Elämää diabeteksen kanssa
Terve!
Kerron nyt teille omasta elämästä diabeteksen kanssa.
Diabetes on pitkäaikaissairaus, jossa haima ei tuota insuliinia tarpeeksi tai ollenkaan.
Alussa diabetes ei aiheuta mitään oireita.
Diabetesta kannattaa hoitaa hyvin, koska se tekee tuhoa elimistössä ja huonosti hoidettuna siihen voi kuolla.
Sairautta hoidetaan liikunnan ja ruokavalion avulla. Jos tämä ei auta, aloitetaan lääkehoito.
Jos diabeetikko menee tajuttomaksi, pitää soittaa 112. Ensihoito voi antaa glukagonia, joka nostaa verensokeria.
Diabetestä on kahdenlaista.
Tyypin 1 diabeetikko tarvitsee aina insuliinia, koska hän ei pysy elossa ilman sitä.
Tyypin 2 diabeteksen hoidossa tärkeää on tupakoimattomuus ja ylipainon välttäminen. Alkoholia voi käyttää kohtuudella.
