Autismikuntoutuksesta

Olen aikuinen autisti ja sain diagnoosin varhaisaikuisena.

Kävin monta vuotta autismikuntoutuksessa autistien päivätoiminnassa.

Minulla on korkeakoulutausta, mutta viihdyin parhaiten vahvasti autistien, kehitysvammaisten autistien ja heidän ohjaajiensa kanssa.

Viihdyin päivätoiminnassa, koska tilat oli merkitty selkeästi kuvilla. Kaikilla oli myös oma kuvallinen lukujärjestys.

Lukujärjestyksessä oli yleensä esimerkiksi

  • kommunikaatioharjoitus
  • aistihuone
  • lenkki
  • lajittelutehtävä
  • kierrätyslenkki.

Minä esimerkiksi kudoin kaulaliinoja, keksin muille lajittelutehtäviä ja kävin muiden kanssa lenkillä.

Perjantai oli palkkiopäivä eli mentiin yleensä kahvilaan, autoajelulle tai lenkille.

Yhdessä vaiheessa tein myös tietokoneella taidetta ja käänsin autismikirjallisuutta.

Minä kommunikoin ohjaajien kanssa yleensä kirjoittamalla.

Ohjaajien ja autistien seurassa oli mukava olla.

Yhdessä vaiheessa minun kotonani kävi myös ohjaaja. Keskustelimme ajatuksistani ja kävimme lenkillä.

Autistien päivätoimintaan tai työtoimintaan pääsee, jos vammaisten sosiaalityö maksaa kuntoutuksen. Sama koskee ohjausta kotiin.

Nykyisin minulla on vammaissosiaalityöntekijä, joka tukee minua ja kuuntelee, mitä hänelle kirjoitan.

On hienoa, että on olemassa eritasoisille autisteillekin erilaisia tukitoimia!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.