa omien kokemuksiensa pohjalta.
Kokemustoimija voi kertoa muilla ihmisille esimerkiksi siitä, miten vamma on vaikuttanut hänen elämäänsä.
Kokemustoimija voi käydä puhumassa esimerkiksi päättäjille ja eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille.
Kokemustoimija saa työstään palkkaa.
Tukiliitto kouluttaa kokemustoimijaksi
Jokainen ihminen on elämänsä asiantuntija. Varsinaiseksi kokemustoimijaksi ryhtyminen vaatii kuitenkin koulutuksen.
Kehitysvammaisten Tukiliitto järjestää koulutuksia, joista valmistuu kokemustoimijaksi.
Keväällä 2023 koulutuksia järjestettiin Kuopiossa ja Joensuussa.
Koulutukseen kuului viisi tapaamista. Tapaamisten välissä tehtiin tehtäviä kotona.
Koulutuksen aiheina olivat esimerkiksi vaikuttaminen ja kokemustoimijan tehtävät. Yhtenä päivänä koulutuksessa harjoiteltiin esiintymistä.
Kiusaamiseen pitää puuttua
Ilona Mömmö osallistui kokemustoimijakoulutukseen, koska hän haluaa vaikuttaa.
Ilonen mielestä koulutuksessa oli hauskaa.
“Meillä on kiva porukka. Olen saanut uusia kavereita”, Ilona kertoo.
Kokemustoimijana hän haluaa päästä puhumaan kouluihin oppilaille ja opettajille.
“Kertoisin lapsille, kuinka paha mieli nimittelystä ja haukkumisesta tulee. Opettajille sanoisin, että aikuisten pitää puuttua kiusaamiseen heti”, Ilona pohtii.
Päiväkoteihin puhumaan
Pauliina Klemetti kuuli kokemustoimijakoulutuksesta toimintakeskuksen ohjaajalta. Hän päätti hakea mukaan.
Pauliina kertoo koulutuksesta näin:
“Olen oppinut, mikä on kokemustoimija. Olemme saaneet lisäksi vinkkejä esiintymiseen. Minua ei kyllä yleensä jännitä puhua vieraille ihmisille.”
Pauliina haluaa päästä puhumaan ainakin päiväkoteihin ja toimintakeskuksiin. Myös hän puhuisi kiusaamisesta.
“Kertoisin, että kiusaaminen on kiellettyä vapaa-ajalla ja töissä”, Pauliina toteaa.
Tasavertaisuuden puolesta
Emmi Huttunen oli valmistautunut koulutukseen etukäteen. Hän oli katsonut Youtubesta videoita, jotka kertovat kokemustoimijan tehtävistä.
Koulutuksessa hän oppi myös paljon uutta.
“Kokemustoimijana edustan Tukiliittoa. En voi puhua esimerkiksi uskonnasta”, Emmi kertoo.
Emmi haluaa lisätä ihmisten tasavertaisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
“Kaikilla nuorilla pitää olla harrastusmahdollisuuksia. Jokaisen täytyy saada päättää itse, haluaako vaikka meikata, seurustella tai mennä kihloihin.”
Taide kuuluu kaikille
Olli Kananen osallistui kokemustoimijoiden koulutukseen, koska hän haluaa kokeilla uusia asioita.
“Olen aika innokas lähtemään mukaan kaikenlaiseen”, Olli kertoo.
Myös Olli haluaa estää kiusaamista.
“Lisäksi haluan vaikuttaa siihen, että kaikki saavat tehdä taidetta”, Olli kertoo ja jatkaa:
“Asia on minulle tärkeä, sillä minä teen sarjakuvia. Niitä on ollut esillä Varkauden kirjastossa.”
Kokemustoimijoita tarvitaan lisää
Ollin mielestä tukea tarvitsevien ihmisten mielipiteitä ei kuunnella yhteiskunnassa tarpeeksi.
“Jokainen ihminen on oma persoonansa. Kukaan toinen ei voi tietää, miltä juuri minusta tuntuu. Siksi pitää kertoa omista ajatuksista ääneen”, Olli pohtii.
Myös Ilona Mömmön mielestä kokemustoimijoita tarvitaan lisää.
“Muut eivät voi puhua meidän puolestamme. He eivät tiedä, millaista meidän elämämme oikeasti on”, Ilona sanoo.
Haluatko sinä kokemustoimijaksi?
Kuopion kokemustoimijakoulutuksen osallistujat antavat vinkkejä, jos haluat kokemustoimijaksi.
- Sinun pitää olla oikeasti kiinnostunut kokemustoimijaksi ryhtymisestä.
- Seuraa, missä kokemustoimijoiden koulutuksia järjestetään. Ilmoittaudu mukaan avoimin mielin.
- Voit miettiä valmiiksi, millaisiin asioihin haluat vaikuttaa.
- Esiintyminen jännittää kaikkia. Sopiva jännittäminen ei estä kokemustoimijaksi ryhtymistä.
Teksti: Mari Vehmanen
Kuvat: Laura Vesa
Juttu on julkaista alun perin selkolehti Leijassa 4/2023.