Adhd

Adhd on oirekuva, johon kuuluu aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia.

Adhd voi aiheuttaa esimerkiksi

  • vaikeutta keskittyä
  • ylivilkkautta
  • vaikeutta säädellä omia tunteita
  • vaikeutta ohjata omaa toimintaa ja käyttäytymistä.

Adhd voi olla myös vahvuus.

Se voi näkyä esimerkiksi

  • rohkeutena
  • uteliaisuutena
  • luovuutena
  • kekseliäisyytenä
  • kykynä huomata yksityiskohtia.

Oireet ovat perittyjä

Adhd johtuu keskushermoston erilaisesta toiminnasta.

Adhd on usein perinnöllistä. Jos yhdellä perheenjäsenellä on adhd, todennäköisesti toisellakin perheenjäsenellä on.

Adhd:n syntyyn voivat vaikuttaa myös raskauden ja synnytyksen aikaiset tapahtumat.

Oireet voivat muuttua

Adhd:n oireet alkavat lapsuudessa. Ne jatkuvat usein nuoruuteen ja aikuisuuteen.

Kun ihminen aikuistuu, oireet voivat lieventyä tai muuttua.

Aikuisilla adhd aiheuttaa yleensä vaikeuksia keskittyä.

Monenlaista apua ja tukea

Adhd:n aiheuttama haitta vaihtelee eri ihmisillä ja eri elämäntilanteissa.

Ympäristön vaatimukset ja muiden ihmisten tuki vaikuttavat siihen, miten paljon adhd:sta on ihmiselle haittaa.

Vaikeuksiin voi saada monenlaista apua ja tukea.

Koulusta voi saada tukea oppimiseen ja opiskeluun. Työpaikalta voi saada tukea työntekoon.

Terveydenhuollosta voi saada apua adhd:n tunnistamiseen ja hoitamiseen esimerkiksi lääkkeillä tai kuntoutuksella.

ADHD-liitosta saa tietoa, vertaistukea ja neuvontaa.

Pääset ADHD-liiton sivuille tästä linkistä (adhd.fi)

Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Unsplash