Kuntavaalit

Kuntavaaleissa valitaan jäsenet kuntien valtuustoihin. Valtuustot päättävät kunnan asioista, kuten palveluista.

Seuraavat kuntavaalit ovat vuonna 2025.

Kuntavaaleissa kannattaa äänestää

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät monista tärkeistä asioista ja palveluista.

Kunnan toiminnasta vastaa kunnanvaltuusto. Kun äänestät, olet mukana valitsemassa jäseniä oman kuntasi valtuustoon.

Valtuusto valitaan kuntavaaleissa neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Jokainen täysi-ikäinen saa äänestää

Kuntavaaleissa saavat äänestää 18 vuotta täyttäneet kuntalaiset.

Jokainen äänestää oman kotikuntansa kuntavaaleissa. Kotikunta on yleensä se kunta, jossa asut.

Voit äänestää oman kunnan ehdokasta

Kunnanvaltuustoon pyrkiviä henkilöitä kutsutaan ehdokkaiksi.

Jokaisessa kunnassa on omat ehdokkaat. Voit äänestää vain oman kunnan ehdokasta.

Kaikki ehdokkaat kuuluvat johonkin puolueeseen. Tavallisesti saman puolueen ehdokkailla on samanlaisia mielipiteitä.

Jokaisella ehdokkaalla on oma ehdokasnumeronsa.

Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja netistä.

Näin äänestät

Kun menet äänestämään, ota mukaan henkilöllisyystodistus, kuten passi tai henkilökortti.

Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensin henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.

Mene äänestyslipun kanssa äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun sen ehdokkaan numero, jota äänestät.

Palaa sitten äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Hän leimaa äänestyslippusi.

Seuraavaksi pudotat leimatun äänestyslipun vaaliuurnaan. Tämän jälkeen voit poistua äänestyspaikalta.

Voit pyytää apua

Vaalivirkailija auttaa sinua äänestyspaikalla.

Äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja. Jos et pysty täyttämään vaalilippua itse, pyydä apua vaaliavustajalta. Vaaliavustaja ei kerro muille, ketä äänestit.

Voit valita vaaliavustajan myös itse. Vaaliavustaja voi olla esimerkiksi perheenjäsen tai läheinen ihminen.

Katso video Näin äänestät ennakkoon:

Katso video Näin äänestät vaalipäivänä: