Ammatillinen erityisopetus
Ammatillisessa erityisopetuksessa voit opiskella itsellesi ammatin. Voit opiskella myös arjen taitoja, joita tarvitset joka päivä.
- Tavoitteena työelämä
- Opiskelu ammattillisessa oppilaitoksessa
- Opiskelu ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
- Koulutuskokeilussa tutustut opiskeluun
- Valmentava koulutus valmistaa opintoihin
Tavoitteena työelämä
Ammatillisessa erityisopetuksessa voit opiskella itsellesi ammatin. Voit opiskella myös arjen taitoja, joita tarvitset joka päivä.
Ammatillisen erityisopetuksen tavoitteena on
- itsenäistyminen
- ammattitutkinnon suorittaminen
- työllistyminen.
Ammatillista erityisopetusta järjestävät
- ammatilliset oppilaitokset
- ammatilliset erityisoppilaitokset
- ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset
- kansanopistot.
Ammatillisessa erityisopetuksessa saat tukea opiskeluun ja työnsaantiin. Esimerkiksi tulkki tai avustaja voivat auttaa sinua opiskelussa.
Työ on jokaisen perusoikeus -video kertoo, miten voit työllistyä ammattiopintojen ja työhönvalmennuksen avulla.
Opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa
Ammatillisessa oppilaitoksessa voit suorittaa ammatillisen perustutkinnon. Voit opiskella esimerkiksi muusikoksi, kiinteistönhoitajaksi tai tarjoilijaksi.
Voit opiskella yleisopetuksen tai erityisopetuksen ryhmässä. Saat molempiin ryhmiin tukea tarpeen mukaan. Esimerkiksi tulkki tai avustaja voivat auttaa sinua opiskelussa.
Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen kestää yleensä kolme vuotta.
Lisätietoa oppilaitoksista ja opiskelemaan hakemisesta löydät Opintopolku-sivustolta (opintopolku.fi)
Opiskelu ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelu on käytännöllistä ja yksilöllistä. Opetuksen tavoitteet, aikataulut ja tuki suunnitellaan tarpeidesi mukaan.
Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa voit suorittaa
- koulutuskokeiluja
- valmentavaa opetusta
- ammatillisen perustutkinnon.
Erityisoppilaitokset tarjoavat myös
- jatkokoulutusta
- täydennyskoulutusta
- erikoistumiskoulutusta
- uudelleenkoulutusta.
Lisätietoja opiskelusta saat oppilaitoksista.
Ammatillisia erityisoppilaitoksia ovat
- Ammattiopisto Live (www.livesaatio.fi)
- Ammattiopisto Luovi (www.luovi.fi)
- Kiipulan ammattiopisto (www.kiipula.fi)
- Aitoon koulutuskeskus (www.aikk.fi)
- Ammattiopisto Spesia (www.spesia.fi)
- Optima (www.optima.fi)
Koulutuskokeilussa tutustut opiskeluun
Voit tutustua opiskeluun ammatillisessa erityisoppilaitoksessa koulutuskokeilussa. Koulutuskokeilu auttaa sinua sopivan koulutusalan valinnassa.
Koulutuskokeilussa selvitetään myös, millaista tukea tarvitset opiskeluun.
Koulutuskokeilut kestävät muutamasta päivästä kahteen viikkoon.
Valmentava koulutus valmistaa opintoihin
Valmentavassa koulutuksessa harjoitellaan taitoja,
joita tarvitset opiskelussa ja arkielämässä.
Valmentavia koulutuksia on kaksi:
- TUVA on tutkintoon valmentava koulutus
- TELMA on työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus.
TUVA valmentaa ammattiopintoihin
TUVA-koulutuksessa voit tunnistaa vahvuuksiasi, kiinnostuksen kohteitasi ja oppia opiskelutaitoja.
TUVA-koulutuksessa voit löytää sinua kiinnostavan ammatin ja hakea opiskelupaikkaa.
TUVA-koulutuksen jälkeen voit aloittaa esimerkiksi ammatilliset opinnot.
TUVA-koulutus kestää enintään vuoden.
TELMA valmentaa itsenäiseen elämään
TELMA-koulutus valmentaa sinua työhön ja itsenäiseen elämään.
TELMA-koulutuksessa opit taitoja, joita tarvitset opiskelussa,
työelämässä ja yhteiskunnassa.
TELMA-koulutuksessa opit huolehtimaan itsestäsi ja hoitamaan asioitasi. Saat tietoa esimerkiksi asumisen vaihtoehdoista, palkkatyöstä sekä työ- ja päivätoiminnasta.
TELMA-koulutuksen jälkeen voit päästä sinulle sopivaan työhön tai työ- ja päivätoimintaan.
Koulutus kestää 1–3 vuotta.
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Lähteet ja lisätietoa:
- Tukiliitto: Valmentavat opinnot (tukiliitto.fi)
- Opintopolku-sivusto (opintopolku.fi)