Yhteisö on tärkeä

Sini Heusala ja Marianna Yrjänäinen asuvat yhteisöllisessä kerrostalossa.

Tukiasunto yhteisöllisessä talossa

Me kirjoittajat asumme tukiasunnoissa, jotka ovat samassa kerrostalossa.

Talon omistaa Setlementtiasunnot Oy, joka vuokraa asuntoja talon asukkaille.

Talossa on yli sata tavallista asuntoa. Talossa asuu myös muita kuin vammaisia ihmisiä.

Kerrostalomme on yhteisöllinen talo. Asumme omissa kodeissamme eri puolilla taloa.

Talossa on paljon kaikille yhteisiä tiloja ja mahdollisuuksia yhteiseen tekemiseen.

Yhteisöllisessä kerrostalossa ei tarvitse olla yksin, jos ei halua.

Oman kodin rauha ja vapaus

Omassa kodissa tärkeintä on oma rauha. Omasta kodista puuttuu ylimääräinen meteli, eikä siellä ole liikaa ihmisiä.

Omassa kodissa asioista saa päättää itse. Voi rauhassa katsella televisiota tai kuunnella musiikkia ja äänikirjoja.

Voi pitää yhteyttä kavereihin kännykällä tai pelata tietokoneella.

Ruokaa voi tehdä omassa keittiössä.

Kodin lähellä on helppo liikkua

Kotoa on helppo lähteä omille asioille. Ruokakauppa on tien toisella puolella. Bussipysäkille on lyhyt matka.

Lähialueilla on helppoa liikkua myös kävellen.

On kiva, kun saa kulkea vapaasti.

Yhteiset tilat ovat kaikkien käytössä

Talomme alakerrassa on yhteinen keittiö ja olohuone, jotka ovat kaikkien asukkaiden käytössä.

Olohuoneessa voi seurustella, pelailla tai katsoa televisiota yhdessä.

Talossa on myös harrastehuone, jonka nimi on Neppari. Nepparissa voi järjestää toimintaa ja kokouksia.

Myös saunatilat ovat yhteiset.

Pihalla meillä on grillikatos, oleskelupaikka ja kukkia.

Osallistumme asukastoimintaan

Talolla näkee usein naapureita. Monen kanssa moikataan, kun tavataan. Se tuntuu mukavalta.

Osan kanssa olemme ystävystyneet, kun olemme tavanneet talon yhteisissä tiloissa ja asukastoiminnassa.

Kuulumme talomme asukastoimikuntaan. Asukastoimikunta suunnittelee ja järjestää toimintaa asukkaille. Sitä varten järjestämme kokouksia.

Saamme vuokranantajalta rahaa asukastoiminnan järjestämiseen. Rahoilla olemme järjestäneet talon asukkaille esimerkiksi juhlia.

Juhlissa olemme laulaneet yhdessä karaokea. Illanvietto jatkui niissä juhlissa tosi myöhään.

Ensimmäisellä kerralla saimme karaokelaitteet lainaksi yhdeltä asukkaalta. Nyt olemme asukastoimikunnassa päättäneet hankkia talolle yhteiset karaokelaitteet.

Tutustuminen on tärkeää

Aluksi taloon muuttaminen jännitti. Muihin asukkaisiin tutustuminen vaati rohkeutta.

Tukiasumisen ohjaaja oli aluksi mukana talon yhteisessä toiminnassa.

Jännitys lähti kuitenkin pian pois. Nyt osallistumme toimintaan myös ilman ohjaajaa.

Nykyään naapureiden kanssa on helppo pysähtyä juttelemaan. Talon yhteisistä tiloista löytää seuraa yhteiseen tekemiseen.

Naapureita on myös mukava auttaa ja siitä saa iloa. Tutulta naapurilta on helppo itse kysyä neuvoa.

Olemme oppineet talolla paljon uutta. Olemme mukana tekemässä taloa koskevia päätöksiä.

Meille on tärkeää, että saamme tietoa yhteisistä asioista.

Yksin ei tarvitse olla

Haluamme kannustaa muita ihmisiä asumiseen yhteisessä kerrostalossa. Tutustumisesta ja yhteisestä tekemisestä tulee hyvä mieli.

Talo tuntuu turvalliselta, kun on ihmisiä auttamassa. Yksin ei tarvitse olla, vaikka asuu omassa kodissa.

Teksti: Sini Heusala ja Marianna Yrjänäinen, 2021

Teksti kirjoitettiin Kehitysvammaliiton Porukoissa-hankkeessa, johon kirjoittajat osallistuivat.