Monta tapaa asua

Nuori nainen hymyilee pöydän ääressä.Koteja on monenlaisia ja asua voi monella eri tavalla. Tärkeintä on, että viihtyy omassa kodissaan.

Tältä sivulta voit lukea erilaisista asumisen vaihtoehdoista. Saat myös ohjeita siihen, miten voit itse vaikuttaa asumiseesi.

Koteja on monenlaisia

Koti on tärkeä paikka. Siellä vietetään paljon aikaa. Siksi on tärkeää, että omassa kodissa on hyvä olla.

Eri ihmiset viihtyvät erilaisissa kodeissa ja haluavat asua eri tavoin.

Joku haluaa asua yksin omassa asunnossa. Joku toinen haluaa asua yhdessä kaverin tai kumppanin kanssa.

Joku viihtyy kerrostalossa kaupungin keskustassa, joku toinen toivoo kotia läheltä luontoa.

Tärkeintä on, että saa itse vaikuttaa siihen, missä ja miten asuu.

Esimerkkejä asumisen tavoista:

  • yksin omassa kodissa
  • yhteisessä kodissa kaverin, kumppanin tai perheenjäsenen kanssa
  • asuntolassa tai ryhmäkodissa yhdessä muiden kanssa.

Tukea oman tarpeen mukaan

Omien asioiden hoitaminen ei ole aina helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei voi asua niin kuin itse haluaa.

Asumiseen ja omien asioiden hoitamiseen voi saada monenlaista tukea.

Tukea voi saada esimerkiksi

  • asioista päättämiseen
  • raha-asioihin
  • ruuanlaittoon
  • siivoamiseen
  • kaupassa käyntiin
  • liikkumiseen
  • harrastuksiin.

Yhteiskunta tarjoaa kehitysvammaisille ihmisille asumisen palveluita ja henkilökohtaista apua. Näiden palveluiden avulla nuori tai aikuinen voi asua ja elää niin kuin itse haluaa.

Asumispalvelut suunnitellaan yhdessä oman sosiaalityöntekijän kanssa.

Apua ja tukea voi pyytää myös perheenjäseniltä, ystäviltä, omalta kumppanilta tai vaikkapa naapureilta.

Millaisen kodin sinä haluat?

Aina ei ole helppo tietää, missä tai miten haluaa asua. Sekin voi olla vaikea tietää, millaista tukea asumiseen tarvitsee.

Omia toiveita ja tarpeita kannattaa pohtia yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, joka kuuntelee ja johon luottaa. Tällainen ihminen voi olla vaikkapa perheenjäsen, ystävä tai ohjaaja.

Asioita pohdittavaksi:

  • Missä haluat asua?
  • Millaisessa asunnossa haluat asua?
  • Haluatko asua yksin vai yhdessä jonkun kanssa?
  • Tarvitsetko asumiseen tukea?
  • Mihin asioihin tarvitset tukea?
  • Mistä voisit saada tukea?

Oman asumisen suunnittelussa voi käyttää apuna seuraavia selkokielisiä aineistoja:

Kerro toiveistasi

On tärkeää, että saat itse vaikuttaa siihen, missä ja miten asut.

Omista toiveista ja tarpeista kannattaa kertoa sellaiselle ihmiselle, johon luottaa ja joka kuuntelee. Tällainen ihminen voi olla vaikkapa ystävä, perheenjäsen tai ohjaaja.

Jos asut asuntolassa tai ryhmäkodissa, voit puhua myös asuntolan tai ryhmäkodin esimiehelle.

Voit ottaa yhteyttä myös omaan sosiaalityöntekijääsi. Sosiaalityöntekijä auttaa sinua asumispalveluiden suunnittelussa. Asumisen tuet ja palvelut kirjataan palvelusuunnitelmaasi.

Katso Papunetin video palvelusuunnitelmasta:

Minun asumisen polkuni

Savon Vammaisasuntosäätiö Savas on tehnyt materiaalia, joka auttaa sinua suunnittelemaan omaa asumistasi.

Materiaaliin kuuluu yhdeksän vihkoa. Voit ladata vihkot alla olevista linkeistä. Vihkot ovat pdf-tiedostoja.

Vihko 1: Map – Minun asumisen polkuni -toimintamalli

Vihko 2: Map – selkokuvat

Vihko 3: Oman elämän suunnittelu

Vihko 4: Asuntotoiveet

Vihko 5: Palvelusuunnitelman tekeminen

Vihko 6: Palvelusuunnitelman tekemisen arviointi

Vihko 7: Asumisen riskit

Vihko 8: Muistilista muuttajalle

Vihko 9: Opas Savolanniemen asukkaille

Lue lisää Verneri.netin selkosivuilta

Teksti: Jenni Sipilä, 2019