Kulttuuri lisää hyvinvointia
Kulttuurin harrastaminen tuo iloa elämään. Esimerkiksi taide, musiikki ja kirjallisuus ovat kulttuuria.
Sinulle sopiva harrastus
Valitse kulttuuriharrastus, joka sopii sinulle.
Voit esimerkiksi
- laulaa
- lukea
- maalata
- näytellä
- kuunnella musiikkia.
Voit tehdä itse taidetta tai nauttia muiden tekemästä taiteesta esimerkiksi taidemuseoissa.
Teatterissa voit käydä katsomassa näytelmiä ja musikaaleja.
Musiikkia voit kuunnella kotona tai vaikkapa konserteissa.
Kulttuuri lisää hyvinvointia
Tutkimusten mukaan kulttuuri parantaa terveyttä ja lisää hyvinvointia.
Kulttuurin harrastaminen
- rentouttaa
- pidentää elinikää
- vähentää sairauksia
- pitää mielen virkeänä
- auttaa uupumukseen
- auttaa hallitsemaan painoa.
Toimitus: Jenni Sipilä, 2024
Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL: Kulttuurin harrastaminen tekee hyvää (thl.fi)