Vinkkejä lemmikin hankkijalle

Haaveiletko omasta lemmikkieläimestä? Oletko miettinyt, millainen lemmikki sinulle sopisi?

Hyvinvoivasta lemmikistä on paljon iloa. Lemmikki voi hyvin, kun sitä hoidetaan oikein.

Eri lemmikit tarvitsevat erilaista hoitoa. Ennen lemmikin hankkimista pitää selvittää, mitä kyseinen lemmikki tarvitsee.

Tietoa voi etsiä vaikkapa kirjoista ja netistä. Neuvoa kannattaa kysyä myös eläinkaupoista ja muilta lemmikin omistajilta.

Alla on esimerkkejä kysymyksistä, joita kannattaa pohtia ennen lemmikin hankkimista.

1. Mikä on lemmikille tyypillistä käyttäytymistä?

Lemmikkieläimen pitää saada tehdä asioita, jotka ovat sille luonteenomaisia. Muuten se voi huonosti.

Esimerkiksi undulaatin pitää päästä lentämään ja kanin pitää saada jyrsiä ja kaivaa.

Melkein kaikki eläimet tarvitsevat tilaa liikkua. Mikään eläin ei voi hyvin, jos se joutuu viettämään paljon aikaa pienessä häkissä.

2. Kuinka vanhaksi lemmikki elää?

Monet lemmikit elävät vuosia, jotkut jopa kymmeniä vuosia. Pystytkö huolehtimaan lemmikistä koko sen elämän ajan?

3. Millaista ruokaa lemmikki syö?

Eri lemmikit tarvitsevat erilaista ruokaa, jotta ne pysyvät terveinä. Eläinten ruoka voi olla kallista.

4. Millaista liikuntaa lemmikki tarvitsee?

Kaikki lemmikit tarvitsevat liikuntaa. Riippuu eläimestä, miten paljon ja millaista liikuntaa se tarvitsee.

Esimerkiksi koiran pitää päästä ulkoilemaan vähintään kolmesti päivässä. Riippuu koirasta, miten pitkiä lenkkejä se tarvitsee. Koirien pitää päästä juoksemaan myös vapaana esimerkiksi koirapuistossa.

5. Millaista seuraa lemmikki tarvitsee?

Moni lemmikki tarvitsee toisen eläimen seuraa. Esimerkiksi undulaatti tarvitsee kaverikseen toisen undulaatin.

Joillekin lemmikeille riittää ihmisten seura.

6. Kuinka kauan lemmikki pärjää yksin?

Mitään lemmikkiä ei voi jättää yksin pitkäksi aikaa. Pohdi jo etukäteen, kuka huolehtii lemmikistäsi, kun sairastut tai lähdet vaikkapa matkoille.

7. Miten lemmikin terveyttä hoidetaan?

Kaikkien lemmikkien terveyttä pitää hoitaa.

Esimerkkejä koiran terveydenhoidosta:

  • kynsien leikkuu
  • korvien, silmien ja hampaiden puhdistaminen
  • turkin hoito
  • matokuurin antaminen.

Lisäksi koira pitää viedä säännöllisesti eläinlääkärille rokotettavaksi ja tarkastettavaksi. Eläinlääkärillä käynti on kallista.

8. Mistä lemmikki kannattaa hankkia?

Ota selvää, mistä lemmikki kannattaa hankkia. Luotettava kasvattaja tai eläinsuojeluyhdistys ovat hyviä vaihtoehtoja.

Lehtien ja netin palstoilla myytävät eläimet voivat olla sairaita tai niillä voi olla käytökseen liittyviä ongelmia.

Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Unsplash
Lähde: Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto SEY (www.sey.fi)