Opiskelen omaan tahtiin
Karoliina Olkkonen on vaikuttaja. Hän edistää vammaisten ihmisten oikeuksia.
Tässä haastattelussa Karoliina kertoo media-alan opinnoistaan.
Mitä opiskelet?
Opiskelen media-alaa ja kuvallista ilmaisutaitoa Nurmijärven Keudassa.
Erikoistun radiojuontajaksi.
Miksi valitsit juuri media-alan?
Halusin ammatin, joka ei ole fyysisesti liian kuormittava.
Tein 10 vuotta siivous- ja keittiötyötä. Tuntui, että keho alkoi rasittua siitä, vaikka muuten jaksoinkin.
Miten hait opiskelemaan?
Olin juuri saanut lääkäriltä tiedon, että hän ei suositellut minulle mitään fyysistä työtä ainakaan loppuvuodeksi.
Halusin jotain muutosta.
Olin nähnyt mainoksen, että Keuda hakee media-alan opiskelijoita. Opintoihin oli jatkuva haku.
Yön pimeinä tunteina täytin hakemuksen. En uskonut pääseväni opiskelemaan.
Millaista opiskelu on?
Aika kiireistä.
Juuri oli ensimmäinen ryhmänäyttö ja se jännitti. Meidän piti esiintyä Keudan Youtube-kanavan streamissä.
Opiskelu on kuitenkin mieluista. Ei ole tylsää.
Ja päivät ovat sopivan pituisia, puoli yhdeksästä puoli kahteen.
Mikä opinnoissa on parasta?
Parasta on ryhmä. Ja se, että saa opiskella omaan tahtiin. Ei tarvitse kiirehtiä.
Mikä opinnoissa on ollut vaikeaa?
Jos joku ei mene nappiin. Tai kone menee jumiin juuri, kun on saamassa jonkun työn valmiiksi ja joudut aloittamaan alusta.
Millaisia opiskelukaverisi ovat?
Mukavia! Ikä vaihtelee 16-vuotiaasta 40-vuotiaisiin.
Mitä olet oppinut?
Sitä kuinka paljon tietotekniikka on mennyt eteenpäin esimerkiksi omista peruskouluajoista.
Ja kuinka paljon eri ohjelmistoja on. En ollut ennen käyttänyt kuvankäsittelyohjelmaakaan.
Mitä haluaisit vielä oppia?
Hyvä kysymys!
Ehkä tietotekniikan turvallisuutta.
Mitä olet opiskellut aiemmin?
Kodinhuoltajaksi Helsingin Diakoniaopistossa.
Onko aiemmista opinnoista ollut hyötyä nykyisissä opinnoissa?
On onneksi! Ei tarvinnut opiskella uudestaan esimerkiksi matikkaa ja fysiikkaa.
Millaisia töitä olet tehnyt?
Se lista on pitkä:
Avustavia siivous- ja keittiöalan työtehtäviä.
Olin vuoden Kehitysvammaliitossa töissä.
Olen tehnyt harjoitteluita Mäkkärissä, kaupan alalla ja Postissa.
Olin myös Hyvinkään Kulmiksessa kausityöntekijänä.
Millaisia töitä haluat tehdä valmistumisen jälkeen?
Ehkä somea ja järjestötyötä. Haluan edistää vammaisten ihmisten oikeuksia omalla alustalla.
Suositteletko media-alan opintoja muille?
Kyllä!
Jos mietit, voitko hakea opiskelemaan, hae ihmeessä.
On ihan sama, minkä ikäinen olet. Ja on ihan sama, onko sinulla kehitysvamma tai jokin muu vamma, se ei estä sinua hakemasta.
Tuntuu, että maailma on muuttunut. Nykyisin uskalletaan ottaa tällaisia erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita tavallisiin kouluihin.
Teksti: Sara Massinen, 2024
Kuva: Jenni Sipilä