Harjoittele rentoutumista
Rentoutuminen helpottaa oloa. Se rauhoittaa mieltä ja kehoa.
Kun olet rentoutunut, huolet ja ahdistus vähenevät.
Rentoutumista voi opetella
Aluksi rentoutuminen voi tuntua vaikealta. Mieleen voi tulla huolia ja pelkoja.
Rentoutumista oppii harjoittelemalla. Rentoutumiselle kannattaa varata hetki joka päivä.
Voit harjoitella rentoutumista esimerkiksi keskittymällä hengitykseen:
Laita rauhallinen musiikki soimaan.
Ota mukava asento. Voit istua tai maata.
Sulje silmäsi. Hengitä syvään sisään ja ulos.
Hengitä niin, että vatsasi pullistuu, kun hengität sisään. Ja litistyy, kun hengität ulos.
Hengittele näin rauhassa muutaman minuutin ajan.
Miltä hengitys tuntuu? Miltä oma keho tuntuu?
Tällainen harjoitus rauhoittaa kehoa ja mieltä.
Teksti: Aino Myöhänen, Leija-lehti 2022
Kuva: Istockphoto
Miten sinä rentoudut?
Kysyimme Vernerin lukijoilta, miten he rentoutuvat.
Näin he vastasivat:
- kuuntelen musiikkia
- teen käsitöitä
- maalaan
- askartelen
- teen palapelejä
- katson televisiota
- näen ystäviä
- kirjoitan päiväkirjaa
- luen kirjaa
- pyöräilen
- saunon
- mökillä metsän keskellä
- kotona
- etelän lämmössä
- klassisen musiikin parissa.
Lisätietoa selkokielellä:
- Tukiliitto: Keinoja käsitellä huolia (tukiliitto.fi)
- Selkosanomat: Ahdistus tuntuu kehossa (selkosanomat.fi)
- Selkosanomat: Hengitysharjoitus (selkosanomat.fi)