Vinkit kuvaamiseen

Kuvaamalla voit tallentaa muistoja ja jakaa niitä muiden kanssa. Kuvaamalla voit näyttää muille, mihin itse kiinnität huomiota.

Kännykän kameralla on helppo räpsiä kuvia ja kokeilla uutta.

Voit kuvata yksin tai yhdessä vaikkapa kaverin tai tukihenkilön kanssa.

Tutustu kameraan

Eri kännyköissä on erilaiset kamerat. Kameroissa on myös erilaisia asetuksia erilaisiin kuvaustilanteisiin.

Tutustu oman kamerasi asetuksiin.

Yleiskuva sopii monenlaisiin kuvaustilanteisiin.

Zoomaus eli lähikuva ottaa kuvan läheltä kuvan kohdetta. Zoomaus huonontaa kuvan laatua. Zoomauksen sijaan kannattaa mennä itse lähelle kuvan kohdetta.

Muotokuva sopii esimerkiksi ihmisen tai eläimen kuvaamiseen.

Yökuvaus sopii kuvaamiseen yöllä.

Selfie eli omakuva onnistuu, kun vaihdat takakameran etukameraan. Voit vaihtaa kameraa merkistä, jossa kaksi nuolta muodostavat ympyrän.

Video on hyvä vaihtoehto silloin, kun haluat kuvata liikettä ja ääntä.

Voit valita myös kuvasuhteen:

  • 4:3 sopii moneen tilanteeseen
  • 1:9 sopii maisemakuviin
  • 1:1 on neliö ja sopii esimerkiksi Instagramiin.

Kokeile: Ota kuva samasta aiheesta eri kuvasuhteilla. Mikä kuvasuhde toimii mielestäsi parhaiten?

Valitse aihe

Valitse kuvasi aihe.

Aihe voi olla esimerkiksi

  • paikka
  • tilanne tai hetki
  • tapahtuma
  • ihminen
  • eläin
  • luonto.

Kokeile: Kuvaa erilaisia aiheita. Miltä eri aiheiden kuvaaminen tuntuu?

Valitse kuvakulma

Kuvakulma tarkoittaa sitä, mistä kuvaat.

Kuvakulma vaikuttaa kuvan tunnelmaan.

Yleinen kuvakulma on ihmisen silmien korkeus.

Jos otat kuvan alhaalta, kuvan kohde näyttää suurelta ja voimakkaalta.

Jos otat kuvan ylhäältä, kuvan kohde näyttää pienemmältä.

Kokeile: Kuvaa samaa asiaa eri kuvakulmista. Miten kuvan tunnelma muuttuu?

Tarkenna tärkein asia

Kun otat valokuvaa, tarkenna kamera kuvan pääasiaan.

Jos otat kuvan esimerkiksi ihmisestä, tarkenna kamera ihmisen kasvoihin. Silloin kasvot näkyvät kuvassa terävinä.

Jos otat kuvan kukasta, tarkenna kamera kukkaan.

Tarkentaminen onnistuu, kun näpäytät ruudulla kohtaa, johon haluat tarkentaa. Jos haluat tarkentaa esimerkiksi ihmisen kasvoihin, näpäytä ruudulla kohtaa, jossa kasvot ovat.

Kokeile: Kun kuvaat kukkaa, kokeile tarkentaa kukan eri kohtiin. Miten kuva muuttuu?

Kysy lupa

Jos kuvaat ihmisiä, kysy heiltä lupa kuvan ottamiseen.

Jos aiot julkaista kuvan esimerkiksi netissä tai somessa, kysy lupa myös siihen.

Muokkaa kuvia

Voit käsitellä eli muokata kuvia kännykkäsi kuvankäsittelyohjelmalla.

Kokeile erilaisia tapoja muokata kuvia.

Rajaamalla voit muuttaa kuvasi kokoa. Voit esimerkiksi rajata kuvan reunoilta turhia asioita pois.

Jos kuvasi on vinossa, voit suoristaa kuvasi.

Voi myös säätää kuvasi valotusta ja sävyjä.

Jos haluat, voit lisätä kuvaan tekstiä tai piirtää kuvaan.

Filtterit muuttavat kuvasi sävyä ja tunnelmaa. Voit valita filtterin ennen kuvan ottamista tai kuvaa muokatessa.

Jos muokkaaminen menee pieleen, ei hätää, voit palauttaa alkuperäisen kuvan.

Kokeile: Muokkaa samaa kuvaa eri tavoin. Millainen muokkaus näyttää sinusta parhaalta?

Jaa kuvia muille

Kun kuvasi ovat valmiit, voit jakaa niitä muille. Näin muutkin voivat nauttia sinun näkökulmistasi ja kuvamuistoistasi.

Voit jakaa kuvia esimerkiksi

  • sähköpostin liitteenä
  • Whatsappissa
  • sosiaalisessa mediassa (esimerkiksi Instagram, Facebook ja Tiktok).

Jos kuvissasi on muita ihmisiä, muista pyytää heiltä lupa kuvien jakamiseen.

Kirjoittajat: Pia Hämäläinen ja Jenni Sipilä, 2024
Kuvat: Pia Hämäläinen