Pia: Ajattelun taidoista

Ystäväni Alex Durig on kirjoittanut erilaisista taidoista:

  • sosiaalisen ajattelun taidoista
  • uusien asioiden oppimisesta
  • rutiinien oppimisesta.

Kehitysvammainen ihminen voi olla taitava sosiaalisessa ajattelussa eli hän voi ymmärtää hyvin toisen henkilön ajatuksia ja tunteita. Hän voi viihtyä hyvin ihmisten seurassa. Toisaalta hänen voi olla vaikea oppia uusia asioita ja rutiineja eli samanlaisena toistuvia asioita.

Autismi on jotain päinvastaista. Autismin kirjon ihminen oppii rutiineja, mutta sosiaalisten taitojen oppiminen voi olla vaikeaa. Siksi myös ihmisten kanssa toimiminen voi olla vaikeaa.

Kehitysvammaisuus ja autismi voivat molemmat vaikeuttaa oman elämän hallintaa. Siksi erityinen tuki voi olla tarpeen.

Tukea voi saada monilta eri ihmisiltä, kuten

  • perheeltä ja sukulaisilta
  • ystäviltä ja kavereilta
  • naapureilta ja tutuilta
  • vertaisilta
  • sosiaalityöntekijältä
  • ohjaajilta ja valmentajilta
  • lääkäriltä tai terapeutilta.

Tukea voi saada myös monista eri paikoista, kuten

  • järjestöistä
  • harrastuksista
  • työpaikalta.

On tärkeä ottaa selvää, millaisiin asioihin kukin henkilö pystyy.

Keneltäkään ei pitäisi vaatia liikaa eikä liian vähän.

Kirjoittaja: Pia

Lähde: How To Understand Autism – The Easy way. Jessica Kingsley Publishers. 2005.

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.