Emmi bloggaa

Elämää diabeteksen kanssa

4.9.2023

Terve!

Kerron nyt teille omasta elämästä diabeteksen kanssa.

Diabetes on pitkäaikaissairaus, jossa haima ei tuota insuliinia tarpeeksi tai ollenkaan.

Alussa diabetes ei aiheuta mitään oireita.

Diabetesta kannattaa hoitaa hyvin, koska se tekee tuhoa elimistössä ja huonosti hoidettuna siihen voi kuolla.

Sairautta hoidetaan liikunnan ja ruokavalion avulla. Jos tämä ei auta, aloitetaan lääkehoito.

Jos diabeetikko menee tajuttomaksi, pitää soittaa 112. Ensihoito voi antaa glukagonia, joka nostaa verensokeria.

Diabetestä on kahdenlaista.

Tyypin 1 diabeetikko tarvitsee aina insuliinia, koska hän ei pysy elossa ilman sitä.

Tyypin 2 diabeteksen hoidossa tärkeää on tupakoimattomuus ja ylipainon välttäminen. Alkoholia voi käyttää kohtuudella.

Kommentit

Kirjoittanut Emmi
4.9.2023 klo 14:17
Tärkeää tietoa Jennille ja muille

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.