Näin bloggaat

Blogi on verkkosivu, jossa voit kertoa sinulle tärkeistä asioista.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa blogata eli tehdä blogia. Jokainen bloggaa omalla tyylillään. Juuri se on blogeissa parasta!

Katso Juhan ja Karoliinan kokemuksia bloggaamisesta:

Katso Juhan ja Karoliinan vinkit bloggaamiseen:

Lue vinkit bloggaamiseen

Blogia voi kirjoittaa eri nettisivustoilla.

Vernerin selkosivuille voit perustaa oman blogin tai kirjoittaa kaikkien yhteiseen Blogataan yhdessä -blogiin.

Päätä blogin aihe

Jos perustat oman blogin, päätä blogin aihe.

Mieti, miksi haluat blogata?

Haluatko esimerkiksi

  • kertoa omista kokemuksista?
  • antaa vinkkejä
  • vaikuttaa sinulle tärkeää asiaan?

Blogin aihe voi olla vaikkapa harrastus tai joku asia, johon haluat muutosta.

Blogin aihe voi olla esimerkiksi ratsastus, ruuanlaitto tai kehitysvammaisten ihmisten työllistyminen.

Valitse aihe, joka on sinulle tärkeä ja tuttu.

Keksi blogille nimi

Keksi blogille nimi, joka kertoo blogin aiheesta.

Blogin nimi voi olla vaikkapa Jaakon hevosjuttuja tai Työtä ja tasa-arvoa.

Pohdi, mitä julkaiset

Mieti, millaista sisältöä julkaiset blogissa.

Julkaisetko kirjoituksia, kuvia tai videoita?

Jos julkaiset kuvia, varmista että sinulla on lupa kuvien julkaisuun.

Jos kuvan on ottanut joku muu, pyydä häneltä lupa kuvan julkaisuun netissä ja somessa.

Jos kuvassa on ihmisiä, pyydä myös heiltä lupa kuvan julkaisuun.

Mieti, miten usein julkaiset

Blogissa kannattaa julkaista uutta sisältöä eli uusi blogijulkaisu säännöllisesti.

Voit tehdä uuden julkaisun vaikkapa kerran tai kaksi kertaa kuussa.

Päätä julkaisun aihe

Blogijulkaisu voi olla kirjoitus, kuvia tai video jostain sinulle ajankohtaisesta aiheesta.

Kun teet julkaisun, päätä ensin julkaisun aihe:

  • Mitä julkaisu käsittelee?
  • Mitä haluat kertoa tai sanoa?

Käsittele yhdessä julkaisussa vain yhtä aihetta.

Julkaisun aihe voi olla esimerkiksi ruoka, jonka valmistit tai elokuva, jonka katsoit.

Keksi kiinnostava otsikko

Keksi julkaisulle otsikko, joka kiinnostaa lukijaa.

Hyvä otsikko kertoo, mitä julkaisu käsittelee.

Julkaisun otsikko voi olla esimerkiksi

  • Ikävä tallille
  • Näin leivot pipareita
  • Älä kiusaa.

Kirjoita lyhyesti

Blogikirjoituksen ei tarvitse olla pitkä, päinvastoin. Jos kirjoitus on lyhyt, lukija jaksaa lukea sen loppuun.

Kirjoita lyhyitä lauseita ja kappaleita. Silloin teksti on helppo lukea.

Käytä luetteloita eli listoja. Ne helpottavat lukemista.

Vastaa kommentteihin

Yleensä blogin lukijat voivat kommentoida julkaisuja.

Lukijoiden kommentteihin kannattaa vastata.

Voit myös kysyä lukijoiltasi kysymyksiä. Lukijat voivat vastata sinulle julkaisun kommentteihin.

Varaudu keskusteluun somessa

Jos jaat blogisi someen, saat blogillesi lisää seuraajia.

Blogisi voi herättää somessa keskustelua. Ihmiset voivat kirjoittaa myös kielteisiä kommentteja.

Mieti etukäteen, miten suhtaudut kielteisiin kommentteihin. Vastaatko kielteisiin kommentteihin vihaisesti vai ystävällisesti?

Jos somen keskustelu suututtaa, ota aikalisä. Nuku vaikkapa yön yli ja vastaa kommentteihin vasta aamulla.

Pyydä apua

Bloggaamiseen kannattaa pyytää apua.

Voit pyytää apua vaikkapa

  • kaverilta
  • ohjaajalta
  • tukihenkilöltä
  • perheenjäseneltä.

Jos bloggaat Vernerissä, saat apua myös Vernerin työntekijältä.

Bloggaa Vernerissä

Vernerin selkosivuilla voit pitää omaa blogia tai kirjoittaa Blogataan yhdessä -blogiin. Blogataan yhdessä on Vernerin lukijoiden yhteinen blogi.

Jos haluat blogata Vernerissä, lähetä meille sähköposti osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Pääset Vernerin blogeihin tästä linkistä

Teksti: Jenni Sipilä, 2022