Rakastan musiikkia
Helsinkiläinen Sakari Leppänen on soittanut kitaraa lapsesta asti. Tässä haastattelussa Sakari kertoo musiikista ja soittamisesta.
Miten aloitit kitaran soittamisen?
Aloitin soittamisen ensin mummulassa mattopiiskalla.
Se lähti siitä, kun kuulin Hectorin biisin. Se rytmi, sanat ja melodia kolahtivat. Ajattelin, että tämä on mun juttu.
Miten opit soittamaan?
Mä kävin Resonaarissa, jossa mua opetettiin ensin värinuoteilla soittamaan nelikielistä kitaraa.
Halusin opetella soittamaan myös kuusikielisellä kitaralla. Se vaati paljon harjoittelua, mutta pikku hiljaa opin soittamaan.
Alussa katkesi kitaran kieli usein, nykyisin harvemmin. Joka vuosi on kehitystä tapahtunut.
Tänä päivänä osaan aika paljon sointuja.
Milloin sait ensimmäisen oman kitaran?
Mä sain ekan kitaran lapsena joululahjaksi.
Se eka lasten kitara meni rikki. Sitten mulle hommattiin uusi, vähän isompi kitara ja sähkökitara.
Nykyisin mulla on kymmenen kitaraa ja banjo.
Uusimman kitaran sain joululahjaksi. Se on samanlainen kuin Hectorilla.
Miltä soittaminen tuntuu?
Saan hyvän olon, kun soitan. Jos on murheita ja mieltä painaa, niin saan ajatukset hetkeksi muualle.
Se on mun sielun juttu, kun olen tottunut koko ikäni soittamaan kitaraa.
Saan sellaisen hyvän fiiliksen, kun rakastan sitä soittoa.
Oletko esiintynyt?
Olen tehnyt joitain keikkoja, joista olen saanut rahaa.
Mä olen esiintynyt esimerkiksi Kalajärvipäivillä, Resonaari soi -konsertissa, Finlandia-talolla ja Latotansseissa.
Miltä esiintyminen tuntuu?
Joka kerta jännittää lavalle meno. Pieni jännitys saa olla, se on hyvä merkki.
Kuka on lempimuusikkosi?
Tykkään Hectorista, J. Karjalaisesta ja Mikko Alatalosta.
Nuoremmista Ellinoora on mun suosikki.
Viime kuussa oltiin Ellinooran konsertissa mun tyttöystävän ja äidin kanssa. Se oli hieno konsertti!
Kenelle soitat omia kappaleitasi?
Tykkään soittaa uudet biisit mun vanhemmille.
Oon soittanut myös mummun vanhainkodissa. Pidin siellä musiikkihetken. Yksi mummu sanoi, että teki hyvää!
Sain musiikilla jotain hyvää aikaiseksi.
Käytkö muiden keikoilla?
Käyn joka vuosi Hectorin keikalla.
Se antaa voimaa ja on kiva nähdä, miten Heikki nauttii esiintymisestä. Näkee, miten paljon hän rakastaa musiikkia ja hymyilee.
Ajattelen, että voisin itsekin joku päivä esiintyä ja hymyillä noin.
Onko sinulla soittamiseen liittyviä haaveita?
Oon töissä Mäkkärissä, mutta mun haave on muusikon ammatti.
Jos saisin itse valita ammatin, kyllä se muusikko olisi.
Rakastan musiikkia.
Suositteletko soittoharrastusta muille?
Suosittelen!
Kannattaa mennä Resonaariin. Se on hieno musiikkikoulu.
Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva ja video: Adel Rezapour
Lue lisää Renonaarista (resonaari.fi)