Ajatuksia asumisesta

Miten sinä haluat asua? Mikä sinulle on asumisessa tärkeää?

Kysyimme Vernerin lukijoilta, mikä heille on asumisessa tärkeää.

Ihmiskohtaamisia pitää olla

Asun yksin omassa kodissa.

Minulla on tukitiimi. Miesohjaajan kanssa ollaan miehet keskenään. Se on tärkeää.

Ohjaaja käy katsomassa, miten pärjään. Hän soittelee ja kysyy, mitä kuuluu. Olemme myös WhatsAppissa yhdessä. Se helpottaa yhteydenpitoa.

Käytän julkista liikennettä. Kuljen metrolla töihin ja takaisin. On tärkeää, että metro tuli lähelle kotia.

Palveluissa tärkeitä ovat ihmiskohtaamiset. Se on se, mitä pitää olla!

Hannu Koskinen

Saa olla omassa rauhassa

Asun tukiasunnossa.

Kotona on tärkeintä, että saa olla ja tehdä asioita omassa rauhassa.

Tykkään tehdä käsitöitä. Tykkään käydä myös konserteissa.

Ennen soitin pianoa.

Käyn työtoiminnassa toimintakeskuksessa.

Kuljen paikkoihin bussilla ja ratikalla. On helppo kulkea.

Mia Puttonen

Alepa on lähellä

Asun tukikodissa, uudessa, hienossa talossa. Talossa on saunakin.

Kun asuu tukikodissa, pitää käydä itse kaupassa.

Alepa on lähellä. Ja palvelu on siellä hyvää. Auttavat tavaroiden kanssa.

Kehitysvammatuki 57 on hyvä palvelu. Olen käynyt siellä kauan. Siellä on kaikki tutut!

Jari Nordström

Haluaisin muuttaa yhteiseen kotiin

Asun tuetusti. Viihdyn hyvin ja tykkään kodistani. Tykkään muista ihmisistä.

Ohjaajat ovat hyviä. He kuuntelevat ja antavat hyviä neuvoja ja vinkkejä.

Ohjaajat auttavat raha-asioissa ja jos on joku ongelma.

Olen kihloissa. Haluaisimme muuttaa yhteiseen kotiin asumaan. Puhun asiasta omalle ohjaajalle ja vanhemmille.

Sanna Sepponen

Kirjastossa on kiva käydä

Asun kaksiossa.

Kauppoja ei ole lähellä. Alkavat pitää lähellä kioskia. Kioskilla myydään kahvia, pipareita, karkkia ja sipsejä.

Halvalla saa!

Kotonani on useita tietokoneita, tabletti ja kännyköitä. Ne ovat minulle tärkeitä.

Kirjastossa on kiva käydä. Useamminkin voisin käydä. Lainaan kirjastosta tietokonepelejä.

Tomi Kohomäki

Katson Selkouutiset joka päivä

Olen muuttanut uuteen seniorien ryhmäkotiin. Saan tukea ryhmäkodin ohjaajilta.

Kodissa kaverit ovat tärkeitä. He ovat rauhallisia. Katsomme yhdessä telkkaria.

Katson televisiosta Selkouutiset joka päivä. Kuuntelen Selkouutiset myös radiosta.

Selkouutisissa on parempaa tekstiä, ymmärtää hyvin.

Kaarina Särkiluoto

Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä, 2019